Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Försäkring

• Försäkring

Publicerad av kicki på 12 januari, 2004 vid 16:10

Idag på lunchen talade jag lite med en kollega som sysslar med paragliding och så kom vi in på försäkringar. Han sa att många länder inte har någon försäkring för paragliding men att de ha fått det i Sverige. Enligt honom är man bättre på sånt i Sverige än i andra länder. Så länge man organiserar sig och startar ett förbund så säger han att chanserna är goda för att etablera en bra försäkring i kite också.
    Det kanske är värt att tänka på det där med att starta ett förbund. Känner någon sig manad?

jott svarade 21 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • preppie

Medlem
    12 januari, 2004 vid 16:22

Vi har snackat om det i Stockholm Kiteboard club, gå in på kitnation.se och kolla med de där.

• jott

Medlem
    12 januari, 2004 vid 18:03

Vill du ha kiten försäkrad så gå till sockenbolagen, de har olika kontor lite här och där med olikanamn beroende på ort. Jag försäkrade mina grejer till 30 lax och det kostade mig 300 spännper år. Det gäller i utlandet också. Skulle jag ha samma försäkring i tre månader från kilroy gick den på typ 2500:- så jag ni kan spara lite surt förvärvda slantar genom att leta lite..

• zoolander

Medlem
    12 januari, 2004 vid 18:11

jag snackade med folksam, deras allrisk skulle fungera. täcker stöld upp till 30 000 kr och oförutsädda händelser typ att den skulle gå i sönder och så! detta gällde under resa!

• superman

Medlem
    12 januari, 2004 vid 19:04

Men det är ju skillnad på Olycksfallsförsäkring och Stöldförsäkring. En normal olycksfallsförsäkring täcker tydligen INTE en skada som uppkommit vid kitesurfning, dock kan man ju givetvis säga att man ramlat ned från ett träd.. Eller försöka teckna en tilläggsförsäkring för just kite som en påbyggnad till vanliga olycksfallsförsäkringen som typ Folkrace snubbar har. Dock har jag snackat med just Folksam om detta och de skulle höra av sig, men har inte gjort det än! (snart gått 4mån!!)
    Hoppas jag har fel… för då blir allt rätt mycket enklare och billigare! smirk.gif Någon som vet vad som gäller?

• sidpiraya

Medlem
    12 januari, 2004 vid 19:43

Fan akta er för försäkringsbolag, banker, pirayaklubbar, team rövål och andra mer eller mindre skumma församlingar.

Mitt tips är att hålla sig borta från allt sånt ofog.

• nic

Medlem
    12 januari, 2004 vid 20:40

Betänk att du är utomlands och kitar, säg Turkiet, Marocco, egyptien, etc. Du slår i ryggen. Jag tror du är rätt glad om du har ett telefonnummer (röda korset i Köpenhamn) som du kan ringa och få transport till Sverige innan de börjar peta i problemet på orten + att de instruerar läkare på platsen…

Visst är det trist men det är bättre att ta itu med det innan än efter.

/nic – inte bara kitesurfare utan även skärmflygare

…och dubbla invaliditetsförsäkringar

• andyk

Medlem
    12 januari, 2004 vid 22:00

Jag fattar inte hur fan ni lyckas försäkra skiten. Jag har pratat med alla försäkringsbolag jag kunnat finna även sveland sockenbolag och ingen vill försäkra kites, jag har själv folksam med allrisk men dem säger att det inte gäller för drake inte ens stöld.
    Jag nämde att andra har lyckats försäkra sina hos dem men fick till svar av skaderegleraren att säljaren kanske inte visste bättre. Så om ni inte har det skriftligt så kanske ni borde skaffa det så ni inte får stå med skägget i brevlådan när olyckan är frmme. tongue.gif

• zoolander

Medlem
    12 januari, 2004 vid 22:10

snubben jag snackade med sa att reseförsäkringen med allrisk skulle täcka ALLA oförutsädda händelser oavsätt vad som hände och vilken grej det hände! gött mos sa jag och slängde luren i örat på gubbfan!

• patrikol

Medlem
    12 januari, 2004 vid 23:47

Tror nog att man kan få en och annan försäkringssäljare att säga att Allrisken tar allt även kite. Men frågan är vad som händer när du väl kommer och säger att grejorna blivit stulna, det är väl då dom helt plötsligt kommer på att nej det gäller inte i detta fallet! Du skulle läst det finstillta i paragraf XXXX nånting Sorry no money! Det är vad jag är rädd för.

• kicki

Medlem
    13 januari, 2004 vid 09:31

Jag har en kompis som jobbar för stygg transa och han säger att säljarna får sin lön genom provision och vissa gör allt för att sälja så mycket som möjligt. Ett stort problem i företagen är just att försäljarna ljuger om de inte vet bara så de får sålt. jag har hört en massa om att det går och så men har aldrig läst det i några kontrakt och när man specifikt frågat om kite så har det inte varit täckt.
    För er som reser mycket så har jag en grym försäkring som inkluderar all vård och hemflyging och det är från banken ING och kostar 160 euro per år. Kiten är inte inräknad men du är det. Har inte vågat fråga om kite men jag har hela tiden kört med att jag vindsurfar eller simmar eller klättrar. Funkar.
    Man borde alltså kolla om man kunde starta ett förbund och få en ordentlig KITE försäkringsdeal.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 januari, 2004 vid 09:54

försäljare e ett jävla pack…

• zoolander

Medlem
    13 januari, 2004 vid 09:58

jo men man får ju får det hemskickat på ett papper att det gäller ALLT, då har man det svart på vitt och snubbarna kan inget säga!
    ”rätvisan har skippats”

• patrikol

Medlem
    13 januari, 2004 vid 10:49

ja jag hoppas du har rätt

• gangsta_erik

Medlem
    15 januari, 2004 vid 13:56

lite inte för mycket på alla dåliga skökor till försäkringsförsäljare, de består mest av mindre noggräknade typer…Brossan skulle teckna en extra reseförsäkring hos länsförsäkringar som skulle täcka ALLT inkl. kitesurfing å drakflygning enligt försäljaren. Sen ner broschyren kom hem och man lusläste den var ”paragliding, drakflygning och liknande aktiviteter” undantaget. Rätt hett ju. Läs igenom försäkringen NOGA innan ni slår till capisch?

• jott

Medlem
    15 januari, 2004 vid 20:50

När jag skulle försäkra min kite gick det åt helvete överallt men till slut hittade jag ett sockenbolag där säljaren säjer: ”-Vad är en kite?/../Jaha, du får ursäkta det är min första dag.” hehe. Då var det bra kört för henne. hahaha

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Försäkring

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.