Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Försäkring
-
Villkoren skiljer sig naturligtvis bolagen emellan. Jag har Länsförsäkringar och dem pratade jag med om villkor i måndags. Som påtalats tidigare är deras kunskap oroväckande bristfällig om de egna försäkringarna och pratar man med olika människor får man säkert olika svar. Detta är i alla fall vad man sa till mig.
Brädan täcks inte av din vanliga hemförsäkring – inte ens om den är i lägenheten. Tilläggsförsäkringen är samma som för småbåt och kostar 200 pix om året. Snor någon grejorna, de brinner upp eller liknande får du ersättning för detta. Pajar du brädan får du även ersättning för detta om det inte sker under tävling (OBS!). Under tävling gäller inte samma regler som annars. De har byggt upp reglerna på detta sätt eftersom det är ganska vanligt att båtar krockar under tävling.. Försäkringen täcker även all kringutrustning som segel, mast, mastfot mm, men inte mer än 25 kvm segel per försäkring. Naturligtvis ska grejorna vara bakom eller fastlåsta med ordentliga lås. Vanliga spännremmar på takräcket duger således inte.
-
Men om hemförsäkringen täcker upp till 300 000 måste den täcka även windsurfing – och snowboardutrustning ju. I så fall kan hemförsäkringen inte täcka hemelektronik heller. Då måste man ha mängder av småförsäkringar för allt i lägenheten. Så då är frågan, vad har man hemförsäkringen till egentligen?
-
klart att hemförsäkringen täcker utrustningen OM du har den i lägenheten el vad som innefattar lägenheten!
-
Jag hoppas (och tror) att voodoo har rätt. Detta är i alla fall inte vad man sa till mig, men å andra sidan…som påtalats ett flertal gånger redan – snubbarna på försäkringsbolagen har otroligt dålig koll på de egna försäkringarna tyvärr..
-
Man hänvisar till att windsurfing utrustning är båtgrejer, och dessa ska försäkras på separat objektsförsäkring, precis som bilen, även om den står i hallen!!!
Vad man syftar på här är att våra surfprylar inte är vanlig normal lösöre. Dom används enbart på sjön och ska därför anses som fartyg/småbåt.
Allt annat lösöre som förvaras i hemmet är självklart förs. mot brand/vattenskada/inbrott. Men tyvärr compadres, antal av våra kollegor har inte skött det här på rätt sätt och därför lyfter bolagen ut det ur “normala” villkor när man ser att ekonomin inte går ihopa se!!! Golfgrejer är på väg åt samma håll…… -
aha.. och vart tycker ditt försäkringsbolag att grejerna ska förvaras när du inte använder dom OM du nu inte har en småbåtsförsäkring?
-
Dom anser att om jag inte har en objektsförsäkring får jag stå risken själv….skitenkelt!!!
Försäkringsbolaget skiter fullständigt i var du har dina prylar om du inte objektförsäkrat…..dom ersätter ändå inte så problemet är ditt! -
Det var jag som skrev tidigare, men det kanske du redan listat ut voodo!?
-
yep såg att det var du…och så resonerar iallafall inte mitt försäkringsbolag, tror jag…ska höra imorgon
-
Jag har oxå en småbåtsförsäkring i Trygg Hansa. Vet du hur det funkar med värderingen av prylar när dom går sönder? Får man dra till med en summa bara eller vill dom ha nypriset så att dom sen kan räkna av en massa med hjälp av bizarra tabeller?
-
Hur funkar det med begagnatgrejer? Handskrivna kvitton eller?
-
Man utgår från nyanskaffningsvärde och gör sedan ett åldersavdrag, jag vet inte exakt hur den ser ut, men vet att den är ganska human. Förövrigt anser jag den inte bisarr, de flesta på denna konf vet att man får ut mer på försäkringen än vad grejerna är värda på eftermarknaden….så bisarr lista är nog att ta i!!!
Möjligen att många av oss surfare har en bisarr inställning till vad grejerna är värda.Kvitton är inte ett krav, men underlättar naturligtvis. Varför inte ha ett foto om du saknar kvitto….?
-
Ja dom är säkert bra dom där listorna, men jag kollade på en för segel som inte såg helt rolig ut. Hade man segel som var gjorda av s.k. hi-tech-material, typ kevlar och liknande så tappade dom 50% i värde per år, och dom fick inte vara äldre än 2 år (!). Nu kan det ju vara så att monofilm kanske räknas som standard även hos försäkringsbolagen och då är det genast bättre.
-
Tror att dom kopierat avdragen från rena båtsegel, och där är värdeminskningen så pass stor på just den typen av segel. Anledningen är att det i princip är uteslutande enbart racebåtar i absoluta toppen som kör kevlar…..och dom seglar ut sina segel på en säsong om det är riktiga gubbs som håller i rodret!!! Familje/fritidskepparen köper inga kevlar!!!
Våra segel är inte hitech i bolagets ögon, det är standard prylar med helt andra värderingsregler. Jag gissar, observera gissar, att det ligger på ca 10-20% värdeminskning per år…..
Fortsätter här efter ett samtal med fd kollega som numera arbetar med båtskador. Avdrag för segel, (nu pratar vi om dom som har objektsförsäkrat just i det här bolaget, men reglerna brukar påminna om varandra iallafall)
0-3år, 0%
3:e året 10%
4:e året 20%
5:e året 30%
Efter 5 år är avdraget 50%, därefter ytterligare 5% per år. Bisarrt eller inte, MYCKET generösa regler skulle jag vilja påstå!!!!!!!!!
Masten har inte ens något avdrag förrän efter 5 år……..i just det här bolaget!!!!
Anledningen till att man reglerar så generöst angående surfprylar är just det att grejerna går under vanligt båtvillkor.
Logga in för att svara.