Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Försäkring….någon som har lyckats??

• cortex

Medlem
    21 februari, 2004 vid 18:31

Problemet är att du kommer att åka dit på det direkt om du ex.vis tappar din kite så att du skadar någon som går på stranden.
    I princip kommer du mer eller mindre att hamna under etiketten ”oaktsamhet” automatiskt eftersom du medvetet höll på med en stor kite nära oskyldigt folk. Sedan är det ju det här med hemförsäkringen. Det är inte alls säkert att det täcks av din hemförsäkring när du har kite´at sönder någon.
    Jag är inte duktig på juridik själv men det var en jurist som upplyste mig om att det kunde bli problem. Det är ju just därför andra extrema sporter oftast har en egen försäkring för sina utövare.

/Kaj(Tech)

Svar till:

Ni gör lite för stor grej av det här. Jag kollade med mitt försäkringsbolag. Har man en tilläggsförsäkring så gäller det för stulen eller bortttappad utrustning. I mitt fall upp till 35 000 kr. Vad gäller om man skulla skada en annan person så den blir invalid eller så. Så är det inte så enkelt som att man skulle få ett miljonskadestånd på sig. För att det skall ske så måste du bli fälld i en domstol / civilmål. Troligen krävs det bevisat att olyckan är förosakad av oaktsamhet. Ett ev skadestånd täcks troligen av din hemförsäkring. Så ta det lugnt flickor och pojkar.

[/ QUOTE ]

• nic

Medlem
    22 februari, 2004 vid 20:29

Som skärmflygpilot täcks jag av en försäkring som även täcker om jag skadar mig med kite (eller något annat roligt), hemflygning om jag e utomlands och även skador på tredje man upp till ett visst belopp. Detta är en försäkring som skärmflygförbundet sytt ihop tillsammans med nåt försäkringsbolag. Borde inte vara otroligt att man kan teckna försäkringen även om man inte är skärmflygare.

mer kanske på http://www.paragliding.se

nic

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Försäkring….någon som har lyckats??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.