Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Försäkring på prylarna?
-
Försäkring på prylarna?
Publicerad av ove226 på 8 november, 2006 vid 13:04Har ni försäkrat era prylar??
gäller försäkringen både för stöld och skador?
vilka bolag har ni i.s.f..funkar det bra? gäller det utomlands? kostnad?radda upp bolagen nu..ska ut o resa och att man borde försäkra grejerna har dykt upp i huvudet..:)
styret svarade 18 år, 5 månader sedan 11 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Jag har båtförsäkring hos folksam, för att ha den måste man ha hemförsäkring där. den täcker både skador och stöld upp till 15.000 per försäkring. försäkringen är billig, jag tror att jag betalar typ 750 kr/år för 3 st försäkringar.
Den funkade för mig när jag fick grejjorna stulna utomlands, detta är dock några år sedan och villkoren för utlandsresor kanske har förändrats. -
jag har Ölands försäkringsbolag. ingår i Dina Försäkringar så det borde vara samma vilkor på nått uppe i gävle.
har tilläggsförsäkring till hemförsäkringen som heter fritidsbåt. jag fick ut ett nytt segel när det gamla pajade i en spolning och det ska täcka stöld med.1000 spänn i självrisk.
hemförsäkringen täcker ju 45 dagar utomlands och dom resterande dagarna får man köpa tilläggs försäkring på.
-
MacTS wrote:Jag har båtförsäkring hos folksam, för att ha den måste man ha hemförsäkring där. den täcker både skador och stöld upp till 15.000 per försäkring. försäkringen är billig, jag tror att jag betalar typ 750 kr/år för 3 st försäkringar.
Den funkade för mig när jag fick grejjorna stulna utomlands, detta är dock några år sedan och villkoren för utlandsresor kanske har förändrats.Länsförsäkringar har likartat. Fungerar utmärkt.
-
Hur är det med en själv? Ska iväg och det blir att hyra prylar, men undrar vilka bolag som täcker skador genom windsurf genom hemförsäkringen? Behöver man en enskild sportförsäkring, räknas windsurf som extrem sport?, vilket inte täcks av de flesta bolag utan enbart sportklubbar.
Tacksam för svar -
Kollade just min hemförsäkring(länsförsäkringar) om hur mycket tillägget småbåt skulle kosta, tänkte det kanske inte är så dyrt. men det svar jag fick förvånade mig totalt.. Det verkar som att det ingår i den hemförsäkring jag har om jag skall ha det till kanot eller vindsurfingbräda, medans om det är motorbåt skulle det kosta ca 100kr/år.
-
Johan_M wrote:Kollade just min hemförsäkring(länsförsäkringar) om hur mycket tillägget småbåt skulle kosta, tänkte det kanske inte är så dyrt. men det svar jag fick förvånade mig totalt.. Det verkar som att det ingår i den hemförsäkring jag har om jag skall ha det till kanot eller vindsurfingbräda, medans om det är motorbåt skulle det kosta ca 100kr/år.
Kolla dock ersättningsnivån! hos vissa bolag ingår kanot och vindsurfbräda med ersättning upp till 5000…
Har för mig att detta gällde länsförsäkringar. Notera också att de i göteborg INTE kunde teckna tillägg för vindsurfing åt mig, men jag vet att andra har lyckats (knatte?) verkar vara ett problem… se dock till att du har dokumentation på att vad som gäller (inte bara att någon upplysare på telefon sagt att det ingår)
-
adde wrote:Johan_M wrote:Kollade just min hemförsäkring(länsförsäkringar) om hur mycket tillägget småbåt skulle kosta, tänkte det kanske inte är så dyrt. men det svar jag fick förvånade mig totalt.. Det verkar som att det ingår i den hemförsäkring jag har om jag skall ha det till kanot eller vindsurfingbräda, medans om det är motorbåt skulle det kosta ca 100kr/år.
Kolla dock ersättningsnivån! hos vissa bolag ingår kanot och vindsurfbräda med ersättning upp till 5000…
Har för mig att detta gällde länsförsäkringar. Notera också att de i göteborg INTE kunde teckna tillägg för vindsurfing åt mig, men jag vet att andra har lyckats (knatte?) verkar vara ett problem… se dock till att du har dokumentation på att vad som gäller (inte bara att någon upplysare på telefon sagt att det ingår)
Tack. ska ta och kolla det till våren/sommaren, för nu är ändå säsongen tok-över då isen ligger.
Jag har länsförsärkringar västerbotten och där ungdomshemförsäkring och det står att man kan täckna till småbåt, och i småbåts villkor så säger dom upp till 40kkr, så jag gissar ju på att om det är någon ersättningsnivå så ligger den på närmare 5kkr än 40kkr iaf. -
Knäckte bommen nyss och skulle plocka ut en på försäkringen, (LF båtförs). De skulle ha 5000:- i självrisk. Så kolla någa vilka villkor försbolagen har.
-
Jag säger bara, försäkra prylarna!!! Och tänk på att våtdräkter och allt sånt går på småbåtsförsäkringen och inte på hemförsäkringen.
-
någon som vet hur det är om man köper utomlands? dels med kvitton och sånt, måste man ha det? om man köper begagnat menar jag… sen om man kan försäkra sakerna medans man är utomlands?
-
en del bolag vill ha kvitto men jag (efter farsan) har som princip att det har dom inte med att göra.
Har jag bara försäkrat en grej och kan bevisa att den har varit i min ägo (ditt ord och ett par vittnen samt nån bild bör räcka) så ska det gälla. det är ju nypriset som gäller, sen får dom räkna av det som ska räknas av. jag kasnke har fått saken i present eller så.Kör man sönder en grej så är det ju bara att ge dom grejen om dom vill ha den som bevis.
jag menar såhär. även om ja har köpt grejen billigare än listpris så är det ju inte säkert att jag kan få den lika billigt om jag behöver köpa en ny. jag ska ju kunna ersätta ett segel även om jag är utomlands.
jag vet att en del folk har en annan uppfattning. bäst är väl att fråga ditt bolag men det ska gå igenom om man bara ligger på och är envis.
-
anna vet att bara det bästa är gott nog. behöver jag säja mer?
-
ska man försäkra?
I en tidigare tråd ang detta så var det flera gamla rävar som drog slutsatsen: Skippa försäkringen. Det lönar sig inte sett över en längre tidsperiodMen om man råkar ut för en sån stöld som Anna utsattes för, hela utrustningen försvann, så lär man vara glad om man har en försäkring.
Logga in för att svara.