Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › försäkring ????utomlands???
-
försäkring ????utomlands???
Publicerad av anonym-anvandare på 21 november, 2000 vid 09:00hur i helvete skall man göra om man ska åka til afrika o segla och vill försäkra sina grejor dom på försäkring bolagen verkar ju inte villja hjälpa en
typ det bästa man kan få är 15000 och det känns ju lite klent när man släppar med sig prylar för 50lakan nån som vet???????anonym-anvandare svarade 23 år, 12 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
vad har du för försäkringsbolag? mitt täcker 30000:- och det är väl inte troligt att ALLT pajar på en gång!! Vid förlust vet jag inte hur det funkar vissa ersätter ju per kilo och det suger ju stort..
-
Däremot kanske allt blir stulet på en gång?! Kolla Länsförsäkring, där kunde man i a f få betalt för 10% av lösöret så om man försäkrade lösöret för 500k så kunde man få ersättning för 50k. Detta gällde 98 och var inte särskilt dyrt, tror dock att det bara gällde i 3 mån utomlands.
-
vid stöld täcker ju (förhoppningsvis) vanlig stöldförsäkring!!problemet ligger då vid att bevisa vad du hade med dig..
-
Enligt mitt försökringsbolag täcker inte en vanlig stöld(hem)försäkring vindsurfingprylar??!!
-
Har precis kollat med försäkringsbolag angående surfprylar eftersom jag ska skaffa en ny försäkring. Jag har pratat med Länsförsäkringar och lite med Skandia(if…).
På Länsförsäkringar har jag pratat med Gunnar Bo som är skadereglerare och “expert” på just “småbåtsdelen”.
Det som är speciellt med Länsförsäkringar är att de klassificerar en vindsurfingbräda som en småbåt vilken de har specialförsäkring till. Allt som finns specialförsäkring till kräver just den typen av specialförsäkring hos Länsförsäkringar för att vara försäkrad alls. Till exempel kräver mopeder, bilar, och småbåtar specialförsäkringar. Utan detta, om de blir stulna, så får du ingen ersättning. Det innebär till exempel att om du har mopeden liksom vindsurfingbrädan i hemmet, den blir stulen och du inte har någon försäkring på den så får du ingen ersättning.
Länsförsäkringars policy för just vindsurfingbrädor är att det enda du kan göra är att teckna en småbåtsförsäkring för 200 kr per år vilket ger dig teckning för 20000 kr i ersättning vid ett skadetillfälle. Det går inte att teckna flera småbåtsförsäkringar eller att få en större teckning. Länsförsäkringar anser att vindsurfingbrädor har blivit för dyra på det sättet att teckan försäkringar för.
((((Det intressanta var att jag pratade med Michael Nordlund på Länsförsäkringar först om samma sak. Först sa han som jag skrivit ovan. När jag sedan frågade honom specifikt om det inte gick att teckna för grejer över 20000 kr så ändrade han sig “efter att ha pratat över saken med en kollega” till att en tecknad småbåtsförsäkring innebar att varje vindsurfingbräda som jag hade var tecknad till ett maxbelopp på 20000 kr. Jag tyckte dock inte att det verkade klart och bad att fråga en mer insatt person som kunde säga vad som gällde. Frågan är bara om jag kunde tagit hans ord som hävdelse i fall att alla mina grejer blev stulna eller skulle det vara jag som blivit fucked – högst troligt.))))
Mer om Länsförsäkringar. Jo vad som anses vara småbåten vindsurfingbrädan är just bräda, segel, mast, bom och det som är utrustning som hör till “småbåten”. Däremot så är våtdräkt, hängsele, skor, etc sånt som du kan ha täckt genom din vanliga del av försäkringen.
Skandia behandlar vindsurfinggrejer annorlunda. (Jag är inte säker på att jag är hundra på det jag säger här men återkommer om jag finner att jag har fel.) Vindsurfinggrejer täcks genom din vanliga försäkring, utanför bostaden med en viss bortaförsäkring med maxbelopp på 35000 kr, genom otur/drulle/allrisk-försäkring om du vart lite mindre varsam eller haft otur, och så tror jag att det inte fanns någon speciell småbåtsförsäkring. Jag återkommer nog.
Försäkringar är i alla fall en liten djungel där det ändå går att finna lite klarhet i saker och ting.
Huvudsaken är att man har en försäkring som täcker det man kan tänka sig hända och att den försäkringen inte kostar mer än vad den rimligen bör göra.
Mvh
om det är någon som ville ha klarhet och direktnummret till Gunnar Bo, skadeärenden, handläggare Länsförsäkringar, för att ställa frågor så är det 08-56283181
-
Jag är också ifärd med att kolla försäkring till mina grejer eftersom jag åker till Sydafrika i mitten på December. En väldigt bra länk är denna kolla in:
http://www.jordenrunt.nu/links/forsakr.htm
Viktig att tänka på är att vissa länder tex Australien har avtal med svenska sjukvården vilket ger svenskar samma rätt till sjukvård som landets övriga försäkrade invånare. Med Sydafrika finns inget avtal vilket innebär att sjukdom och olycksfalls skydd blir ganska viktigt.
TÄNK PÅ att Trygg? hansa med m.fl. bolag gör undantag för “en aktiv semester” vilket gör att varken jag eller mina surfprylar är försäkrade när jag använder dem!!!!
Jag har kommit fram till att det bara finns ett riktigt bra val om man vill ha en bra försäkring som dessutom är helt utan självrisk! (har inte hittat något övrikt bolag med mindre än 1000:- vad som än händer) nämligen Europeiska reseförsäkringar som du hittar med ovan länk. Hos dem kostar mina två månader 2900:- ..gulp..Mitt andra val blir Folksam som faktisk skryter med att även försäkra folk som dyker, klättrar och hoppar fallskärm. Själv har jag inte bestämt mig ännu… -
Tack för ett uttömmande svar, djungeln är ju total, speciellt när man skall ha med sig grejerna utomlands.
Enligt länsförsäkringar i Göteborg går det inte att teckna tillägg för småbåt utanför Europa. Ja men jag ska ju till Sydafrika, sa jag. Ja du får väl höra med Resebolaget, dom brukar ha någon försäkring dom rekommenderar blev svaret. Detta betyder i praktiken Europeiska, det vill säga svindyrt.
Man kanske ska kolla upp Skandia, någon som vet något mer om dom?
Calle
-
Jag har inga problem med att hitta en försäkring, det är ju lätt. Men jag kommer aldrig att lita på den! Jag tror att jag kommer stå där med extremt lång näsa när jag på olycksdagen står där ensam på stranden utan prylar.
Och hur kommer egentligen en skadeanmälan se ut? Hur ljuger man bort det som egentligen hände?
“Ni har bett mig förtydliga händelsena som har resulterat i att jag vill ha 28 000 kronor i ersättning från er.
Jag gippade på den tredje vågen i settet eftersom den brukar bli störst och finast när man seglar på det nedre, grunda revet. När jag speedade nerför vågen för att lägga min första bottensväng kollade jag bakåt och såg att vågen byggde bra. Detta var den största jag fångat idag, den var masthög – fattar ni vilken känsla?
Pga av att den var större än de andra vågorna så kastade den läppen tidigare och kraftigare än de andra vågorna. När jag la ner seglet för att göra min bottensväng kollade jag upp på kammen som höll på att bryta, jag insåg att det var kört och slängde mig i vattnet.
Efter att jag blivit spolad av de resterande fyra vågorna i settet kollade jag upp – då var alla mina vindsurfingprylar borta.
Jag vill nu ha ersättning för bräda, fena, segel, mast, bom, mastfot och mastvaddering. Dessutom vill jag ha ersättning för min våtdräkt och hängsele som blev sönderrivna när jag spolades över det vassa revet. Totalt kostar dessa prylar 28 000kr.
Aloha!”Och kan ni tänka er svaret?
“Bäste vindsurfare.
Vi anser din skada icke ersättningsbar eftersom den anses självförvållad, du har inte iaktagit den försiktighet som vi kräver att man skall för att få ersättning.
Detta motiverar vi med att du gav dig ut för att surfa på ett ställe där du vet att det finns farliga rev. Du valde dessutom att surfa den största vågen du hittade, detta anses som mycket oansvarigt.
När du sedan var på väg från vågen valde du att vända tillbaka mot vågen igen, det skulle du inte gjort! Vi tror även att det faktum att du “la ner seglet” i svängen kan orsakat din förlisning, även denna manöver gjordes med avsikt. Därmed anses skadan som icke ersättningsbar.
MVH försäkringsbolaget som just snuvat dig på massa pengar i försäkringspremie!”Finns det ingen vindsurfare som jobbar på något försäkringsbolag?
Någon som kan läsa det finstilta?
Denne person måste dock känna mer för vindsurfingsporten än för sin arbetsgivare…S..
-
Nu skall vi se här, hmmmmm:
Alternativ ett – 15 års vindsurfande utan att någonsin ha försäkrat någonting
Antal år med dyra surfprylar:
15Antal år med försäkring:
0Total premie för detta:
0 kronorTid ägnad åt tjafs med puckade försäkringsbolag:
o millisekunderTid ägnad åt att svära över skadeanmälningsblanketter:
ingen allsTid ägnad åt öldrickande, surf och sex istället:
en hel del under femton årMängd surfutrustning som med tur, skicklighet och viss lögn kunnat ersättas av försäkringsbolag:
1 mastförlängare (sprillans ny, kvarglömd på Guincho, pris: 800 SEK)
3 master (snittpris; 2 000 SEK)
2 bommar (snittpris 1 000 SEK)
2 segel (snittpris 2 500 SEK)Möjligt att få ut på försäkring: 12 800:-
Sannolikhet för att få ut allt: 50% (i BÄSTA fall!)
Summa: 6 400:-
Sjävlrisk: 1 000:-I plånboken: 5 400:-
Alternativ två – helförsäkrad tråkmasse:
Antal år med dyra surfprylar:
15Antal år med försäkring:
15Total premie för detta:
500 pistoler multi 15 är 7 500:-Tid ägnad åt tjafs med puckade försäkringsbolag:
Alldeles för mycketTid ägnad åt att svära över skadeanmälningsblanketter:
Oj, oj, ojTid ägnad åt öldrickande, surf och sex istället:
Betydligt mindre än potentiellt pga nedsatt humör och allmän surhetMängd surfutrustning som med tur, skicklighet och viss lögn kunnat ersättas av försäkringsbolag:
1 mastförlängare (sprillans ny, kvarglömd på Guincho, pris: 800 SEK)
3 master (snittpris; 2 000 SEK)
2 bommar (snittpris 1 000 SEK)
2 segel (snittpris 2 500 SEK)Möjligt att få ut på försäkring: 12 800:-
Sannolikhet för att få ut allt: 50% (i BÄSTA fall!)
Summa: 6 400:-
Sjävlrisk: 1 000:-I plånboken: 5 400:-
Avgår premie: 7 500:-Förlust: 2 100:-
Japp, så har jag snabbt bekräftat för mig själv hur totalt värdelös en vindsurfingprylsinsurance är för min del. “Efterköpsrationalisering” med ett finare ord. “Självgod och dryg” är ett annat sätt att betrakta det. NÅja.
Vid stöld gäller min hemförsäkring, vilket jag kollar noga. Thats it! Pajjar grejorna på flyget är det bättre att ge sig på flygbolaget (tala om värdet på prylarna innan de skickas…) än att bråka med ett helpuckat försäkringsbolag.
Försäkra av! 😉
(om man inte har osannolikt mycket prylar värt hundratusentals arbetstimmar med kvitton på allt + nyskick, då kan väl en separat försäkring vara befogad) -
Hallå Masse.
Vilket försäkringsbolag har du då? Eftersom du säger att du är försäkrad mot stöld.
Jag har också ringt och kollat en del, och håller med inlägget tidigare ang att man e hyffsat rökt om man inte har tilläggs försäkring.
Dessutom så märkte jag när jag gjorde mina interjuver med försäkrings lodarna, att det verkar vara dagsformen som avgör vad man
får för svar. Jag fick flera motstridiga bud när jag ringde och pratade med olika personer på ett och samma försäkringsbolag.
Hur hårt suger inte det ?? Det enda sättet att vara säker på vad som gäller är väl att få någon att skriva ner det svart på vitt med underskrift.Det låter onekligen intressant att öka sex-faktorn dock.
Johan
-
Ugh!
Så länge grejorna förvaras i låst utrymme med godkänt låst gäller min hemförsäkring (med ett litet tillägg, kommer inte ihåg). Enkelt. Men om grejorna stjäls för att jag lämnat de “utan uppsikt” så är de nog kört.
Fast jag är verkligen inte killen att fråga om försäkringar eftersom min fina kalkyl egentligen enbart går ut på att visa hur risigt trist och olönsamt det verkar vara att gnälla med försäkringsbranschen. Känns som om du fått en liten smak av det, ah? Jo, det är nog enbart skriftligt som gäller!
Surfa På!
-
Det kan ju vara bra att veta att länsförsäkringar inte ger ett dugg för dina vindsurfginprylar var de än låg när de blev stulna ifall du inte hade en specialförsäkring.
Skandia ersätter dock en del enligt bortaförsäkringen med 35000 i maxbelopp.
Jag har dock skaffat mig “Safe” till slut. de bjöd till och med på allriskförsäkringen som en drive just nu!
-
Var hittar man Safe?, gäller försäkringen utomlands oxå?
cebe
Logga in för att svara.