Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Försäkringar?

• ill-k

Medlem
    1 juni, 2007 vid 11:07

pratade nyss med moderna försäkringar…..de täcker bara stöld OM grejjerna är fastlåsta med godkänt lås hahahha….tyvärr täckte de inte om man skulle köra in den i ett träd. genom drulle försäkringen =/…..stöld försäkringen var upp till 10.000:- bara.. med andra ord inget att ha. ajja kanske blir att byta försäkrings bolag när man fåt sig lite nyare grejjor 🙂

• webbe

Medlem
    1 juni, 2007 vid 15:35

@superoskar 387330 wrote:

har också Trygg hansa, täcker stöld av kites, bräda (klassas inte som stöldbegärligt) och om brädan flyter bort.
    Länsförsäkringar (som jag hade tidigare) täcker däremot inte kites… klassas som flygfarkost (!?). Dom har inget som säger nått om kitebrädor men dom sa att dom inte täcker windsurfingbrädor och när jag sa att det var mer som en wakeboardbräda så rekomenderade dom nån båtförsäkring.

så bästa är att ringa å kolla vad som gäller för just din hemförsäkring

Jag pratade precis med länsförsäkringar och då jag har min hemförsäkring där och tjejen jag snackade med sa att stöldskador ersätts utan några konstigheter (självklart gäller ju normal hantering dvs inlåst eller under uppsikt), det skulle inte heller vara något problem att få ersättning för en bräda eller drake om man körde in den i ett träd/sten så länge man har en allriskförsäkring. Hon jag pratade med visste vad kiteing var för något och verkade ha ganska bra koll, eftersom det inte stöldbegärlig egendom kan man förvara grejerna i källaren om man nu skulle vilja det (själv sover jag med mina saker i sängen när dom är nya) förutsatt att dom inte är värda för mycket, brukar vara maxbelopp på vad som får förvaras i förråd osv på typ 30-40 000.

Förövrigt så jobbar jag på moderna försäkringar, dock ej med privatförsäkringar, men ska ju givetvis lobba för bättre villkor för kitesurfare!

/Fredrik

• walle

Medlem
    1 juni, 2007 vid 18:15

@Ill-k 387648 wrote:

pratade nyss med moderna försäkringar…..de täcker bara stöld OM grejjerna är fastlåsta med godkänt lås hahahha….tyvärr täckte de inte om man skulle köra in den i ett träd. genom drulle försäkringen =/…..stöld försäkringen var upp till 10.000:- bara.. med andra ord inget att ha. ajja kanske blir att byta försäkrings bolag när man fåt sig lite nyare grejjor 🙂

tjena ilkay!

kolla du med Folksam, det var det bästa för mig i allafall, men om du e med i nått fack så kolla upp vilket bolag de e bundna till, kan lönasig.

• patrikol

Medlem
    2 juni, 2007 vid 07:32

@jochen_birch 387264 wrote:

Hur gör ni med försäkringar?
    Har ni extra försäkringar för utrustningen?
    Skall man teckna extra försäkringar som gäller om man skadar sig själv eller andra?

Verkar som att några av er fått inskrivet i premien att försäkringen gäller även för kite grejor. Bara att gratulera!

Ni som inte fått inskrivet något var inte så säkra på att ni får något alls.

Nu är det förvisso några år sedan som vi gamla rävar kollade upp försäkringsbolagen och då var det i princip inte något försäkringsbolag som ville ha med kite att göra överhuvudtaget!

Man fick kalla det för Wakeboard för att få ut något (Folksam). Samt vissa provade med båt försäkring.

Tänk bara på att när ni pratar med en försäkringsförsäljare på försäkringsbolagen så säger han/hon garanterat att försäkringen gäller för att få sälja sin försäkring.

När sen skadan har inträffat och du ringer till skaderegleraren så får du inte ut en krona.

Så att teckna en försäkring hos något bolag är världens enklaste grej att sedan få ut någon ersättning för kiteprylar världens svåraste.

Själv har jag Trygghansa vilka ju någon här påstår täcker även kiteprylar.
    Hoppas att det stämmer men ha inte allt förstora förhoppningar att få ut något ifrån något försäkringsbolag.

Förmodligen är en trisslott större möjlighet till pengar än dom flesta försäkringsbolagen.

• walle

Medlem
    2 juni, 2007 vid 07:38

@patrikol 387876 wrote:

Verkar som att några av er fått inskrivet i premien att försäkringen gäller även för kite grejor. Bara att gratulera!

Ni som inte fått inskrivet något var inte så säkra på att ni får något alls.

Nu är det förvisso några år sedan som vi gamla rävar kollade upp försäkringsbolagen och då var det i princip inte något försäkringsbolag som ville ha med kite att göra överhuvudtaget!

Man fick kalla det för Wakeboard för att få ut något (Folksam). Samt vissa provade med båt försäkring.

Tänk bara på att när ni pratar med en försäkringsförsäljare på försäkringsbolagen så säger han/hon garanterat att försäkringen gäller för att få sälja sin försäkring.

När sen skadan har inträffat och du ringer till skaderegleraren så får du inte ut en krona.

Så att teckna en försäkring hos något bolag är världens enklaste grej att sedan få ut någon ersättning för kiteprylar världens svåraste.

Själv har jag Trygghansa vilka ju någon här påstår täcker även kiteprylar.
    Hoppas att det stämmer men ha inte allt förstora förhoppningar att få ut något ifrån något försäkringsbolag.

Förmodligen är en trisslott större möjlighet till pengar än dom flesta försäkringsbolagen.

jag har mailat bilder/länkar om kitesurfing och fått det garanterat att försäkringen ska gälla, dessutom har jag det inskrivet… jag sa själv innan jag teknade försäkringen att jag visste om att en del bolag strulade men hon hade tagit upp allt på ett möte så nu mera har Folksam kitesurfing med!

Men jag fick försäkra brädan och draken för sig.

• patrikol

Medlem
    2 juni, 2007 vid 07:40

@walle 387880 wrote:

jag har mailat bilder/länkar om kitesurfing och fått det garanterat att försäkringen ska gälla, dessutom har jag det inskrivet… jag sa själv innan jag teknade försäkringen att jag visste om att en del bolag strulade men hon hade tagit upp allt på ett möte så nu mera har Folksam kitesurfing med!

Men jag fick försäkra brädan och draken för sig.

Underbart!
    Vi får tacka dig för att du hjälpte till och pressade bolaget lite!
    Dom har kanske tagit sitt förnuft tillfånga eller så har 40 talisterna gått i pension! 😉

• ill-k

Medlem
    2 juni, 2007 vid 15:02
    walle;387758 wrote:
    tjena ilkay!

kolla du med Folksam, det var det bästa för mig i allafall, men om du e med i nått fack så kolla upp vilket bolag de e bundna till, kan lönasig.

aaa ska kolla upp det..är juh med i metall har för mig att de har folksam?.

• tomw

Medlem
    2 juni, 2007 vid 21:58

The Swedish Safety Net, never fails to amaze me. Never take any risks, even little ones.

You know, you can buy insurance for your wedding. If it rains or the bride/groom gets cold feet.

Only thing you should have insurance for is major injury of yourself, and all injury of others.

If u run over your board, u should be able to live with it, not drive up everyones premiums.

Life without risks and standing up for your mistakes is BORING.

Go ahead- bash me, i have insurance against it.

TW

• niels-jorgensen

Medlem
    5 september, 2007 vid 10:27

Hi all,

I am brand new to kite surfing and decided to check up on insurance coverage before I got too involved with the sport (which, btw, is fantastic 🙂 ), and sure enough, Vesta (which I got through Nordea) does not cover death and/or injuries caused by kitesurfing.

They do, however, cover equipment and damage (5mill. SEK) caused by the use of the equipment, as well as injuries to others, since I have the ”småbåt” option of my standard ”hem försäkring”.

Like TomW, I don’t really care about the equipment – worst case is I’ll have to pony up ~10K for a new kite, or stop surfing. I do, however, care about head and spine injuries, not to mention death (I have a wife and daughter that somewhat depend on me)…

Anyone have a good recomendation for a kite-friendly insurance that will cover, at least, serious injuries (I’d like teeth etc. to be covered also, but that’s a minor moan)…

Thanks…

• gonzo

Medlem
    5 september, 2007 vid 15:28

länsförsäkringar funkar utmärkt för kites jag försäkrade mina på ett väde av 25000 det kostar 450 kr per år. brädan går under ”snowboard typ” så det har jag fått ut en med. allt från midjan och upp är inte med i hemförsäkringen så sa dom till mig. men 450 kr kan det väl va värt att lägga. då slipper man fundera på hur dyrt det blir om man skulle behöva släppa draken någon gång

• hengo

Medlem
    5 september, 2007 vid 20:46

Jaha. Någon mer än mig som har Vesta som försäkringsbolag och har nån aning om ersättningsmöjligheter?

• skejtar_henke

Medlem
    5 september, 2007 vid 21:05

@SimonEBurgess 387636 wrote:

Är det någon som har erfarenhet av IF ? Har en hemförsäkring hos dem..

jag har erfarenhet av dom.. Jag fick inbrott i bilen. snodde kites och våtdräckt. Brädan hade jag taigt upp.. Täcker inte kitesen hur du än gör. dock allt annat som våtdräckt och alla annn skit i bilen jag hade.

Jag har även ”backat över brädan men fick inget då för att det var en kitebräda och det är surfing eller typ skärmflygning och det har dom klausul mot

• skejtar_henke

Medlem
    5 september, 2007 vid 21:08

@TomW 387975 wrote:

The Swedish Safety Net, never fails to amaze me. Never take any risks, even little ones.

You know, you can buy insurance for your wedding. If it rains or the bride/groom gets cold feet.

Only thing you should have insurance for is major injury of yourself, and all injury of others.

If u run over your board, u should be able to live with it, not drive up everyones premiums.

Life without risks and standing up for your mistakes is BORING.

Go ahead- bash me, i have insurance against it.

TW

håller fan med dig tom… man kan inte ha föräkringar mot allt..

• hengo

Medlem
    5 september, 2007 vid 21:15

@skejtar_henke 412038 wrote:

håller fan med dig tom… man kan inte ha föräkringar mot allt..

sant sant.. alla försäkringar mot ”tappa draken” eller liknande är ju sjukt. däremot är det ju lite småjobbigt att få hela kittet stulet.

Hörde på p1 idag om USAs försäkringar och om michael more´s nya dokumentär om dom. där snackar vi dyra premier..

vanlig magnetröntgen = 3000dolalrs
    full långvarig cancerbehandling me cellgift å hela kittet = 1000.000 DOLLARES!

• egget_

Medlem
    6 september, 2007 vid 09:28

skitbra att trygg-hansa ersätter, det ska jag tänka på nästa gång min bräda flyter iväg till deutschland.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Försäkringar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.