Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäkringsfråga-Varning!!

• Försäkringsfråga-Varning!!

Publicerad av voodoo på 2 september, 2004 vid 11:44

Har haft ALLA mina försökringar i Länsförsäkringar och brädan extra försäkrad med småbåt och hade fått svar av Länsförsäkringar att brädan skyddades av lösöre/hemförsäkringen utomlands då inte småbåtsförsäkringen täcker utanför norden!
    Nu när skadan var framme på GranCanaria och dom stal hela utrustningen för mig och en kompis som fått sammma uppgifter från samma bolag, så säger dom att skadan inte täcks av försäkringen och det inte går att försäkra windsurfingutrustning utanför norden, så gissningsvis så står ALLA windsurfare som åker utanför norden oförsäkrade som har försäkringen i Länsförsäkringar!
    Så nu undrar jag om ngn av er fått samma uppgifter från Länsförsäkringar ang windsurfingutrustning utanför norden och hemförsäkringen?

voodoo svarade 20 år, 2 månader sedan 15 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • oscar

Medlem
    2 september, 2004 vid 11:59

Ur småbåtsvillkoret K.5 i Villahem Östgöta Brandstodsbolag (ingår i LF-gruppen) : “Försäkringen gäller i Norden. Vid resa gäller försäkringen i hela världen de 45 förstadagarna av resan.”

Så kolla ditt villkor, bara att kliva in på bolaget och be om ett.

• voodoo

Medlem
    2 september, 2004 vid 12:44

men det är väl reseförsäkringen som täcker de 45 första dagarna?

• jonasp

Medlem
    2 september, 2004 vid 12:48

Vad har du för deal i sverige då? Jag tror min hemförsäkring skyddar mot stöld men vad får du extra med småbåtsförsäkringen?

• voodoo

Medlem
    2 september, 2004 vid 12:55

hemförsäkringen gäller tydligen nu INTE för windsurfingutrustning då den räknas som vattenfarkost! Har du fått svaret att den gäller från länsförsäkringar?

läs villkoret dom hänvisar till.
    Försäkringen gäller inte för:
    • Djur.
    • Motordrivet fordon, husvagn eller annat släpfordon, vatten- eller luftfarkost
    samt delar eller utrustning till sådant fordon eller farkost.
    • Förlust på grund av att någon använt dina kontokort, bankkort, checkar eller
    liknande.

• jonasp

Medlem
    2 september, 2004 vid 13:17

Aha, det här va för kanske två år sedan och jag är inte säker men jag tror det var länsförsäkringar då med. Men vad hjälper småbåtsförsäkringen mot och hur mycket kostar den?

• voodoo

Medlem
    2 september, 2004 vid 13:20

mot det mesta inom norden!

• oscar

Medlem
    2 september, 2004 vid 13:47

LF i ditt län kan ju ha andra villkor än Östgöta Brand. Men så här står det i mitt villkor:

Hemförsäkringen gäller inte vattenfarkost. Dock har du ju ett småbåtstillägg som ju gäller för vattenfarkost, alltså gäller din hemförskring för din vindsurfingbräda. ÖBs småbåtsförsäkring gäller vid resa utomlands de 45 första dagarna.

Åter igen: hämta ett villkor hos ditt bolag och kolla…

• mag

Medlem
    2 september, 2004 vid 13:51

Skittråkigt!
    Jag kollade detta för 5 år sedan då jag skulle till Australien. I Halmstad och Göteborg gäller det endast i Norden har jag fått veta. Någon annan resa har jag köpt en extra reseförsäkring hos något bolag (minns inte vilket)som täcker upp till 5000kr. Numera har jag ingen extra försäkring, det kostade 500kr/år att ha den hos LF om man har flera brädor.
    /Magnus

• oscar

Medlem
    2 september, 2004 vid 14:23

LF-Bergslagen har tydligen strukit resekyddet för småbåt…trist. Du får väl flytta hit och rippa roxen!

• anonym-anvandare

Medlem
    2 september, 2004 vid 14:37

Blåst av försäkringsbolag. Är det första gången man hör det?

• wsurfer

Medlem
    2 september, 2004 vid 14:47

Då blev väl sakerna stulna i Norden helt enkelt…
    /M

• voodoo

Medlem
    2 september, 2004 vid 15:10

tyvärr så blev det inte så..
    ringde samma dag då stölden inträffade och frågade huruvida försäkringen täckte och han som jag pratade med sa att lösöret täcker ALLT jag har med mig upp till 40000,
    då tyckte jag ju att allt var grönt och anmälde stölden och han sa då att jag skulle faxa in polisanmälan samt skaderapport för att snabbt reglera skadan, vilket jag gjorde och fick såklart sedan fingret av dom frown.gif

• bergelin

Medlem
    2 september, 2004 vid 16:53

Det är tamejfaen för djävligt.. Åker till Irland nu och har kollat upp sånt in i minsta detalj, har någon blivit blåst av Trygg Hansa? // Erik

• basse

Medlem
    3 september, 2004 vid 06:22

Måste man bo limpan för att försäkra hos er Oscar??

• oscar

Medlem
    3 september, 2004 vid 06:34

Nej men i Östergötland tyvärr…..men förmodligen går det att göra en specialförsäkring när man drar utomlands med brädan. Ring och fråga ditt LF-bolag när det är dags.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäkringsfråga-Varning!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.