Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Försäkringsfråga-Varning!!
-
Med Länsförsäkringar har det lnge vart så att vindsurfingprylar klassas som småbåt och ska småbåtsförsäkras. Den försäkringen gäller för upp till tjugo tusen kronor. Dock kan du teckan flera sådana. Jag och min flickvän har tecknat var sin. Denna försäkring gäller även utomlands.
Niklas
-
Det gäller _INTE_ utomlands, jag tror inte det skiljer sig imellan LF i Sverige, endast inom norden och dessutom har de höjt självrisken till 5000 i Halmstad så jag har ingen, känns inte relevant, iofs vid stöld med då täcker hemförsäkringen, kolla uppgifter och se till att få det skriftligt!
-
Jag har just pratat med både en försäkringsgivare och en skadehandläggare på LF som båda säger att försäkringen gäller för vindsurfingutrustning även utomlands. Det finns inget undantag som säger att den inte skulle gälla för detta. Däremot kan det vara annorlunda i andra delar av landet säger skadehandläggaren.
Niklas
-
Mycket möjligt, och gött för er i sånna fall, men få det på papper annars är det skit värt…
-
har du namn på de personer på LF som säger att det täcker även utomlands?
-
Voodoo,
har du haft småbåt där länge och inte blivit upplyst om de nya villkoren när du fått hem din räkning varje år, så ska du nog stå på dig. Tydligen så togs villkorstillägget att det gällde utomlands bort nyligen.Men de brukar skicka med ändringar med räkningen….
-
Har haft försäkringen där i säkert 4-5 år och har INTE fått ngn annan upplysning än att det skulle täcka utomlands av hemförsäkringen!
pratade precis med en skadereglerare här som sa att dom har ju 23 länsbolag och att villkoren kan skilja bolag från bolag, men efterssom vi är flera här med samma försäkringsbolag/bergsslagen som fått samma uppgifter om att skada utomlands ska täckas av lösöret så ska det självklart drivas vidare! -
Lycka till voodo.
Verkligen tradigt det dær.Har lagt ut lite bilder dær nerifrån om du behøver få lite mer valuta utav resan. Men den ær fortfarande inte færdig. Har mer bilder och skrivande att gøra.
-
Att det inte går att försäkra utanför Norden stämmer bra, kollade detta hösten 03 med Länsförs, har dessutom kollat med ett specialförsäkringsbolag för fartyg i Gbg som hänvisade t bolag i London vilket medför premier som gör att det hela blir ointressant.
//Magnus
-
Samma erfarenhet här.
Kollade If, Trygg-hansa, LF, SalusAnsvar och några till inför min resa vintern 03-04. Ingen av dem hade någon försäkring som täckte vindsurfingutrustning utanför norden. De hade heller ingen försäkring som täckte transporten av grejjerna på flygplanet.Dessutom har tidigare försök att få tag i tydliga/vettiga försäkringsvilkor, dvs som förklarar vad som gäller, för försäkring av grejjerna här hemma slutat med att det gäller en “seglebräda” osv vilket med andra ord innebär att om man tecknar en försäkring får man vara beredd att strida för eventuell ersättning om grejjerna pajjar eller blir stulna eftersom man inte kan hänvisa till glasklara villkor.
Slutsatsen är att försäkringsbolagen inte vet hur de skall hantera vindsurfing, de vet inte ens vad det är för något.
Resultatet av detta verkar vara positivt för dem som orkar tjafsa/ljuga/böjja sanningen att teckna en försäkring och sendan köra hårt mot bolagen. Jag baserar detta uttalande på de utsagor här på konfen med rader typ -“det var inga problem, en skråma i seglet och jag fick ett nytt.” eller -“jag hoppade av en bräda från -87 och fick en sprojtans tillbaka”.
Vi andra stackare får bara hoppas på det bästa i våra kontakter med försäkringsdrakarna.
/feg (som inte törs bråka med försäkringsbolag)
-
Svar till:
har du namn på de personer på LF som säger att det täcker även utomlands?
[/ QUOTE ]
Hej Micke
Personen jag pratade med på LF var Elisabeth Ekwall (inte helt säker på stavningen av namnet).
Mvh,
Niklas -
tolkar ngn av er detta lika positivt som jag tycker det låter??
infon från försäkringsbolaget är ju minst sagt lite suddig i just denna fråga!
http://www.konsumentvagledare.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1166&lngArticleId=1904#krav -
Försäkringen täcker inte utomlands (säger flickvännen) oavsett vad Elisabeth någonting har sagt. Problemet med försäkringar är att man inte alltid bryr sig om att läsa det finstilta……..som kan vara nog så förvirrande.
Den reseförsäkring som finns i hemförsäkringen täcker är egentligen inte speciellt bra för småsaker som händer.
För att vara riktigt säker när man reser är mitt råd att teckna en europeiska reseförsäkring för att täcka skador som uppstår utomlands. Var även noga här att läsa igenom villkoren och lita inte på vad som sägs………det är stor personalomsättning på försäkringsbolagen:)//L
-
jag läste det finstilta och kom fram till att småbåt inte täckte utomlands och tog därför kontakt med LF och fick flera gånger svaret att vid utomlandsvistelse så skulle lösöret gå in och täcka ev skada…tom samma dag som skadan inträffade fick jag samma svar!!
när tom min kompis som även han blev drabbad har fått samma uppgifter+att en annan kompis tom fått ersättning för skada på bräda från hemförsäkringen då han inte hade småbåtsförs.
därav missnöjet mot mitt försäkringsbolag! -
Hjälper inte dig Voodoo, men när jag och Nik fick grejjorna stulna på Fuerte för 3-4 år sen så fick vi ut på försäkringen (Folksam, småbåt). Har inte sett att villkoren har ändrats (men har inte läst det finstilta)
Logga in för att svara.