Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Försäkringskydd vi resa?
-
Försäkringskydd vi resa?
Publicerad av plattvatten på 28 februari, 2006 vid 09:30Vad för bolag och försäkring använder ni vi resa utomlands för att skydda kiteprylarna.
Resetilläggsförsäkring av Folksam gäller inte enligt dom vid kitestöld.
“Omfattats inte av segelbåt eller annan flytfarkost” Paragraf a4-a5
MvH
Föredetta Folksamkundeddie svarade 18 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Jag tycker inte kite varken är “segelbåt” eller “flytfarkost”. Det borde klassas på samma sätt som wakeboard
-
det täcker visst det stöld av kitegrejjor precis som alla andra bolag om sakerna varit inlåsta..
-
Plattvatten wrote:Vad för bolag och försäkring använder ni vi resa utomlands för att skydda kiteprylarna.
Resetilläggsförsäkring av Folksam gäller inte enligt dom vid kitestöld.
“Omfattats inte av segelbåt eller annan flytfarkost” Paragraf a4-a5
MvH
Föredetta Folksamkund
Tror hemförsäkringen täcker stöld och sånt med. Vi har en extra all-risk-försäkring. Den gäller all skada upp till ett belopp på 30.000:-
Det brukar räcka för det man har med sig på resa vart man än åker. Men man får ju inga grejor när man är där. Det är ju först när man kommit hem som man kan skaffa nya prylar. Självrisken ligger på 1500:-/DJ
-
bohm wrote:Jag tycker inte kite varken är “segelbåt” eller “flytfarkost”. Det borde klassas på samma sätt som wakeboard
nänänänännnänääää, Okey….. En kite har ju samma väjningsregler som en segelbåt, lr hur va de nu ?!!?
Och den ända reglen jag kan är “vinden in i höger öra, tuta och köra” och “ikapp körande båt/surfer eTc kör undan”
lite dåligt av mig som har seglat i runt 4år + att jobbat på en seglaskola…haha och kan bara det 😀 -
En annan regel är att lovarts båt väjar för den i lä. Känns inte lika naturligt inom kitesurf….
-
Eddie wrote:En annan regel är att lovarts båt väjar för den i lä. Känns inte lika naturligt inom kitesurf….
eee det typ den som är högst upp mot vinden väjar lr ??
-
Jag har Trygg Hansa hemförsäkring med drulleförsäkring som täcker stöld & skada även när jag är utomlands. Om du säger att du hade dina grejer under uppsikt på stranden är det inga problem, allt kan hände när du blinkar!
Men om dina kiteprylar blir försenade när du flyger skiter försäkringbolagen att ersätta dig för forlorade kitedagar med skälig ersättning, de säger att det är flygbolaget som skall ersätta dig och då först efter 2 dagar och då gäller det bara nödvändiga kläder och hygienartiklar. Se till att få kvitto på prylar du handlar, är det kiteprylar så be killen i affären att skriva kläder på kvittot! Fråga larssa som inte fick sina grejer förrän på 7 dagen nu när vi var i Puerto Rico, mina kitegrejer kom på 3 dagen. Detta verkar vara vanligt när man reser med kiteprylar så bli inte förvånad då du står vid bagagebandet och inte ser dina prylar! synd att allting går smärtfritt när man reser hem, hade varit bra om de kom bort då så man slapp kånka på grejerna på tåget och hem!//Marcus
-
jonaish wrote:Eddie wrote:En annan regel är att lovarts båt väjar för den i lä. Känns inte lika naturligt inom kitesurf….
eee det typ den som är högst upp mot vinden väjar lr ??
Japp
Logga in för att svara.