Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Förslag på de ultimata Vinterhandskarna!
-
Förslag på de ultimata Vinterhandskarna!
Publicerad av babilidoo på 12 november, 2004 vid 07:35Vad ska man göra med sina händer för att inte frysa ut dom tills våren kommer? Finns det något sätt att vara varm om händerna samtidigt som man inte får kramp?
Skulle vara kul med förslag.
manno svarade 19 år, 10 månader sedan 15 Medlemmar · 45 Svar -
45 Svar
-
Ska åka och köpa biltemas fiskehandskar på väg till Torö nu, dom ska va bra har jag hört….
Återkommer med betyg!
-
Det bästa lär vara forpaddlarhandskar från amerikat… Jag testade ett par svenska, funkade fint så länge man inte skulle loopa eller rida vågor. Kör mest på ett par prolimit fingerhandskar med öppen handflata, helt grymma så länge det inte blir alltför snorkallt…
-
var och hämtade ett par nya hos farsan idag. fodrade gummihandskar. Mjuka och fina trots att dom var rätt tjocka. sen sluter semidrycuffen på ärmarna på dräkten tätt runt så det blir hur grymt som helst, vet dokc inte var man får tag på dom. farsan och dom använder dom vid kemikaliehantering iallafall.
så jag tänkte jag kunde använda domm när tungsurf kommer ner till våren och behöver vaskas av efter en vinter insnöade i vindskyddet på nån fjälltopp med finkelspriten och t-röd som enda kamrater.
-
hmm jag gör np’s öppna tumvantar nu men nästa gång så får det nog bli de stängda, och de funkar väll men man blir trött mycket snabbare för att det blir tjockare än vanligt, och greppet kanske inte är det bästa… men de e lugnt värda priset
såg ett par på dakines hemsida som verkade nice som fan med grepp och grejjer…
-
Biltemas va sjysta måste jag säga.
Klippte upp handflatan, dock lite för mycket men jag kände ingen kramp och jag frös lite bara men det får man ta!Da Kine Cold Water nånting ska tydligen vara de bästa…
Prolimits verkar sjysta med. -
Ok, läs detta. Jag har provat massor och det finns en lösning. Här är mina erfarnheter:
1. Neilpryde öppen handflata, duger ett tag men inte speciellt varma och kass kvalitet. Kör slut 2 par på kort tid.
2. Ovanstående + diskhandskar: Inte något skönt grepp och för kallt.
3. Diskhandskar och fingervantar: Suger
4. Några seglinghandskar från vindsurfing.se Lite tjockare en neilprydes slithandskar. Rätt ok, bra grepp men tål inte alltför mycket kyla.
5. Neilpryde öppenhandflata + labbhandskar av silicon, rätt ok, håller värmen bra men labbhandskarna slits snabbt.
6. Julas fiskehandskar, helt ok. Kan vara lite kalla om fingertopparna när det är riktigt kallt. Folk med klena underarmar får dock kramp med dem. Dålig kvalitet.
7. Ovanstående med utklippt handflata. Riktigt riktigt bra. Varmt och bra grepp.
MEN
8. Det finns en optimal handske som jag kört med idag. Fy fan vad bra den var. Jag tror dem heter Dakine Cold Water Mitts. Det står Titanium Super Stretch på dem. Bara det säger väl allt. Hur som helst, bra grepp, ingen tendens till kramp då de har nåt tunt tåligt material mot bommen, förböjda, sjukt varma och dessutom var de billiga (250 kr).
KÖP KÖP KÖP, det finns absolut inget bättre enligt mig.PS: Jag är van att köra med handskar och har starka underarmar. Andra kan uppleva annat, men detta är som skrivet mina erfarenheter.
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst12 november, 2004 vid 19:56Köp biltema!
gillar du inte dem så har du ändå inte lagt ut mera än 119kr eller va fan dem nu kostar..defenetivt värt att prova!
sålänge du inte är en “Te-påse” så kan du ha dem i minusgrader,snöstorm..Biltema rokks
-
Rambo, du måste verkligen testa dem jag skriver om. De är fan grymma. Tror dem krossar biltemas/julas handskar när det är riktigt kallt. Anlednig till detta är enkelt. Det vatten som släpps in värmer man upp fort och stannar där. Biltemas är ju öppna (förutsätter att du tänker på de uppklippta). De kan helt enkelt inte vara lika bra, inte en chans.
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst12 november, 2004 vid 20:00A lätt! om dem e bättre än biltemas handskar så e dem fanimej värda att pröva, o jag tror på dej när du skriver det..(vet att du e en snösurfare du med )
så helt kassa lär dem ju inte vara.ge mej en go adress så skall jag tokbeställa ett par.
-
Ja, det va dom där jag menade…
Hade du sånna idag alltså? Sjyst…
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst12 november, 2004 vid 20:01haha..fan va förvånad jag blev, satt o letade efter ditt inlägg o hittade fan inte det..hosthost, någon hade visst plussat till lite rader
ge mej en adress!
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst12 november, 2004 vid 20:04ele näää…jag skiter i att beställa, jag drar ju i Januari va de tänkt..till ett lite varmare ställe..moahahaha.
Men ge mej en adress endå, man vet ju aldri..man kanske får hemlängtan till snöseglingen
-
Jag köpte dem av Dude (han kallar sig så på Steffos). Han hade beställt flera från USA från ett företag som jag tror hette winddance eller nåt. Hur som helst var de ganska billiga nu när dollarn är rekordlåg
OBS: Köp inte för stora då blir de mindra bra grepp (börjar vrida sig). Jag körde med Large och det var kanon för mig.
-
Någon som provat de här:
Läs mer på “Snowgoddess” hemsida:O’Neils vinterhandskeÄr det den här som är DaKines supervante?: (säljs av nån firma vid Hood River för 28 dollar)
DaKine’s vintervante
Logga in för att svara.