Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Försöker kita från Malmö till Varberg på Söndag
-
Försöker kita från Malmö till Varberg på Söndag
Posted by mav on 3 oktober, 2008 at 16:47Jag och Erik G gör ett försök på att köra från Malmö tidig Söndag morgon och sedan rida vågor hela kusten upp till Göteborg. Vi räknar med att det tar ca 9 timmar och blir en distans på runt 240km om vi kommer hela vägen fram. Beroende på vinden/förhållandena så kanske vi avbryter tidigare…
Ifall någon har kontakter som skulle vela göra reportage är det bara att köra!
Är det någon som har en vattentät GPS med tracking och en vattentät kamera att låna ut under en dag? (Vi lovar att ta väl hand om dem)
Mat – slå gärna en signal ifall du är sugen på att möta upp oss längs vägen!
Hoppas nu bara prognosen håller i sig…
Erik & Erik
Fernholm 0736 136024
Gibson 0735 088601milkman replied 16 years, 2 months ago 50 Members · 133 Replies -
133 Replies
-
Hur dags planerar ni att starta från Malmö?
Vart startar ni i Malmö? Habo Ljung eller? -
Vi siktar på att surfa från Ribersborgsstranden i Malmö kl 08.00 med skepparmöte kl 07.30.
-
Tjena Hasse!
Jag kommer med ett tåg från Skövde – Nässjö – Lund under dagen men passerar inte Falkenberg… Går det att styra på nått sätt?
Vi kommer ju passera under Söndagen men då har vi ju redan åkt en bra bit =P
-
Nja ja är ju i Tarifa så tyvärr annars så hade jag gärna hängt på. Sjukt kul hade det varit! Men vi kör nog en downwind till Marocko nästa vecka så det är ju inte fel heller.
-
Det var inte en dålig sträcka. Ni lär nog vara ganska möra på måndag 😉
-
tänk på att det är uppförsbacke.. nedförsbacke är nog lättare å börja med!
-
Faen! Kör hårt grabbar. Mycket mäktigt om ni orkar hela vägen. En måste artiklel för Mat & Co. 😀
-
Låter som en kul grej bor ju 150 m ifrån utgångsplatsen så jag kommer att vara där och vinka av er!
Följebåt, Följebil, Waverunner, Videodokumentation, fotografering osv hur blir upplägget?
minst 10+ m/s är väl en förutsättning för att det inte skall ta allt för lång tid eller?
-
Riktigt grymt! Hoppas ni grejar det! Kolla gärna in listan på http://www.varbergssurfklubb.se/post/Att-tanka-pa-vid-downwinders.aspx och kommentera gärna om det är något annat ni anser viktigt som jag inte tänkt på så vi sprider säkerhetstänket kring sånt här. Var i Gbg tänker ni landa? Lite lurig riktning att komma in på någonstans.
-
@Yann 504962 wrote:
Riktigt grymt! Hoppas ni grejar det! Kolla gärna in listan på http://www.varbergssurfklubb.se/post/Att-tanka-pa-vid-downwinders.aspx och kommentera gärna om det är något annat ni anser viktigt som jag inte tänkt på så vi sprider säkerhetstänket kring sånt här. Var i Gbg tänker ni landa? Lite lurig riktning att komma in på någonstans.
Många bra tips!
-
Bra tips!
Några eventuella komplement:
– Att skriva aldrig och alltid är väldigt farligt ifall noviser verkligen lyssnar på “reglerna” och inte tänker själva…
– Se till att ha tränat på att hantera nödsituationer:
* Att ta sig till draken utan att trassla in sig i linorna.
* Att veta hur man håller draken för att den ska fungera som segel.
* Hur man pyser ut all luft i LE och behåller luften i struttarna för att göra en flytboj.
* Hur man trasslar ut drakar ur varandra.
* Hur man räddar varandra ifall någon är skadad/har utrustningsproblem.– Var bekant med kuststräckan du ska köra. Det är lätt att tappa lokalkännedom ifall man inte känner kuststräckan väl. Se till att kolla kartor över området du skall köra för förbud/farliga sträckor.
– Ha tydliga interna siglnaler för att meddela varandra. Se till att välja tecken som känns naturliga och som inte kan förväxlas med andra tecken.
Tydliga tecken på t ex “Fara” och hänvisning på var, “Vi åker dit”, “Kom till mig”, “Jag behöver hjälp”, “SOS”(Detta tecken är alltid detsamma).– För längre turer är (vattentät..) GPS och en VHF och kunskap/certifikat ett måste.
– Kör alltid i par. Detta kan vara räddningen i många fall, det gäller att köra tillsammans och kunna rädda varandra ifall olyckan är framme.
– Kör inte för många. Detta gör att risken för olyckor ökar och chansen för att någons utrustning går sönder ökar med antalet. Det är bättre att köra i 2-3 mans team som känner varandra väl och köra flera team istället.
– Håll lämpligt avstånd från din partner. Det är mycket lättare att trassla ihop drakarna under en downwinder än när man håller sig på samma plats. Se till att prata om hur ni meddelar varandra att ni är nära (vissla, ropa eller likn.) så ni inte trasslar drakarna.
– Var bekant med hur du läser vatten. Kör man där det finns okända stenar är detta ett måste och tar tid att träna på. Detta är ännu viktigare när man kör en downwinder och rider vågor för att man är närmre bryten/reven.
Detta var det jag höftade fram… Kompletterar vi och jobbar på listan kan det bli riktigt bra!
Nu måste jag packa ihop coh stta mig på tåget ner till Lund!!
-
Dock undrar jag vad det finns för anledning till att ta ur luften ur LEn när du vill ha en flytboj? Du flyter bra mycket bättre med luften kvar. Plus att du syns otroligt mycket bättre både från ytan och från luften vid ett räddningspådrag när du har LEn fortfarande full med luft. Man kan även använda kiten som segel om du har kvar luften.
Log in to reply.