Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första brädan.

• Första brädan.

Publicerad av mikekay på 7 juni, 2007 vid 12:42

Jag har surfat runt flitigt på detta forum men har ännu inte lyckats få svar som underlättar min beslutsångest inför köpet av mitt första paket.
    Lite om mig själv: vikt 105 kg, längd 188cm.
    Antaldagar på vattnet: ca 20.
    Har surfat på innan: 199L bräda och 250L bräda, typ F2 Discovery.
    Segel: 5.7 m2
    Nivå på surfande: har planat. 50% sannolikhet att jag klarar att slå eller jippa. Har inte åkt i fotstropparna och jag har inte andvänt hängsele.

Fråga vilket bräda ska jag satsa på? jag har några kandidater:

Starboard Go 155L med 7.5 segel eller 6.7 segel. den här brädan verkar bra eftersom den har 3/4 eva däck på 2mm och jag antar att det blir en del klättringar på brädan. 85cm bred.

Fanatic Shark 160L eller 145L med 6.8 segel, den här brädan verkar snabb och bra som freeride men passar den för min nivå?

RRD evo360, 155L 75cm bred.

Och slutligen

JP x-cite ride 2006 ES 150L.

Vad säger expertpanelen?

rasmus_w svarade 17 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    7 juni, 2007 vid 12:47

Shark 160 eller JP, eftersom du är rätt tung. Jag tror i princip du kan gå på en ”riktig” freeride och hoppa över 360/Go. Möjligen skulle jag ta lite större segel, typ kanske 7.5 eller så. En 6.8 är lite i minsta läget för att hålla full kontroll på en 150-litersbräda.

• Knatte

Gäst
    7 juni, 2007 vid 16:15

Håller med Rasmus! Att JP:en 150 liter eller Shark 145 liter bör vara grejen, om du är skapligt varm i kläderna..:laugh:

• mikekay

Medlem
    7 juni, 2007 vid 16:32

Ok, då är det sharken eller Jpn som gäller men men jag har två frågor till.
    vilken storlek på sharken 160 eller 145.

och nu till kugg frågan: Jag tänkte att min sambo ska surfa också men hon är total nybörjare vilken är lämpligast då?

• rasmus_w

Medlem
    7 juni, 2007 vid 16:47

Jag tror på 160 men båda funkar nog. För sambon blir det säkert enklare att börja på 160-litaren men om inte hon också väger 105 kilo så har hon nog roligare på 145:an när hon väl lärt sig. Jag läste nånstans att ungefär kroppsvikten + 50 blir en lagom volym för första ”lite mindre” brädan. Kroppsvikten + 100 är bra i nybörjarstadiet. Tumregler skumregler…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA