Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Första brädan man ägde…
-
1977 började jag med en sunkig Windglider
1978 köpte jag en Mistral Competition av Jürgen Hüncheid på Sylt
1979 Blev det Alpha Proffesional Div 1
1980 Blev det Alpha Phantom Div 2
1980 Byggde jag min första bräda “Hoppsan” Se bild 1
1983 Byggde jag “Golden Baby”
1984 Byggde jag “Wooden Baby” se bild 2
1984 Byggde jag om min Mistral Comp. till tandem för mitt bröllopsfoto se bild 3
1985 Byggde jag “Speedy Baby” se bild 2
1986 Byggde jag “Silver baby”
1987 Byggde jag “Baby Blupp”
1988 fick jag epoxiallergi så var det roliga slut
1988 till 2008 blev det köpebrädor, men min gamla Alpha Phantom med centerbord har jag fortfarande kvar. Den är fortfarande oslagbar i lätta vindarJanne
…6
2 -
Min första var en HiFly 111 med 6,5 Dacronsegel, drygt 22 kg/390 cm. Inget man tog under armen direkt…
Sen blev det en Mistral Tarifa (det minsta som fanns med centerbord), sen custombyggen under flera år, och numera en Fanatic Gecko, som börjar få en del år på nacken, men som fortfarande duger för mig :)! -
Min första bräda var en Skimbird som inhandlades 84 eller 85.
Den var riktigt usel och byttes senare ut mot en Järvinen 385 som
hade rena racerprestanda jämfört med Skimbirden.På tal om surfbutiker i hammarbyhamnen så vill jag minnas att det fanns
en butik i en stor lagerlokal som hette Brädseglarskolan. Där köpte jag en
F2 Sunset Slalom 1989.I butiken fanns även en inomhusbacke av plast för test av skidor. Det var tider det….
-
Just det. Brädseglarskolan var namnet på butiken. Jag minns att jag handlade fenor till min första funboard där, -83. En dansk bräda, Kiwi.
316 lång, 3 fenor (2 “thrusters”), 7 stroppar, mastskena, rätt tung…(Järvinen 385 Div1 som jag också hade finns faktiskt kvar i mina föräldrars garage. Hängt i taket sen 86… Finns ett par skapliga Hood-segel 6,3 till…Många gånger har den “varit på väg” till återvinningscentralen… Det kanske finns någon som vill ha den? Finns i Västervik)
/Henrik T.
-
Jag köpte min första torrdräkt på brädseglarskolan. Andra gången jag seglade med den så öppnade sig dragkedjan mitt i en hoppgipp. Eftersom jag landade med ryggen i vattnet så splashade iskallt vatten över hela ryggen. När jag sen skulle reklamera så hade brädseglarskolan gått i konkurs…
-
Kjello
Gäst3 april, 2008 vid 15:51Otroligt men !, jag surfade villt omkring flera timmar på min andra bräda, Skimbird Mahogny-ply, i 28 sekundmeter (uppmätt på stranden) med ett 4 kv,m, trekantigt segel, hur lätt som helst på 197?-talet, när byarna ute på vattnet säkert va mycket mer, jättekul. folk vågade inte ens gå ut på bryggorna.
jag tänkte fattar dom inget , dom tror jag är galen. Men det va hur lätt som helst.
Då lärde jag mej mycket , bara att (skota rätt) reglera kraften, mjukt och skönt flög jag omkring för vid varge vågtopp tryckte vinden på underifrån på brädan.
Köpte brädan beggad på Brädseglarskolan.
-
@Badjanne 455819 wrote:
1977 började jag med en sunkig Windglider
1978 köpte jag en Mistral Competition av Jürgen Hüncheid på Sylt
1979 Blev det Alpha Proffesional Div 1
1980 Blev det Alpha Phantom Div 2
1980 Byggde jag min första bräda “Hoppsan” Se bild 1
1983 Byggde jag “Golden Baby”
1984 Byggde jag “Wooden Baby” se bild 2
1984 Byggde jag om min Mistral Comp. till tandem för mitt bröllopsfoto se bild 3
1985 Byggde jag “Speedy Baby” se bild 2
1986 Byggde jag “Silver baby”
1987 Byggde jag “Baby Blupp”
1988 fick jag epoxiallergi så var det roliga slut
1988 till 2008 blev det köpebrädor, men min gamla Alpha Phantom med centerbord har jag fortfarande kvar. Den är fortfarande oslagbar i lätta vindarJanne
…6
2Grymma brädor Janne. Coolt att du satt namn på dem också. Wooden Baby var riktigt fin. Har du kvar den?
-
En Elvström 330 med fotstropparna 2,5 meter bakom mastfoten.
Gubben Elvström må vara duktig på båtar men surf… Hade man kommit i stropparna hade man skadat fötterna – hårdplast med lövtunn vaddering.Glömmer aldrig när jag planade första gången med denna Elvström – jag förstod ärligt talat inte vad som hände… hade aldrig upplevt något så brutalt…
Uppgaderade efter detta till en Bic HardRock som hade en plastkant mellan skrovhalvorna som käkade våtdräkter!
Jag hade även ett Briand-segel (ca 5,0) med mastficka i nätmaterial – har aldrig upplevt så dåligt drag i ett segel. Vad hände med Briand?
Någon i Varberg sålde Briand skitbilligt – säkert stulna – men det tänkte man inte på 1987…
Logga in för att svara.