Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första brädan runt 100L

• kinetic

Medlem
    8 september, 2007 vid 22:37

Energy:n är en “grym” slalom-bräda, lär dig o köra den “fullt ut” så kommer du hänga av allt va freestyle/freeride brädor heter:). Om jag vore dig skulle jag behålla Energy:n o komplettera med nån mindre bräda runt 75-80 liter, förslagsvis en beggad som du köper billigt då du ändå lär dinga den rätt bra när du börjar ge dig ut i vågor o liknande…

• rasmus_w

Medlem
    8 september, 2007 vid 23:56

En modern hundralitare är troligen runt en decimeter bredare än din energy (den är 55 cm bred) och kommer antagligen kännas som en större bräda. Vill du ersätta den med en modern bräda som känns lika stor är nog en fsw runt 80-90 liter en bra grej. Jag fick mig en kort provtur på en Fanatic freewave 86 och mitt intryck var att den var lätt att få bra fart med. Inte som en slalombräda men den kändes snabb.

Sen vet jag inte vad du menar med vågor. Kontrollproblem i stökig sjö beror ofta på att man inte skotar in ordentligt och det löser sig ofta om man flyttar linorna en decimeter längre bakåt. Om det däremot handlar om att du vill vågsegla så är det inget som löser sig bara för att du skotar in hårdare.

Vill du ha flera brädor så öppnar sig massor av möjligheter. Komplettera energyn med en riktigt liten fsw. Köpa en hundraliters fsw och komplettera med en stubby runt 75 liter senare. Köpa en superx och en fsw. En stubby och en klassisk vågis. Etc.etc.

• filiplomma

Medlem
    9 september, 2007 vid 15:23

Funkar en Drops Stubby även om det är lite choppigt och är den bra om man bara är sugen på freeride segling nån dag ?

• svenne

Medlem
    9 september, 2007 vid 15:31
    FilipLomma;413020 wrote:
    Funkar en Drops Stubby även om det är lite choppigt och är den bra om man bara är sugen på freeride segling nån dag ?

Absolut, säg den freestylebräda som inte är kul i chopp… 🙂
    Och visst går det att bränna fram och tebax på den också, inte lika fort som en ren freeriden men tillräckligt fort för att det är roligt.

• filiplomma

Medlem
    9 september, 2007 vid 15:50

låter bra… lutar åt att det blir en sån

• simpa

Medlem
    9 september, 2007 vid 16:38

@FilipLomma 413026 wrote:

låter bra… lutar åt att det blir en sån

Då bör du vara kvick, han hade bara, jag ska inte säga hur många för hans skulle men det var få och dem borde vara slut(?).

• tim-eriksson

Medlem
    9 september, 2007 vid 20:30
    Rasmus_W;412853 wrote:
    En modern hundralitare är troligen runt en decimeter bredare än din energy (den är 55 cm bred) och kommer antagligen kännas som en större bräda. Vill du ersätta den med en modern bräda som känns lika stor är nog en fsw runt 80-90 liter en bra grej. Jag fick mig en kort provtur på en Fanatic freewave 86 och mitt intryck var att den var lätt att få bra fart med. Inte som en slalombräda men den kändes snabb.

Sen vet jag inte vad du menar med vågor. Kontrollproblem i stökig sjö beror ofta på att man inte skotar in ordentligt och det löser sig ofta om man flyttar linorna en decimeter längre bakåt. Om det däremot handlar om att du vill vågsegla så är det inget som löser sig bara för att du skotar in hårdare.

Vill du ha flera brädor så öppnar sig massor av möjligheter. Komplettera energyn med en riktigt liten fsw. Köpa en hundraliters fsw och komplettera med en stubby runt 75 liter senare. Köpa en superx och en fsw. En stubby och en klassisk vågis. Etc.etc.

En decimeter !??

Jag som brukar flytta dem 2-3 cm för jag tycker jag har obalance. Blir det inte helt fel drag om jag drar dem 1 dm bakåt? Jag vill kunna släppa min rigg med båda händerna och då ska den fan vara kvar på samma ställe där jag lämnade den 😛 Seglet måste ju tvärdyka om jag flyttar tamparna så mycket…

Och om jag nu ska behålla min Energy, vilket jag ska..

Då borde jag komplettera med en liten fsw alltså? Dock så är dem lite dyra… Gamla rena vågisar såsom; http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14964&sort=1&cat=12&page=1
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14826&cat=12&page=2 lockar ju mer pga priset 🙂

Men en liten fsw runt 85 liter alltså… Ska leta reda på en sådan 🙂
    Kommer använda den som bräda när det blåser mycket samt att lära mig leka i vågor med.

Vad skulle NI har gjort? om ni är ekonomiska av er…

Som jag ser det är det smartaste att köra energy + köpe en 90 liters gammal ren vågis som ett bra alternativt. måste ju vara skoj som fan med en 90 liters vågis på plattvatten med överriggad 5.0 också 😀

Ett annat alternativ är att köpa en liten fsw på 80-90 liter. Men det är dyrt…

Kommer ju vilja ha en bräda runt 100 liters så min energy får nog vara kvar. har en fanatic bee 144 liter också men kör den när jag inte planar med enery och 6.9: Och den har jag för dålig teknik att segla… Får inte ner den i vattnet när det blåser på ! Far min drog på j*vligt hårt med 6.9 och tog höjd som en segelbåt. Men såfort jag börjar få fart så lyfter den ur vattnet… har för dåligt mast tryck säger folk… 🙁

Aja, Vad ska jag köpa 😀 !? Ska ut på roxen med mina nya simmer segel och energyn nu på fredag i alla fall, 😀 Fast tror jag gillar mina mk2 bättre…

• rasmus_w

Medlem
    9 september, 2007 vid 21:33

@Tim.Eriksson 413143 wrote:

En decimeter !??

Jag som brukar flytta dem 2-3 cm för jag tycker jag har obalance. Blir det inte helt fel drag om jag drar dem 1 dm bakåt? Jag vill kunna släppa min rigg med båda händerna och då ska den fan vara kvar på samma ställe där jag lämnade den 😛 Seglet måste ju tvärdyka om jag flyttar tamparna så mycket…

Och om jag nu ska behålla min Energy, vilket jag ska..

Då borde jag komplettera med en liten fsw alltså? Dock så är dem lite dyra… Gamla rena vågisar såsom; http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14964&sort=1&cat=12&page=1
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14826&cat=12&page=2 lockar ju mer pga priset 🙂

Men en liten fsw runt 85 liter alltså… Ska leta reda på en sådan 🙂
    Kommer använda den som bräda när det blåser mycket samt att lära mig leka i vågor med.

Vad skulle NI har gjort? om ni är ekonomiska av er…

Som jag ser det är det smartaste att köra energy + köpe en 90 liters gammal ren vågis som ett bra alternativt. måste ju vara skoj som fan med en 90 liters vågis på plattvatten med överriggad 5.0 också 😀

Ett annat alternativ är att köpa en liten fsw på 80-90 liter. Men det är dyrt…

Kommer ju vilja ha en bräda runt 100 liters så min energy får nog vara kvar. har en fanatic bee 144 liter också men kör den när jag inte planar med enery och 6.9: Och den har jag för dålig teknik att segla… Får inte ner den i vattnet när det blåser på ! Far min drog på j*vligt hårt med 6.9 och tog höjd som en segelbåt. Men såfort jag börjar få fart så lyfter den ur vattnet… har för dåligt mast tryck säger folk… 🙁

Aja, Vad ska jag köpa 😀 !? Ska ut på roxen med mina nya simmer segel och energyn nu på fredag i alla fall, 😀 Fast tror jag gillar mina mk2 bättre…

Börjar med en decimeter. Jepp, jag menar en decimeter. Det kan vara för långt bak men ofta är det bra om man misstänker att nånting sitter för långt åt ena hållet att ändra tills det blir för mycket åt andra hållet.

Sen högg jag inte det ur luften. Jag lyssnade nån gång på en kille med en JP SuperX 116 och en 7.4, som klagade över att brädan var nervös och svårseglad. Jag mindes att när jag såg honom halvvinda rakt mot mig så såg jag hela seglet och mycket av brädans undersida, så jag bad att få prova grejorna. När jag kom upp på brädan kändes allt fel. Jag kunde inte skota in och inte ta höjd och planade knappt. Det första jag gjorde var att flytta linorna inte en utan snarare två decimeter bakåt. Det var som att trycka på knappen “on”, plötsligt vaknade brädan till liv och satte fart. Jag klev iland och drog några centimeter extra nedhal och flyttade linorna lite till. När jag stack ut igen blåste det upp och plötsligt kändes det som att 6.0 hade varit mer lagom, men jag föll av lite mot slör och genast blev trycket i seglet mer lagom och balansen i grejorna var perfekt. Brädan låg helt platt mot vattnet, seglet var fullt inskotat och grejorna seglade i stort sett sig själva, allt jag behövde göra var att stå stilla och fånle medan brädan gick som ett spjut!

Det kan ju hända att en decimeter är för mycket i ditt fall men det kan vara värt att experimentera med att flytta linorna långt bak. Jag kör lite grovt med att om seglets underlik befinner sig rakt ovanför läsidans framstropp på halvvind och ovanför bakstroppen (tårna om du kör enkelstropp) och masten i bägge fallen vill “falla” åt lä så sitter linorna antagligen rätt.

Du tänker rätt mycket i liter när du funderar. Tänk på att Energyn är rätt smal och antagligen kommer kännas ungefär lika stor som en modern bräda med samma bredd. I alla fall om rockern är någorlunda rak som på en fsw och tailen inte är väldigt annorlunda. De flesta fsw-brädor är mer än 55 cm breda idag.

Att segla 144:an i hårdare vind kan säkert vara en rodeoritt och det är inte säket att det funkar så bra med en 6.9:a, det kan hända att kontrollen i hårdvind paradoxalt nog ökar om du sätter på ett större segel.

• nachoman

Medlem
    10 september, 2007 vid 07:33

Har haft fantastiskt kul på min JP 109 Freestyle hela sommaren. De där sista centrimetrarna på bredden upp till 70 gör en hel del. Köp hellre en runt 70 än 65.
    Otroligt lätt att hopp med dessutom!

• filiplomma

Medlem
    10 september, 2007 vid 17:39

Besultångest….. vet inte om jag ska beställa en ny Drops Stubby 100 L 06:a för 7500:- eller en Goya X1 105 L 07:a som är begangnad men knappt använd…

• snaffe

Medlem
    10 september, 2007 vid 18:25

Jag skulle satsa på en freestylewave, roligare och skönare att köra än en freestyle bräda. Habo kan faktiskt bli ganska choppigt och om du ska köra utanför revet där det ofta är riktigt choppigt är en freestylebräda skit. Köp en freestylewave eller en ren freeridebräda och när du är redo för att köra freestyle på riktigt, köper du en ren freestylebräda. Freestylewave brädorna är ofta lättare att få hyffsat betalt för(speciellt de runt 95 och 105 liter) när du ska sälja, medans du nästan inte får nånting för en freestylebräda. Bra när du är redo för en riktig freestyle och vill sälja din freestylewave. Glöm inte bort att en freeride eller freestylewave brädor ger mycket mer körglädje när du inte laddar snurrtrick.

Det finns många freestylebrädor som inte är ett dugg roliga i chop.

• filiplomma

Medlem
    10 september, 2007 vid 18:32

Har letat efter rrd fsw i ett tag nu… verkar vara svåra att få tag på. Har 07:ans modell på rea på surfersparadise, men 9000:- känns ändå lite mycket.

• nikke

Medlem
    10 september, 2007 vid 18:51
    FilipLomma;412708 wrote:
    Hej
    Letar efter min första bräda runt 100L. Har kollat runt lite på olika freestyle brädor. Vill gärna lära mig köra lite freestyle i framtiden, men brädan ska även gå att hoppa lite med. Tycker RRD FSW verkar som ett bra alternativ…
    Nån som har någon annan bra bräda att tipsa med ?

/Filip

Jag gillar min starboard combat skarpt, kanske kan vara nåt!

• ola_p

Medlem
    11 september, 2007 vid 12:40

X1an är grymt skön som freestylebräda, vilket också innebär att den inte är jätteskön att bara cruisa omkring med. En freestyle skall du bara köpa om det är freestyle du skall segla. Min X1a är ute till försäljning, se länk i signaturen.

• filiplomma

Medlem
    12 september, 2007 vid 13:19
Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första brädan runt 100L

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.