Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Första Formulan
Taggad: racing
-
Första Formulan
Publicerad av anonym-anvandare på 18 november, 2002 vid 02:48Har funderat på att skaffa lite formulaprylar, vad behöver man för förkunskaper? Vilka storlekar kan va bra att börja med? Har surfat en säsong, sätter vattenstart och vissa gippar.
_d_ svarade 22 år sedan 6 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Det borde finnas begagad utrustning för dig som förmodligen inte kommer att tävla den nästkommande säsongen. Alla formulabrädor från år 2000 och framåt bra för dig. Däremot kan du faktiskt som nybörjare absolut köpa riggar från 99. Själv köpte jag denna säsong ett simmer 99, 9,0m2 som funkar med 480 mast.
Pris för mig denna säsong:
Bräda F2 xxl 4000 kr
Segel 9,0 1200 kr Surfersparadise
Bom ny 1800 kr Surfersparadise
Mast ny 1500 kr
Summa 8500 kr komplett med ny mast och bom -
Det är ganska klokt att som någorlunda nybörjare införskaffa en rigg just runt 9.0. Väljer du en 11.0 och uppåt så drar det iväg direkt med kostnader för kolfiber bom, (tror knappt det finns alubommar för de större varianterna, ovanligt åtminstone och inte speciellt bra om det nu finns) 520+ mast osv.
Börja en säsong med beggade grejer och se vad du tycker……så småningom vill du ändå ha det värsta!!!! -
9,8 tycker är ganska optimalt.
Då kan det räcka med en 65 cm fena också.
Blir inte så tungt för dig som kommer igång.Lycka till
-
Köp min StarBoard Fomrula 175!!
Bästa tänkbara brädan för dig vågar jag säga.
Sedan skulle jag rekomendera ett 9.8 om du bara ska ha ett segel.
då kan du köra 4-12m/s ungefär. vilket inte är fy skam. -
jag funderar också på att köpa formula prylar.
varför inte en 99 bräda? eller fanns inte formula då?
jag är bara 15 år och orkar inte segel större än 7.5 funkar det att köra med en 7.5a? -
Hej!
Visst fungerar det att köra med 7,5…men då skall du inte väga särskilt mycket. Själv körde jag med 7,5 som minsta segel säsongen -00 och var nöjd med det, trots att det var det minsta minstaseglet i proklassen samtidigt som jag vägde mest (98kg).Hur vet du att du inte kan köra med större än 7,5 förresten? Har du provat ett modernt racesegel större än 7,5? Upp till 15 år får man tävla med 8,5 som störst…sedan gäller 11,0 som övre gräns….så om du inte är extremt liten i växten skall du nog ta dig en funderare över vilken segelstorlek du skall välja.
Angående bräda skulle jag själv inte gå längre tillbaka i tiden än -00. Det var då som de första riktigt bra brädorna gjorde sitt intåg på den svenska marknaden: Starboard 155, AHD78 mfl
Lycka till!
mvh
Per -
iofs skulle jag kanske klara typ 8.0 eller nåt. Jag väger nästan 60kilo. fan jag är sket sugen på formula!
nån som har nån bräda till salu? -
Kolla in säljes på detta forum…finns massor med smaskiga erbjudanden.
mvh
PerPS Personligen tror jag inte du skulle ha några som helst problem med en 9,0-10,0 eller liknande om du inte är extremt svagt byggd eller har någon medfödd defekt förstås ;-). Allt handlar om träning och teknik. Första gången jag höll en 12,5 undrade jag om jag nånsin skulle gilla det seglet eftersom det kändes alldeles för stort och byngligt. Så här i slutet på säsongen kan jag bara konstatera att det var det segel jag seglade med i 90-95% av gångerna och ALDRIG skulle kunnat klara mig utan på tävling. Vad jag lärde mig att acceptera var att slagen tog lite längre tid, gipparna var lite långsammare och pumpningen var inte lika högfrekvent…när jag accepterade detta blev 12,5:an snabbt mitt favoritsegel. DS
-
du har nog rätt! jag inte svagt byggd på något vis. men jag tänkte att det kan vara bra att börja nån stans!?
Logga in för att svara.