Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › första frammåten ikrokad?
-
första frammåten ikrokad?
Publicerad av niklas_s på 18 januari, 2004 vid 11:07detta kanske låter som lite av ett skämt men ja tror de kan funka. mitt problem me att försöka på frammåten e psyket, precis som ja vet att de e för många andra. ja hoppar upp, skotar in åså när rotationen kommer så släpper ja bara av ren reflex. men då tänkte ja att om man gör den ikrokad första gången å självklart på en våg som inte e så stor så kan man ju inte baila, eller? någon idiot som testat detta? får man rotation tillräkligt om man e ikrokad? de måste la va så man gör enhands.
the_novice svarade 20 år, 9 månader sedan 13 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
aj aj aj, det låter inget vidare. såg en kompis göra det och han pajade hängselen. jag tror mest att det blir som ett riktigt ruggigt kastfall om du är ikrokad.
-
det disskuterades för rätt länge sen här på konfen och det var flera som ahde tänkt som dej men då var rappt några proffs inne och tipsade om att det nog inte var så bra. jag tror tillochmed dom tog till förstärkelse ord som “för tusan” eller nått liknande.
så nej det ska man nog inte göra dom första gångerna. -
hehe. okej, kanske inte e så smart. men ja vettefan hur ja ska göra för att inte baila hela tiden. tejpa fast händerna på bommen va min första tanke men kom på att detta kan leda till de mästa som man inte e så sugen på.
-
aven om jag satt nagra framat har nere sa har d fan inte slappt mentalt nar jag seglar 5.8…o d e riktigt irriterande. En gang har jag satt den m 5.8 men nu blir d bara precis som du sager.
o forhallandena har nere e precis som i fiskeback… fast dubbelt sa choppigt sa d e inte latt o hitta en bra ramp som man garna vill ha i borjan.Apropa ikrokad sa pratade jag med en kille har som alltid kor ikrokad…later helt livsfarligt men han tyckte d funka bra. Visst ett o annat idiot-monster-kastfall hade han gjort men han var nojd anda.
Storta felet nar jag bailar framaten ar att jag glommer titta bakat.
Vi har haft lite konstig vind d sista men en bra grej att komma over framaten e att trana grubby…provat det?Fast nu blir d vila ett par dagar…landade med brostet pa fenan igar o snittade upp ett riktigt stort sar…som glipar ganska ackligt.
men ha d gott dar hemma o lycka till m frmaten!!!
-
d kanmannog bara gora nar man klantar sig totalt…o man har precis vattenstartat o brandan skar ner… nar man da e forbannad for att seglingen gatt sa daligt sa istallet for att bara kopa laget o hoppa av sa foljer jag med brandan en bit for att i ett forsok att bli av med lite ilska *kastar* ifranmig riggen… bradan tippar da d sista graderna sa den ligger upp o ner… aktern sjunkero nar jag inser att mina ben granslar bradan sa fattar jag kanska snart att aktern pa bradan som sjunkt kommer att flyga upp ganska snabbt… samtidigt som jag landar i vattnet traffar spetsen av fenan mig precis under brostbenstappen o snittar sen upp mig till denovre halvan av brostmuskeln….
enormt klantigt , jag vet….men sa blir d nar man kor hardcore style haha…
-
Tjenare Niklas
Da var man nere i Pozo igen. Jag tycker inte du skall prova ikrokad. For det forsta ar det storre risk att du skadar dig om det skulle ga fel och for det andra sa blir rotationen for vertikal sa du kommer med stor sannorlikhet att ta i med masten och krasha. Du maste hoppa hogt om du vill loopa ikrokad och det skall man inte i borjan. Lycka till. Skota in bestamt och titta bakat.
Mvh Henrik, Pozo -
Nej du Niklas. Det tycker jag inte du skall testa första gången! OM du inte vågar så är inte detta lösningen!!!
Om du släpper framåtloopen och det känns som om du är rätt i den så är det ju bara att hänga i… Det är bara att bestämma sig. Se till att polarn åker bakom för då kan du inte släppa – du får ju höra tråkningarna hela kvällen, dagen, veckan, året – tills dess du sätter den!I en ikrokad framåt (som man för det mesta bara gör då man skall göra en enhands för om man gör en vanlig framåt vill man ofta göra med delay och då vill man ha snabb rotation i slutet vilket är svårt att få ikrokad) så måste man vara än mer övertygad om att det är detta man skall göra. Har man då tidigare problem med psyket och inte klarar gör en framåt så kan jag berätta vad som händer om du testar en ikrokad…. Om en framåt är ett tekniskt lätt hopp (vilket det är) så är en ikrokad faktiskt lite klurigare pga att du just är ikrokad och mer låst.
Detta kommer hända dig:
Du kommer hoppa upp som ett hopp ikrokad och du kommer dyka rakt fram som om du fått jättemycket framåtvikt i hoppet. Du kommer kracha rakt fram. För du kommer likt tidigare att tveka då du kommit upp i luften. Ditt psyke har knappast blivit starkare av att du är ikrokad…
Om du har lite tur så kommer du missa masten och landa i vattnet, har du otur kommer du pricka masten med kropp och huvud, har du jätteotur så kommer du åka rakt genom segel och allt. Japp. Där har du scenariet. Känns det lockande? I så fall – testa. I annat fall – LÅT BLI! LÅT BLI!/Staffan
-
[ QUOTE ]
Se till att polarn åker bakom för då kan du inte släppa – du får ju höra tråkningarna hela kvällen, dagen, veckan, året – tills dess du sätter den!/Staffan[/ QUOTE ]
hehe, han har redan testat den faktiskt , har försökt trakassera honom så mycket det går men det blir nog dags att trappa upp snart . Själv håller jag kvar i bommen men lyckas inte timea med hopp=kastfall. Men det ska snart gå, nästa gång så =)
och förresten, det är ju föri h-e vatten du landar i! hur hårt kan det bli? och även om det rent tekniskt skulle ha kunnat göra ont så består människor av ung 80% vatten vilket gör att bara de resterande tjugo procenten av dig kan bli skadad!
-
okej ja lämnar nog dedär me ikrokad. men finns de inget annat smart knep för å inte släppa? mer än å uppnå frammåtnirvana å bli upplyst om att frammåten e lätt å att de bara e å hålla i. om inte de finns så ska ja fan va den första som uppfinner de. om man tejpar fasst våtdräktshandskarna på bommen å sätter på dom löst på händerna så man kan komma ur dom lätt när man hamnar under seglet? va e haken me den idén? mina idéer brukar allti ha en hake nämligen. men man flyttar väl inte händerna på bommen när man frammåtar endå? å de e ju bara dom första gångerna man använder det för å komma över rädslan.
-
För att få “spärren” att släppa kan man börja med att i långsam fart kasta sig framåt med seglet (utan brädan) för att landa på rygg och sedan öka farten tills man märker att det inte är så farligt och sedan dra på för fullt med fötterna i stropparna och ta med sig brädan också!
-
Ikrokat kan vara en bra ide om du satsar på “No handed forward”
-
Tjena Nicklas!
De basta du kan gora for att fa gjort forsta framaten ar att du aker ner till apel eller nat annat stalle dar d e lite hogre vagor.
Har nere pa margarita ar d mest chopp och jag var ett tag helt tokig for att jag inte vagade. Nan gang emellanat kom jag runt men ofta tvekade jag for att jag ville ha lite mer ramp att hoppa pa.
For ett par veckor sedan kom d in lite swell…inget stort, kanske 0.5-1m o jag hade lagom tryck i 5.8:an. Da slappte allt…visst d blir inta “Recardo” framatar men jag kommer runt skapligt o radslan e nastan helt bortblast.Jag e fortfarande lite feg nar d bara e smachopp som kommer fran sidan…men d kommer d ocksa!.
HUr gar d m vulcanon foresten?
Nu kommer vi hem nasta onsdag…men d e la for kallt for o kora hemma? (har nere kan man tycka d e lite kallt efter ett par timmar i vattnet i enbart shorts =)
ha d gott // El-Yaque
Logga in för att svara.