Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › första frammåten ikrokad?
-
första frammåten ikrokad?
the_novice svarade 20 år, 9 månader sedan 13 Medlemmar · 21 Svar
-
faktsikt så är det bara vatten.
Jag var i hoppade hopptorn igår. Min kompis gjorde mollbergare (springa framåt o göra bakåtvolt som är riktigt läskigt) första hoppet från femman. Jag gjorde en superman istället o landade lite fel, var lugnt efter nån minut.
Sen ville jag testa å göra en mollbergare, och så blev det. Jag gick upp o sprang iväg, AJJJJJ sa jag nog sen i landningen, landade på häck rygg och hade rejält ont. men 5min senare var det borta.
Felet var att jag kollade lite åt sidan istället för rakt bakåt, gjorde då en 180 o underroterade volten. Sen andra gången satte jag det bättre, med lite underrotation, tredje satt perfekt.Sen lurade badvakten upp mig på sjuan och jag satte den där också, jag gick upp o sprang iväg direkt, ville absolut inte titta ner.
Det jag ville säga var att om man ramlat en gång, testa direkt igen efter du hämtat dig lite. Du ska helst få lite tips (på förbättringar) av nån kompis som tittade och du vet nu att det inte var så farligt (som du trodde). Och jag lover, man känner sig riktigt bra när man gjort tricket, jag blev helt överrumplad över mig själv.
Så tänk igenom och läs mycket innan( om voltet) men när du ska göra det så ska du inte tänka efter ett dugg. Gå igenom på land bara vad du ska göra men sen tar du första bästa hopp.
lycka till!
ps. Ska man titta över eller under axeln när man loopar?
-
Tjena Nicke.
Ett tips som hjäpte mig över skräcktrösklar när jag klättrade sommest (med och utan rep).
VISUALISERA, Tänk dig att du gör allt rätt varenda sak detalj vågens form vindens tryck i seglet take-off +landning.
Koncentrera dig på att kunna visualisera vad du skall göra och hur det kommer att kännas, när du gör RÄTT och LYCKAS.
POSITIVA kopplingen är viktig.
Du är just nu rätt övertygad om att du kan göra den tekniskt och det stämmer nog -alltså räcker det med att du kan övertyga dig om att du vågar -du vet ju redan att du kan och eftersom du kan, så har du inget att vara rädd för.Låter säkert helflummigt, men surfing är rätt ofarligt _(om man jämför vilka tokigheter som jag lurat upp mig själv på med hjälp av visualisering) om man inte är ensam och inte hoppar ikrokad .
En hjälm kanske hjälper dig, så du käner dig mer kaxig och osårbar också? -
Jorå, flytta händerna. Det är inte negativt även då du lärt dig även om det inte alltid är nödvändigt. Jag flyttar bak bakhanden typ 3dm då jag skall göra dem på plattvatten men för övrigt inte. I början var grejen att flytta händerna en del i uppladdningen. Flyttade isär händerna, krokade ur, såg ut avstampplats, hopp, hänga ut, fram med grejerna o skota in – rooooteeeerrraaaaaaahhhhhhh!!!!!!!
Good luck!
/Staffan
-
Jag loopade de första året ikrokad så det känns som om ni överdriver faran med detta lite. Iallafall så länge du inte gör höga loopar utan satsar mer på choploopar vilket man gör bäst i om man inte vill skada sig.
Två bra sätt att minska faran är
1 Att som sagt flytta bak framhanden är ett bra sätt att gardera sig för att man inte ska rotera för brant.(rakt fram)
2 Ifall man bara faller av lite så är det enligt min mening nästan omöjligt att krascha i grejerna så länge du inte överroterar och det gör du inte om du inte har hittat rotationen och inte hoppar för högt.
Sedan handlar det bara som ovan att inte “försöka” framåtloopa. Man lär sig inte framåtloopa genom att försöka. Det är det som alla som inte sätter dem gör fel. Man ska göra det fullständigt och kraschar man ska man göra det direkt igen tills man hittar rotationen. Och när man väl hittat den så är inte framåtloopen särskillt läskig alls. Sålänge man faller av så kommer man inte meer än slå sig mot vattnet och räkna med att det kommer att hända. Det kommer troligen göra mycket ont i början. Men det är inte värre än att hoppa ifrån 5:an och få sidfläsk eller ryggplask.
MAn kan tänka det i tre rörelser 1.hoppa 2.”luta” fram/upp riggen 3skotan in med bakhanden och kryp ihop.
Dessa 3 grejer gör man i ett svep och det finns ingen betänketid. MAn får göra allt i ett och samma svep.
Så försök inte att tänka imellan dessa moment.
Och titta helst inte framåt då kommer du att flyga framåt. Blunda hellre. -
mycke bra tips här. specielt dedär me att flytta bak bakhanden får ja ta å testa när trycket vill infinna sig.
-
Det ser ut att dröja innan det blir vind igen, hur tusan kan det bli ett vindhål just över Gbg?
Logga in för att svara.