Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Första gången på bräda. När och vilken utrustning?
-
Första gången på bräda. När och vilken utrustning?
Publicerad av Knatte på 16 februari, 2003 vid 16:06Tänkte försöka liva upp forumet lite i vintermörkret 🙂
Tänkte fråga er på konfen hur ni började surfa!
När och under vilket årtal och på vilket bräda gjordes den första Vindsurfing upplevelsen?För min del var det under gymnasie tiden och på min engelska lärares Beachboard på en friluftsdag. ( årtal -82 eller -83. )
Detta gav mersmak och resulterade sedan i ett inköp av en italiesk Freyrie utan infällbart centerbord och trekant NP rigg -84 eller liknande. Utvecklingen har gått framåt!!anonym-anvandare svarade 21 år, 8 månader sedan 20 Medlemmar · 27 Svar -
27 Svar
-
För mig var det förra våren på en polares supergammla Mistral Equip, fast sedan dess.
Har dock ingen egen utrustning än men ska köpa nu till vårstormarna.
-Surf or Die-
-
Första gången var väl 98/99 kanske!
Körde på en stor,stor,stor,stor pråm -
!
Hmm… Började -97 med en Alpha 325, och någonting som inte helt, men nästan, påminde om en 6.2:a…Lila.
En Juni-dag om jag inte minns snett, i en lokal hamn i Stocksund, norr om sthlm.
Köpte mej senare en Bic Techno och en 5.3:a som jag lärde
mej rigga ett halvår senare…. -
1984, körde på en kompis bräda som hade tittfönster, jäkligt mäktigt. Vi blev fotgaraferade av några japaner. Fick sedan en crit 355 av min pappa efter mkt tjat.
-
Nyligen fyllda 20, Beachboard för mig också. En kompis köpte en sommaren 1986. Gissa vad första sommarjobbslönen användes till… Rätt gissat en windsurfingbräda. Surfpartner PAL.
-
Kan väl ha varit 84,85 nån gång, på en Beach. Tyvärr var jag lite liten då (10år) så riggen var lite stor…
Sen kom jag igång -89 på en Jet 320. Köpte första egna brädan 91, Tiga 260 slalom. Gissa om jag sjönk första gångerna jag försökte segla på den. Men efter en hel sommars enträget nötande satt vattenstarten och gipparna ganska bra. Tackar tidningen surfsports teknikguider för det! -
hmmm…längesedan var det, närmare bestämt 1975. Haga Park med stapplande steg på en windsurfer international, teakbom och dacron segel. Fanns faktiskt en surfskola under två år på Haga (mitten av 70 talet)som drevs av två stycken killar som för det mesta var rätt höga på gräs och drack mellanöl ur rigello burkar hela dagarna.
Där startade jag min surfbana……..som 14 åring.
Väl hemma i huvudstaden igen inköptes en Dart med alubom och alumast, fast centerbord och brädan vägde ca 20-22kg. Behövdes nästan två pers för att lyfta upp den på biltaket. Efter det blev det en superhet Mistral Kailua i polyetylen….det har hänt en del! -
tror 98!? på syrrans bräda en astro rock med ett 5,7 segel…. sen vart man fast!
-
82 tror jag det var. 12 år gammal på en Rocker från 70-talet.4,5 m lång, 25 kilo och med en akter exakt som en finlandsfärja (12cm jämntjock)och ett 7,0 dacronsegel utan fönster) Spelade ingen roll var man stod, det märktes ingen skillnad.
Men nog f_n var det minst lika roligt som idag. -
1982 på en Windglider. Sålde sedan min Optimistjolle och köpte en helt ny Alto S. Den första funboarden köptes 1984 och var en Chic. Sedan dess har det väl blivit ca 20 brädor. Idag gillar jag Formula.
-
Kan först berätta när jag inte började.. Det var -88 och jag var 8 år, i Portugal och jag hade öroninflammation, men brorsan fick låna en vågbräda av lokalarna.. Senare har jag upptäckt windsurfare på korten vi tog, inget jag la märke till då..
Nästa anhalt -91 i Västerås på nån hyfsad pråm, sen -94 på hyfsad (19 kg) Flysurfer? och slutet av denna sommar delade jag och brorsan på en Bic Astro RoCk!! Fast i gröten avancerades det ½-året senare med CLS -80 liter som är den enda jag äger idag!!
I sommar sitter volten!!!
-
Det var nog 92(14år då) på någon neilpryde bräda som min kusin hadde lånat. Köpte mej en PLAYBOY Club sardelli 93 ruskigt cool bräda svart med guldbokstäver och en vit bunni på nosen och på seglet. Sommaren efter köpte jag en Fanatic mega shark, fick plana på den redan första repan, då förstod jag vad det egentligen handlade om, blev helt såld på surfing efter det. Det är lite roligt för det gick nog inte särskilt snabbt men har alldrig upplevt en sådan fartkänsla som första gången jag planade, givetvis stod jag inte i stropparna inte heller hade jag hängsele.
-
93-94 på en Hifly 320 vägde en del men var en bra nybörjarbräda plus ett tillhörande hifly 5.5 segel.
-
Ojoj, vilka tider! Nån gång runt -88 på faders Vinta Classic, det seglet var mycket MYCKET trekantigt… Head-dipp var coolt, och när jag lärt mig “specialknuten” för bommen runt masten så satt den ju riktigt fast!! Vilka tider….. /Daniel
-
Någon gång på slutet av 80-talet var det väl. Lånade min morbrors pråm och ett 2,5kvm segel. Gult med ett stort ‘S’ på..tror märket var Strapper eller nåt sånt. Provade för första gången i Löderup i sydöstra Skåne. Åkte sedan ett par år för att tappa, men kom förra sommaren igång igen som aldrig förr
Logga in för att svara.