Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första gången på bräda. När och vilken utrustning?

• jonthe100

Medlem
    19 februari, 2003 vid 11:10

1984 på en Alto Merak barnbräda med 3.5 trekant. Var då 11 år. Första funboard(centerbordslöst) var en Sunset Slalom.

/J

• canoya

Medlem
    19 februari, 2003 vid 12:26

Jag var 15 år 1982 och hade för första gången inte varit med föräldrarna på semester. När de kommer hem från Öland kommer småbröderna springande och hojtar: Pappa har köpt en vindsurfingbräda!!!

Ut ur husvagnen baxades en Saint Tropez på 4 m och 25 kilo med avbruten fena, hissbart centerbord och fint vitt trekantigt segel som man rullade runt masten. Allt köpt från uthyrningen på Böda när de stängde för säsongen.

Den måste naturligtvis provas samma dag. Nästan vindstilla, bara tillräckligt för att driva in i en vassrugge och fastna där. Men premiären var gjord och det räckte för att fastna.

Den avbrutna fenan (ca 10 cm fanns kvar) gav brädan rätt intressanta egenskaper när det blåste lite mer. När man tyckte att “nu börjar det gå undan” fick man plötsligt “sladd” (spinout?) och ramlade garanterat.

3 år senare skalades brädan och vi byggde funboard av den. En 3,25 m lång “No Nose” (fast det visste vi inte 1985) med rundbottnat förskepp, trikonkav mitt sektion och dubbelkonkav akter. På denna lärde man sig att vattenstarta och stänga med seglet mot brädan (close the gap stog det i tidningarna), den var nämligen extremt vinglig att dra rigg på med sitt rundbottndade förskepp och masten långt fram, så man blev tvungen.

Det var kul då också!!

PS. Brädan hänger fortfarande i garagetaket. DS

• colle_screamer

Medlem
    22 februari, 2003 vid 12:01

första gången vid 12 års åldern -95 på farsans Twist bräda.
    tror det var någon form av gratis bräda som man fick med om man köpte en ny volvo typ i början av 80-talet. det stod nämligen BIL&TRUCK med stora bokstäver över hela seglet.

• johan_m

Medlem
    22 februari, 2003 vid 12:40

För mig var det sommaren 2001 och det var på familjens bräda. en WindGlider inköpt 1980, med ett regattasegel på 6.5 m2.
    Nu har jag böjar köpa egen utrustning och hoppas på att lära mig riktigt i sommar.

//joahan

• _d_

Medlem
    22 februari, 2003 vid 17:57

surfing är fan som en drog…. men en positiv sådan cool.gif

• judo-freddan

Medlem
    22 februari, 2003 vid 22:11

Hej!

Är det du som brukar surfa på Varamon och har Örebrodialekt (tror jag det är)? I så fall har vi träffats ett par gånger. Bland annat den kanonbra dán i slutet på Augusti i fjol.

Första gången var -87 på polarens Tiga på Böda. Gick åt pipan fullständigt. Nästa gång var i lumpen -92. Låg på en Robotbåt på Berga Örlogsskolor och på sommaruppehållet när vårt vaktkvarter låg inne lånade vi ett par stockar som fanns på samma ställe som där man kunde låna jollar. I flottans undertröja och blåa shorts tragglade vi med stockarna och fick till slut kläm på det. En dag när det blåste runt 10m/s och vi försökte hålla i seglen bäst det gick fick jag syn på en kille på en liten bräda. Han höll typ 20knop, det gick vansinnigt fort med mina mått mätt. Tänkte att en sån där måste jag bara ha. Sagt och gjort. Köpte min BIC Presto med två segel strax efter jag börjat plugga i Linköping och på den vägen är det..

• muts

Medlem
    23 februari, 2003 vid 20:45

Hmm tror det var 98 på en gamal Tigabräda och en sådan där gammal bom som man binder fast i masten …..

• anonym-anvandare

Medlem
    26 februari, 2003 vid 07:57

sommaren -94. jag va 7 och surfade på en minibicc utrustning.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 februari, 2003 vid 07:57

sommaren -94. jag va 7 och surfade på en minibicc utrustning.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 februari, 2003 vid 08:00

sommaren -94 jag varsju och lärde mig surfa på en minibic utrustning när min morbror skulle skriva en artikel för funsport som trycktes -95. började upp igen på riktigt sommaren 2000.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 februari, 2003 vid 08:05

sommaren -94 jag var sju och lärde mig surfa på en minibic utrustning när min morbror skulle skriva en artikel för funsport som trycktes -95. började upp igen på riktigt sommaren 2000.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 februari, 2003 vid 08:08

blev nog nåt fel där

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första gången på bräda. När och vilken utrustning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.