Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Första kite.
-
Första kite.
Publicerad av roggan på 30 augusti, 2011 vid 19:38Ska köpa min första kite och har ganska dålig koll.
Tror ni den här kan vara nått?http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=33969&title=naish-cult-12a-2009&cat=9
Letar efter en 12 eller 13 med bom linor mm. Har förstått att jag inte ska köpa tidigare än 2007a.
Vet ni några bra jag kan leta efter i ca 5000kr klassen som är kompletta med bom, linor mm som passar en nybörjare. Ska vara lätt att starta från vatten mm.
Är det några typer jag helt ska undvika? C kite ska jag inte titta efter om jag fattat rätt. Några andra typer av kites jag bör undvika?
Finns det bommar som är riktigt dåliga eller farliga? Att jag ska ha ett spänne vid chicken loopen som är lätt att rycka vet jag.Tack på förhand.
rrd_z svarade 13 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Eller kan detta vara nått?
-
Culten är en fin allroundkite, alla kites äldre än 2008 med välkänt märke har bra bommar och säkerhetssystem, så det behöver du inte oroa dig om.
Kolla dock så att depowersnöret är i fint skick, alltid lite jobbigt att byta ut den, och att de andra linorna inte ser trasiga eller mycket slitna ut. Ifall du redan nu vet vilken stil du ska åka i framtiden kan det vara bra att kolla upp om kiten är bra för det ändamålet. Vill du bara åka omkring och ha det gött – freeride. Vill du hoppa – freestyle. Vill rida vågor – wave. Åka snabbt – race. Hoppa mer wakeboardinspirerat – wakestyle. Sök på kitens namn och reveiw på google så får du lite expertutlåtaden.
Men som sagt, C-kites är väl bra att undvika i början, men andra modeller funkar fint (foilkites är väl inte det bästa dock heller).
Läste att du har en hemmabyggd bräda, om du är seriös med det så rekommenderar jag dig att köpa en riktig istället, du får en fin för 3000 kr.Lycka till!
-
Om de är i det skicket han säger är det ett superpris för de drakarna! Obsession är grym!
-
Tack. Ni är snälla som hjälper till:)
Här är en till jag hittade. Kanske kan vara nått det med?http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=33347&title=komplett-nyboerjarpaket-21-21&cat=9
depowersnöret är det snöret i mitten med öglor för flera snören?
-
Jag har en 12 Kvm RRD Obsession liggandes! Finns på köp och sälj – http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=34501&title=rrd-obsession-2010-12-kvm&cat=9
Bräda finns med – http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=34502&title=cabrinha-custom-140ronix-frank-boot&cat=10 =)
-
Har du 5000 kr så borde du kunna hålla dig till 2009 års model eller senare.
Sedan tycker jag att man har ett bra läge att köpa en hel utrustning med hyfsad rabbat när man skall ha allt! Det sämsta man kan göra är att köpa hälften nytt och hälften begangnat, då riskerar man att betala nästan lika mycket som när man köper allt nytt!
-
Efter att läst lite mer inbillar jag mig att culten är bättre nybörjar kite än obsesion RRD. Eller vad säger ni?
F-One Rival Ska inte vara något vidare som nybörjar kite? -
roggan;668073 wrote:Efter att läst lite mer inbillar jag mig att culten är bättre nybörjar kite än obsesion RRD. Eller vad säger ni?
F-One Rival Ska inte vara något vidare som nybörjar kite?Välj den snyggaste!
-
oskarryden;668075 wrote:Välj den snyggaste!
Är det så liten skillnad menar du att jag kan välja nästan vilken som?
-
roggan;668079 wrote:Är det så liten skillnad menar du att jag kan välja nästan vilken som?
Det är väl klart det är lite skillnad på grejerna, eftersom dom inte är byggda på samma sätt. Men du kommer att vänja dig vid kiten du köper.
Jag har själv kört Obsession i 18 månader nu, en grym kite som passar bra till de mesta man vill göra. Lätt vattenstart, snabb och stabil.
Naish-kiten har jag inte kört, så den kan jag inte uttala mig om.
-
Naish cult är absolut den bästa Nybörjar kiten du kan tänka dig utav dom du postat. Den är stabil , de gör inte något direkt oväntat utan är väldigt ”snäll” ! Sen är Obsession absolut en riktigt rolig kite.
Jag själv körde Cult ända fram till rätt nyligen då jag bytte över till Obsession och den är absolut mkt snabbare än culten.Både Naish cult och RRD Obsession är grymma kites , men jag får säga att culten är nog de bästa valet som nybörjare och depowern på den är tokbra.
du kommer få kul med vilken du än väljer 😉
(någon får gärna rätta mig om jag har för fel) =))
-
RrD_Z;668094 wrote:Naish cult är absolut den bästa Nybörjar kiten du kan tänka dig utav dom du postat. Den är stabil , de gör inte något direkt oväntat utan är väldigt ”snäll” ! Sen är Obsession absolut en riktigt rolig kite.
Jag själv körde Cult ända fram till rätt nyligen då jag bytte över till Obsession och den är absolut mkt snabbare än culten.Både Naish cult och RRD Obsession är grymma kites , men jag får säga att culten är nog de bästa valet som nybörjare och depowern på den är tokbra.
du kommer få kul med vilken du än väljer 😉
(någon får gärna rätta mig om jag har för fel) =))
Någon teamrider kommer snart och läxar upp oss =)
-
oskarryden;668095 wrote:Någon teamrider kommer snart och läxar upp oss =)
de är nog så :cool2:
Logga in för att svara.