Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Första kite för snö och vatten?
-
Första kite för snö och vatten?
Publicerad av krixa på 11 mars, 2009 vid 16:28Efter två galet fina kursdagar i Åre är jag nu helt såld på det här och vill börja öva själv i snön några gånger innan man tar någon kompletterande kurs för att köra på vatten i sommar.
Vad för storlek på kite är lämplig att köpa som första kite om man har som mål att kunna köra både på snö och vatten med den (i lämplig vind för en noob)? Går det ens att hitta någon bra kompromiss? Har förstått att det normalt krävs en något större kite på vatten eftersom man behöver ha högre fart där för att inte sjunka. De jag testade på snön var 6, 8 och 10m2. Jag väger runt 68 kg.
Vad för märke och kite rekommenderas? Det jag testade i snön var en cabrinha switchblade och det verkade som bra grejer!
Slänger ut frågorna här så kanske jag får lite olika inputs 🙂
skotten svarade 15 år, 7 månader sedan 20 Medlemmar · 45 Svar -
45 Svar
-
12:a som allround om du bor norrut kanske en 9:a om du bor i något blåshål som västkusten, begagnad (du kommer crasha den ett par gånger), märke kan du ta i princip vilket som helst men testa gärna olika innan du köper så du får den att passa. Du kommer få massa svar av team åkare och liknande när du frågar här så inte så mycket opartiska svar här inte.
Själv har jag kört Naish sen jag började och är nöjd.
Startade med C-kite går bra, men är lättare att lära sig med en SLE, BOW kite. -
nyu jävlar kommer här krängas!!!
har kört samma kites på vintern som sommarn i över sex år och kan säga att samtliga kites jag haft funkat bra både på sommarn och vintern. Gemensamt för alla kites är att de är uppblåsbara och har fyra linor…
alltid kört C-kites fram tills nyss då jag bytte till LF havoc. Har en 10a och en 14. Kör 10an kanske 50% av dagarna, 14 typ 40% och de andra 10% när det blåser apa blir det nån gammal c-kite.
som nybörjare skulle jag rekomendera typ 12-14. Då kan du gå ut i lite vind. Om du vill ha ett jättebilligt startkitt så köp en gammal C-kite typ 14-16kvm. C-kites är inte livsfarliga, speciellt inte om du redan gått två kurser och dessutom planerar att gå en när du ska gå över till vatten.
ska du köpa nytt så skulle jag rekomendera en lite stabilare hybridkite som fortfarande kan behålla “kite känslan”.
-
Lyssna på Hengo han vet!!;)
Finns massor av 14-16 c-kites till salu för en billig peng.
-
jag skulle nog satsa på en bow sle eller hybrid på 10-12 m2.
det e lättare att lära sig på och säkrare. men är det rock&roll man vill ha så kör på C-kite.
jag väger drygt 90 kg å kör med 12 som största, men jag bor ju på västkusten med -
Jag bor ej i något blåshål. Dock lär jag inte spendera resten av mitt liv i stockholm och verkligen inte min semester!
Det är inte så att man i lite för “hård” vind kan vara lite mer försiktig med kiten i powerzonen om den är “för stor”?
Den uppfattning jag fått om C-kites av det jag läst och hört/sett är att de mest är till för att göra feta hopp och liknande och mest lämpar sig för folk som vet vad de håller på med. Vad är fördelarna med en C-kite för en nybörjare då? De ska vara svårare att relauncha också om jag inte läser lögner 🙂
Om man kollar begagnat.. då måste man ha koll på en jädra massa saker för att se om de är i bra skick gissar jag. Linorna ska se fräscha ut, och det ska inte vara allt för många lappade hål på duken. Vad mer? Antar att kites har ganska kasst andrahandsvärde om de slits fort av att man kraschar dem..
10-12 m2 @ 90kg översätts till 8-10 m2 @ < 70kg? 🙂
-
En av fördelarna med Hybrid och Bow kite är att de även har litte bättre “Wind Range” dvs att du kan åka med samma kite vid bredare vindfång.
Min första kite jag köpte var en Slingshot REV 11m den kunde jag åka på från 6m/s upp till 11m/s i medelvind. Inte ofta det blåser mer på östkusten.
Dock var det lite segt de få dagar jag inte kunde åka pga att det blåste för mycket så jag köpte även en 7m.En anna sak är att många anser att det är roligare med en mindre kite då de är snabbare, vilket är uppskattat när du hoppar, vänder osv.
Mitt tips på första kite:
Köp en hybrid kite mellan 10-12m då kommer du kunna åka för det mesta(ungefär 6-12m/s), blir du sen hardcore så bör du köpa en kite till, då en 6-8m som du kan änväda vid vindar över 12m/s.krixa;534463 wrote:Jag bor ej i något blåshål. Dock lär jag inte spendera resten av mitt liv i stockholm och verkligen inte min semester!Det är inte så att man i lite för “hård” vind kan vara lite mer försiktig med kiten i powerzonen om den är “för stor”?
Den uppfattning jag fått om C-kites av det jag läst och hört/sett är att de mest är till för att göra feta hopp och liknande och mest lämpar sig för folk som vet vad de håller på med. Vad är fördelarna med en C-kite för en nybörjare då? De ska vara svårare att relauncha också om jag inte läser lögner 🙂
Om man kollar begagnat.. då måste man ha koll på en jädra massa saker för att se om de är i bra skick gissar jag. Linorna ska se fräscha ut, och det ska inte vara allt för många lappade hål på duken. Vad mer? Antar att kites har ganska kasst andrahandsvärde om de slits fort av att man kraschar dem..
10-12 m2 @ 90kg översätts till 8-10 m2 @ < 70kg? :)
-
ja en 12a bow är nog grejen för dig.
köpa en beg kite e inte så svårt dom flesta kiten är i fint skick köp en hel kite mede fräscha linor så har du en kite länge om du inte pajjar den vill säga.
det finns en massa bra kites här på köp och sälj -
Köp något billigt och krascha detta året.
Och det är inte svårare att lära sig på en C kite.
Jag hade satsat på en 12 c kite eller 10 bow.
Jag hade inte köpt äldre kites än 2006 års modeller oavsett märke.
-
68kg och grön. Bow-hybrid 9-10kvm, plus en stor bräda, gå ut och lek vid 5-9 s/m och du kommer lära dig snabbare. En 14 m ckite kommer få dig att skita på dig så fort vinden ökar över 8s/m.
-
skulle jag redan från böran veta att jag ska köra både snö och vatten hade jag kört på en flysurfer closed cell foil. Nu är jag ju sjukt partisk eftersom jag både kör och säljer dom.
-
krixa;534463 wrote:Jag bor ej i något blåshål. Dock lär jag inte spendera resten av mitt liv i stockholm och verkligen inte min semester!
Det är inte så att man i lite för “hård” vind kan vara lite mer försiktig med kiten i powerzonen om den är “för stor”?
10-12 m2 @ 90kg översätts till 8-10 m2 @ < 70kg? :)
Kör mest med 13,5 väger 82 kg..
Sen med en 10:a om det blåser över 10 m/s
Så allt är relativt till vind, brädbredd, teknik, gillar du att köra lätt över riggad?? -
Köp en 10m swithblade ids (stockholm 12m). Bättre allroundkite finns inte, är dessutom säker o enkel att använda. Hittar du en beggangnad så e de ett bra köp annars köp nytt. Du slipper att bli pålurad nån gammal skit och får ett mycket starkt andrahandsvärde. Detta är min åsikt, ha det gött på både kallt o varmt dricka.
-
Chrilleg66;534597 wrote:Så allt är relativt till vind, brädbredd, teknik, gillar du att köra lätt över riggad??
Det kan jag inte uttala mig om än eftersom jag kört så jädra lite, två dagar liksom.
Kul med många svar, mindre kul att typ ingen tipsar om samma kite 😛
C-kite känns inte helt rätt nu i början av det jag läst iaf. Så en bow lutar det lite åt ja, runt 10. Sen vilken och om det är beggat/nytt nytt/nytt förra säsongens är fortfarande frågetecken.
Får be alla shopar köra en demo för mig med sin skit 😀
-
Sluta lyssna på tramset om att en C kite inte skulle vara något, ta t.ex. slingshot fuel och naish torch dem två bästa kitesen som finns just nu!
För att inte tala om Flexifoils Hadlowpro, men den har jag dock inte testat.
Med ypperliga säkerhetssystem alla tre!
-
SkånePaul;534671 wrote:Sluta lyssna på tramset om att en C kite inte skulle vara något, ta t.ex. slingshot fuel och naish torch dem två bästa kitesen som finns just nu!
Du får gärna tala om för mig vad fördelarna med en C över en bow skulle vara om du orkar!
Logga in för att svara.