Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Första skuttet!!
-
Första skuttet!!
Publicerad av spray på 27 maj, 2009 vid 13:14Hehe måste bara dela med mig av min ganska lyckade tur idag på siljan. Bra fräs i vinden, härligt när man slipper stå och vänta på en stark by för att komma iväg i vattenstarten.
Gjorde min första avsiktliga spray+litet skutt idag 😀 Kom i bra planing och såg hur en lite större våg närmade sig parallellt med färdriktningen… Tryckte ner hälen, vickade brädan med foten och flyttade mig lite längre bak i selen.. Tjoho! 🙂 😀
Sen det här med jippar. Helt omöjligt känns det som. Jag klarar av det om jag stannar upp brädan, tar tag i masten och trippar runt på brädan. Det kritiska är när man ska byta stance och inte har något tryck i seglet att vila kroppstyngden på.. Jag klarar det men det ser ju inte direkt häftigt ut när man står där och vinglar.
Tycker ofta annars att det blir lite som så att man inte ”orkar” öva jippar, man ramlar ju i hela tiden. Kraften räcker liksom inte riktigt till, man vill ju hinna surfa också..
Några tips till mig som ni kan dela med Er av?
Knatte svarade 15 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Har sommarställe uppe vid siljan, men har aldrig riktigt kännt att det varit värt att ta med någon vinsurfing rigg dit pga dålig vind (är där på sommaren).
Vad kör du för size på bräda å segel?
Finns det något spot som generelt är bra? -
Spray;548981 wrote:Sen det här med jippar.
Egentligen är jag helt fel person att ge tips, men eftersom jag precis satt mina första i icke-stiltje utan att stanna helt och flärpa runt seglet framför masten så kan jag inte låta bli. Har försökt köra in receptet nedan och det funkar i alla fall när det inte planar och det är jag hittills tillräckligt nöjd med istället för att trippa runt på en vinglig bräda.
- Träna varje pass, även om det är enormt trist och frustrerande att ramla i hela tiden.
- Tryck gradvis med bakfoten på läsidan för att få brädan att börja svänga runt
- Framfoten byter sida och placeras direkt framför läfoten i balettposition #3:
- Gamla bakfoten fram i läge som ny framfot innan brädan sjunker ned baktill och allt stannar
- Seglet kvar i samma läge, dvs nu baklänges eller clew-first med brett grepp
- Gå över till ny kurs hyggligt utan att flippa över seglet
- Dra in masthanden bestämt och in framför kroppen (inte alls säker på att jag är så optimal på hanteringen här)
- Släpp bakhanden och ta nytt grepp i kors direkt som framhand på bommens andra sida
- Hoppas att seglet går runt så det kommer tillräckligt med vind i seglet för att ta lite kroppstyngd
- Glöm inte #1
-
Knatte
Gäst27 maj, 2009 vid 13:43Spray;548981 wrote:Hehe måste bara dela med mig av min ganska lyckade tur idag på siljan. Bra fräs i vinden, härligt när man slipper stå och vänta på en stark by för att komma iväg i vattenstarten.Gjorde min första avsiktliga spray+litet skutt idag 😀 Kom i bra planing och såg hur en lite större våg närmade sig parallellt med färdriktningen… Tryckte ner hälen, vickade brädan med foten och flyttade mig lite längre bak i selen.. Tjoho! 🙂 😀
Sen det här med jippar. Helt omöjligt känns det som. Jag klarar av det om jag stannar upp brädan, tar tag i masten och trippar runt på brädan. Det kritiska är när man ska byta stance och inte har något tryck i seglet att vila kroppstyngden på.. Jag klarar det men det ser ju inte direkt häftigt ut när man står där och vinglar.
Tycker ofta annars att det blir lite som så att man inte ”orkar” öva jippar, man ramlar ju i hela tiden. Kraften räcker liksom inte riktigt till, man vill ju hinna surfa också..
Samma tips som har nämts innan.. Luta kroppen & riggen lite frammåt i gippen, så att du får lång vattenlinje på brädan och behåller farten länge.
Tycker man att man har för bra tryck i grejerna innan gippen, släpp ut lite kraft ur seglet innan du börjar gippa. Det kan underlätta om man inte är för överriggad när man övar också..:tongue:
Absolut dödssynd när man gippar: att hänga med rumpan bakåt mot aktern i gippen. Då reser brädan sig och planing/fart avtar snabbt.. -
Tack knatte!!!!!!!!!! Nu blire till å öva 🙂
tagt;548985 wrote:Har sommarställe uppe vid siljan, men har aldrig riktigt kännt att det varit värt att ta med någon vinsurfing rigg dit pga dålig vind (är där på sommaren).
Vad kör du för size på bräda å segel?
Finns det något spot som generelt är bra?Tja,
Jag surfar nästan alltid i rättvik, långbryggan… händer att jag åker till hjortnäs också och drar ut på flacket på storsiljan om det inte är riktigt busväder.
Kan bli OK vågor med insjömått mätt i Rättvik när vinden ligger från sydväst.Ja det blåser lite halvtaskigt men man får ha stora grejor. just nu har jag endast 66,5 som minsta, men hade ett 9,0 tidigare som var riktigt fint om man väl kan surfa. (dock lite för stort att lära sig på)
Kan tänka mig att 7,5 när det perfekta seglet för siljan.
-
Jag är egentligen helt fel gubbe till att ge instruktioner om teknik. Men i vilket fall, de fem vanligaste felen jag anser nybörjande gippare gör är dessa.
1. Man faller inte av innan gippen.
Tänk dig en klocka. 12 är maxad spätta rakt fram och kl 10 är där du ligger och höjdar. För att enklare få runt gippen är det bra att falla av till kl 13 eller kanske 14 innan man tar ut foten ur den bakre stroppen.2. Öka radien på gippen (i alla fall i början)
Sen satsa på att gippa med en tilltagen radie, snäpper du runt den så faller du troligen. Mjukt och sansat.3. Sluta titta på grejjerna.
4. Sluta titta på grejjerna.
5. Sluta titta på grejjerna.
Säger han som är för ivrig i hälften av alla sina gippar.
Lycka till/T.
Spray;548981 wrote:Hehe måste bara dela med mig av min ganska lyckade tur idag på siljan. Bra fräs i vinden, härligt när man slipper stå och vänta på en stark by för att komma iväg i vattenstarten.Gjorde min första avsiktliga spray+litet skutt idag 😀 Kom i bra planing och såg hur en lite större våg närmade sig parallellt med färdriktningen… Tryckte ner hälen, vickade brädan med foten och flyttade mig lite längre bak i selen.. Tjoho! 🙂 😀
-
Spray;548981 wrote:Några tips till mig som ni kan dela med Er av?
En av de bättre ”jipp-klippen”: [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=QlgogHJpAug&feature=related”]YouTube – Intuition Gybing & Core Skills[/ame]
-
Öva fotbytet och riggflippen på en gräsmatta! Jag stod en varm, solig sommardag utan vind och nötte riggflippar, visst blir man idiotförklarad av grannarna men det kan man ta.
-
Gah det gäller att våga också när man kommer med full planing.
Appropå detta med att inte puta med rumpan, det är ju exakt vad killen gör ca 3:20 in i filmen? -
Jo naturligtvis, det är det som gör det svårt. Du måste komma över den mentala tröskeln att luta kroppstyngden åt samma håll som seglet drar, plus att hålla så hög fart du kan när du gör det. Fast det är det som gör gippandet så skönt när man väl kommit över tröskeln. Ju mer fart man har desto bättre brukar gipparna bli överlag. Det är när man går in och nätt och jämt planar som det blir vingligt och studsigt.
-
Knatte
Gäst28 maj, 2009 vid 05:31Spray;549062 wrote:Gah det gäller att våga också när man kommer med full planing.
Appropå detta med att inte puta med rumpan, det är ju exakt vad killen gör ca 3:20 in i filmen?Jo lite plutrumpa hade han väl, men samtidigt hade han tryck på mastfoten och gled igenom gippen smidigt. Jag förtydligar mig lite: Inte hänga med rumpan nere i vattenytan och samtidigt belasta bakre foten så att brädan stegrar sig..
-
Knatte;549176 wrote:Jo lite plutrumpa hade han väl, men samtidigt hade han tryck på mastfoten och gled igenom gippen smidigt. Jag förtydligar mig lite: Inte hänga med rumpan nere i vattenytan och samtidigt belasta bakre foten så att brädan stegrar sig..
Precis. Det intressanta är var man har kroppstyngden (tyngdpunkten om man är petig) och att man inte står med helt raka knän eftersom utan ”fjädring” i knäna så kommer minsta lilla skump leda till att man tappar kontrollen.
Man kan också jämföra med att svänga på slalomskidor, om man inte lutar in i svängen så blir det inte mycket till sväng, inte heller om man har massiv bakvikt.
-
Kul med hopp!
Några tankar om gippar:
1. Det går in princip inte att böja för mycket på benen när man gippar. (”för lite” ägnar sig däremot många, däribland jag, oss åt alltsomoftast)
2. Du kan inte ha för mycket tryck på mastfoten när du går in i gipp och under själva svängen.
3. Farten är din vän. Själv gillar jag verkligen att gå in i en gipp när man har bra rulle. -
Fler tankar om gippar:
Jag har kämpat med stepjippen (när man flyttar fötterna FÖRE riggflippen) rätt mycket och det går väl rätt bra så då tänkte jag att va fan då strap to strap-gipp då hur svårt kan det vara? Inget svårt alls, för mig var det kändes det betydligt enklare att bara flippa riggen, segla lite switch o sen flytta fötterna. Så testa den också!!
-
En grej som fick mig att gå in i mina gippar med lite mer attack var enhandsgippen. Gå in i gippen som vanligt, men när du släpper bakhanden för att få seglet att rotera så försöker du doppa fingertopparna i vattnet. Omöjligt att lyckas med utan att verkligen luta sig inåt i svängen och på nåt sätt brukar det leda till att man lutar sig framåt också.
En annan sak som förbättrade mina gippar radikalt var att lära mig göra duckjibe men det tror jag är överkurs++ för Spray.
-
Sedan kan man göra som Jaques van der Hoyt, en holländare som har rekordet på sk alpha-racing. Mao så mäter man hastighet över 500m där man måste gippa, och dessutom komma tillbaka max 50m nedanför ingångssträckan. Hans rekord är 29.18 knop. Han berättad att han gör ungefär såhär:
35 knop in i gippen. Han kör på en 43 cm bred speedplanka. Han flyttar bakfoten direkt till den främre stroppen på andra sidan. svänger. roterar prylarna. speedar iväg åt andra hållet.
Helt j-vla livsfarligt, mao… 🙂 Och inget att rekommendera heller. Men det var kul o höra honom berätta och visa… 😀
Logga in för att svara.