Senaste nytt Forums Vågsurfing Första surfbrädan

• Första surfbrädan

Publicerad av amandadvns på 25 april, 2014 vid 10:09

Hej, jag ska köpa en surfbräda nu före sommaren men hade behövt hjälp att hitta vad för bräda. Har läst på lite olika sidor men har inte hittat något som kan hjälpa mig. Spenderar vanligtvis min tid på snowboard (tävlar osv) men åker även skateboard och wakeboard ibland, och har testat vågsurfa förut, så skulle inte säga att jag är helt nybörjare. Är det någon som har lite tips till mig? Antingen var jag kan hitta att köpa eller vad för typ? Jag är 165 lång & väger 48. Tack på förhand!

mag svarade 10 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • mag

Medlem
    25 april, 2014 vid 16:44

Var har du tänkt surfa? Typ av vågor, Sverige eller utomlands?

• amandadvns

Medlem
    27 april, 2014 vid 21:07

Båda, men lär bli utomlands mest

• mag

Medlem
    28 april, 2014 vid 17:50

I Sverige är vågorna slöare så det krävs större, bredare och längre brädor än utomlands. Om du åker till ett mer känt surfställe (Frankrike, Spanien, Portugal) där du kan hyra i början så slipper du skaffa den stora förstabrädan och kan köpa en mindre andrabräda istället. Du som är lätt kan surfa mindre brädor mycket lättare och får snabbare inlärning på dem eftersom du har större felmarginal.

Sen beror det på om du vill köra classic longboard eller shortboardstyle! Det är helt olika brädor och stilar. Med längre brädor hemma typ 8-9′ longboard eller funboard, kan du surfa överallt, även i våra tokslöa småvågor. Bättre det än att stå på land, därför kör jag själv mest det. Är du beredd att köra runt i jakt på vind eller resa så blir det ju självklart bättre vågor oftare och troligen mindre brädor. Men oavsett vad du väljer så köp en modern bräda och inte en shortboard av äldre, smalare shape, det är bara dumt. Mycket svårare och inte gjorda för slöa vågor och normalsurfare. Som att köpa en 10 år gammal snowboard eller skida, det har ju hänt en hel del på den tiden.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Första surfbrädan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.