Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Första tricket?
-
Första tricket?
Publicerad av skivryttaren på 17 februari, 2003 vid 11:19Som nybörjare tänkte jag ta reda på vilket trick man kan ge sig på när man väl lyckats vattenstarta!
Vilka trick är lättast / roligast när man väl glider runt på vattnet?
Lista gärna de 5 – 10 lättaste manövrarna att ge sig på!
gutegustav svarade 21 år, 4 månader sedan 11 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
Första tricket är väl att kunna hoppa långt o högt o köra
vidare i planing….Sen kommer väl head-dip, tailgrab, vulcan, forward….
Själv e jag så harig så jag inte gjort mycket alls av detta.
Men snart, då jävlar!Ha d gott
-
kanske inte de lättaste manövrarna men bra grejer att träna mkt på:
1. Först och främst, lär dig segla bekymmersfritt med sele och stroppar.
2. Gippar kan aldrig tränas för lite. Kan du sätta en riktigt bra carvinggipp i planing så öppnar det vägen för många andra trick som t ex 360, duckgipp och grubby.
3. Helitack, förutom att det är ett bra trick för att plocka lite höjd i vändningen så finns det många andra trick där du har nytta av de kunskaper du får när du tränar helitacks, bl a då segla backwinded och flippa segel tillsammans med fotarbete. Trick som är lättare när du kan helitacken är t ex sail and body 360, upwind 360 och flaka
4. Vanliga hopp. Att kunna hoppa kontrollerat är en förutsättning för alla hopptrick som t ex alla loopar, vulcan, spocks och willyscippers. Lär dig hoppa både urkokad och ikrokad och med bara en hand på bommen.
Gasa på!
-
Hmm… “Head dip” (huvud dopp) låter ju som ngt man lyckas med ganska omgående vare sig man vill eller ej!
-
Snygga fullfartsgippar är nog det som både är snyggast och bästa “tricket” att lära sig ordentligt, som någon tidigare skrivit så öppnar den dörren för väldigt mycket annat spektakulärt.
-
Hehe
Kör i relativt långsam planing och böj på knäna,
för att kom in över brädan något,
och sen så försöker du titta på horisonten bakom dej
genom att böja huvet bakåt, ner i vattnet…
Kanske inte världens mest spektakulära trick,
men det funkar! (speciellt varma sommardagar)Gippar glömde jag självklart! Gippa på!
Annars har jag hört att dubbelframåten e lättHa d gott, och någon:trolla fram lite värme för fan!
-
Body drag är inte så svårt, bara att köra i full fart, ikrokad, fall av något och glid ur stropparna.. kan vara svårt att inte vrida kroppen, undvik det genom att falla av lite, inte trilla av , och spreta högt med lovartbenet. Det är råballt enkelt trick tycker jag!!!
-
sail body 360 e förhållandevis lätt och ett kul trick att träna när vinden inte e riktigt 100.”tysktrick” brukar vara bra första trick.
/david -
Vindsurfade faktist lite i sommar.. på en sån där jääätte bräda, typ 4 meter och triangelsegel! jag lyckades iaf sätta det där då man slänger sig i vattnet och släpas, fast seglet håller upp en (veet ej va de heter). Det svåraste var att ta sig upp på brädan igen, fast jag lyckade snågra gånger iallafall !
Det var ganska lätt, iallafall när det blåste bra! kanske beror på att jag är lätt också.det borde väl vara ett bra nybörjartrick eftersom att faktist JAG lyckades med det
-
hej hej. om ja förstår rätt så är det bodydrag du menar.
Visste inte att de va ett lätt trick. trodde de va ganska
hög svårighetsgrad på de. aja. de ska ja testa direkt ja
kommer ut på vattnet igen. kan ju försöka nummrera de
lättaste tricken så som ja har uppfattat de iallafall men
vet inte riktit nu var bodydrag ska in.1. sail 360
2. segla backwind
3. bodysail 360
4. hellikopterslag
5. gipp
6. uppwind 360
7. bodydrag trodde jag
8. duckgipp
9. downwind 360
10. hoppkomentera gärna om listan är fel.
……………………..
RING SÅ SEGLAR VI…
-
Inget är fel..
Men man kan inte göra upp en numrerad lista på vilka trick som e lätta o lära sig.
Ex jag kanske tyckte det va gubblätt o lära mig o gippa,medands Darkwind Duck lärde sig o göra framåt loop. -
hm..Näää! jag håller inte med dig alls..hehe
1.Kast-vind into water
2.up and down också kallad “Tepåsen” -
Ändrade mig..
Vill inte verka stöddig på något sätt.
Men jag tycker forfarande inte man kan säga vad som e lätt med hjälp av en nummrerad skala 1-10.
Jag tycker eugefär såhär:
Pröva o känn efter själv,skriv upp listan med tricken ovan, o pröva dig fram o skaffa dig en egen rangårdning på dom..
Din bodydrag kanske kommer på första plats vad vet jag.
Men jag tyckte inte det va så lätt som du fick det att låta .. -
body drag tycker jag är förvånadsvärt lätt!
själv började jag med att köra en fusk metod ! jag slängde ut ena benet i vattnet medans det andra benet var bara halvvägs i vattnet, med knät på brädan…. alltså för att hålla balansen bättre hade jag knät på brädan! låter skummt men det visade ju sig att man lärde sig nåt! nu sätter jag bodydrag nästan g ämt
Logga in för att svara.