Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första Vågbräda????

• Första Vågbräda????

Publicerad av royn på 15 februari, 2005 vid 14:33

Ville få lite råd angåend köp av min första mindre bräda eller free/våg bräda. Just nu har jag en Starboard Carve 121.
    Jag vill helt enkelt ha en mindre bräda att köra när det tutar i ordentligt och som man kan köra lite vågor med.
    Tacksam för all hjälp.
    Mvh
    Royn

ozman svarade 19 år, 11 månader sedan 12 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • styret

Medlem
    15 februari, 2005 vid 15:51

kan inte säja om det är bättre ller sämre än nått annat men jag började köra (och kör fortfarande) vågor på en fanatic skate pm 80 liter från 03 och tycker att det var hur gutt som helst mej som väger runt 70 och kör som sagt fortfarande på den med samma goa kännsla. känns ju bra att många många av dom bättre seglarna säjer att det är en sjukt bra bräda.

• herodude

Medlem
    15 februari, 2005 vid 15:58

ah det berur på huuur mö det ska tuta i.. laugh.gif jag kör 84:a liters freestyle wave som är heelt sjukt jävla snor underbar typ 4.7 5.3 lite liten för 6.0 å lite stor när man kör överriggat 3,7, jag gick ner till den från min 113 liters flow, det är ett stort steg men det gick rätt bra… vet inte riktigt hur mycket du vill använda din carve sen, så du får nog bestämma dig för antingen ska brädan funka bra 4.7 å neråt eller 4.7 5.3….

• mattap

Medlem
    15 februari, 2005 vid 19:07

har åxå en carve 121 å köpte mig en JP FSW86L nu i vintras. Tror det blir ett perfekt kompliment! då kanjag köra 4,0-8,0 på mina brädor, ytterligheterna är ju naturligtvis inte optimalt!

• dude

Medlem
    15 februari, 2005 vid 21:40

freestyle-wave låter som det du ska ha. Troligtvis inget annat

• royn

Medlem
    16 februari, 2005 vid 09:49

Tackar för era tips. Jag väger 92-93kg så det lutar åt att det blir en bräda med en volym runt 90-95…eller vad tycker ni. Har väl tänkt att segla 5.3-4.7 och neråt på den.

• oscar

Medlem
    16 februari, 2005 vid 10:10

Kolla då in min RRD waveone på säljes. Jag väger 92 och den är grym för killar i vår viktklass.

• jester

Medlem
    16 februari, 2005 vid 10:30

Hejs!

Kör en JP Freestyle Wave 91 som minsta bräda, och den är riktigt grymt bra. Har kört den våldsamt överriggad med 4.7 (22 m/s i byarna), och det var inte brädan som kändes stor… Kommer faktiskt att prova att segla 6.5 FreeRace på den när nästa tillfälle ges. Tror faktiskt det kan fungera, även om jag då kommer flytta stropparna i lite mer “slalom-position”. Tilläggas bör att jag väger runt 100kg.

Och tycker du om att hoppa så är denna bräda guld värd, man flyger som en galning om man satsar lite. Detta beror på att brädan är förhållandevis snabb för att vara en manöverorienterad bräda.

• royn

Medlem
    16 februari, 2005 vid 13:57

Aiiiight. Någon vet var man kan få tag i en begangnad schysst bräda runt 90-95 liter. Typ från 2001 och framåt!

• anonym-anvandare

Medlem
    16 februari, 2005 vid 16:10
  • leo

Medlem
    16 februari, 2005 vid 17:06

Svar till:

kolla in den här, verkar riktigt bra.
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=1656&sort=1&cat=12&page=2

[/ QUOTE ]

Märkligt sammanträffande att både säljaren och den schyssta anonyme tipsaren har samma dator. Världen är bra liten! shocked.gif

• donpedro

Medlem
    16 februari, 2005 vid 17:16

javissja logga in ska man göra också!

• ozman

Medlem
    16 februari, 2005 vid 18:19

Jag väger 76kg och har en vågis på 74L vilket jag tycker är minsta laget i svenska förhållanden. Brädan har några år på nacken, (AHD wave pro från `97), men jag tror att man ska lägga på 10L på sin kroppsvikt för första vågisen. Det sagt, så kanske de nya brädorna funkar bättre med mindre volym – vad tror ni?

• styret

Medlem
    16 februari, 2005 vid 19:25

spelar egentligen ingen roll leo eftersom det är rn grym bräda.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 februari, 2005 vid 11:28

Lägga på 10 kilo!?? Kan det verkligen stämma? Då ska man ju väga ganska lite (typ 70) för att brädan inte ska kännas för stor när det brallar i lite.

Kör själv på samma volym som kroppsvikt. Är förvisso inte första vågisen men t om den kan ju kännas lite stor ibland.

• ola-h

Medlem
    17 februari, 2005 vid 12:06

Jag skulle säga att både freestylevågisar och brädor av EVO-typ (korta breda) generellt funkar med mindre volym än vad man typiskt väljer på en klassisk vågbräda. Freestylevågisar kan väljas större också och blir då markant mer lättvinsdorienterade (och blir snabbt mer svårkontrollerade i mer vind och chop). På EVO-brädorna finns, tycker jag, inte lika mycket att vinna på att köra större bräda (förutom i vissa specialfall). Klassiska vågbrädor är lite mitt i här, dvs man kan justeera användningområdet lite med storleksvalet, men inte hur mycket som helst.

Sedan finns ingen så generell regel att man bara kan “lägga på 10 liter”. Det beror på vad man väger. 100 liter för en 90kiloskille blir inte samma sak som 70 liter för en 60-kilos.

Mitt förslag, för den typ av allroundbetonad segling som frågeställeren verkas syfta till, är en freestylevågis av något slag med ca 95 liters volym. Sedan är brädans specifika egenskaper viktigare än några liter upp eller ned.
    Fanatic FreeWave, RRD FSW, JP FSW alternativt RWW (lite vågigare) eller Starboard Kombat kan vara några intressanta alternativ som de flesta som prova verkar gilla.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första Vågbräda????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.