Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första vågis? lite frågor

• Första vågis? lite frågor

Publicerad av anonym-anvandare på 30 december, 2003 vid 11:45

Hej

Har i tankarna att till våren skaffa mig min första vågbräda. Har lite funderingar kring lämplig volym..och vilken typ som kan tänkas passa..väger 85kg och tänker segla med den på västkusten, närmare bestämt runt halmstad. Den bräda jag kollat in mest är en Maui Force 87L 2002, Vad finns det att säga om den? är den extremt svårkörd? erfarenheter?

Kör idag omkring på en starboard carve 121L och har segel ner till 5,9 tänkte komplittera med ett 5.0 att ha till både våg brädan och min freeride. Hur mycket vind krävs det för att komma igång med ett 5.0 (search 03) ungefär?

Fler tanker och funderingar mottages gärna?!

Mvh
    Johan

anonym-anvandare svarade 21 år sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • watertouch

Medlem
    30 december, 2003 vid 16:16

Inte för att det är nån större hjälp för dej kanske, men vad tycker du om din carve 121:a? Vad kör du för största segel till den och i vilken vindstyrka planar du med det?

• anonym-anvandare

Medlem
    30 december, 2003 vid 16:43

Hej!

Jag är väldigt nöjd med den, kör 8,1 som största med org fena. Behöver väl runt 6,5 m/s för att komma igång, kanske lite lite mindre om det är riktigt platt vatten…annars är det en pigg och livlig bräda..kör ner till 5,9 med den..

Mvh
    J

• the_novice

Medlem
    30 december, 2003 vid 19:53

Köpte min första vågis i sommras och skulle väl vilja ge rådet att inte skaffa för liten bräda som första bräda. Har en 74 liters till mina 65kg och det skall väl inte vara ngr problem, men kör gärna med en lite större freeride (93l) i vågorna också eftersom det är gott med lite extra volym när man skall ut genom brytet eller är ngt underriggad. Sedan kanske man bör undvika rena vågbrädor som första bräda eftersom det i sverige inte blir så mycket vågridning utan mest hoppande?

• xavier

Medlem
    31 december, 2003 vid 09:08

köpte min första vågbräda i höstas SB Acid 88 som komplement till RRD TwinTip 109 (jag väger trots allt 95kg). Jag tycker inte du ska satsa på en för liten bräda, men akta dig för en för stor bräda oxo, det kan kännas tryggt och så, men man tappar så mycket i känsla att åka runt i en “pråm”. SBn känns som att ta på sig ett par skor, man känner inte att brädan är 250 lång utan den känns som om den tar slut precis framför tårna eftersom den ragerar på minsta lilla rörelse. hur skönt som helst.

/drömmer om vågor…

• david_mork

Medlem
    31 december, 2003 vid 10:49

hur många ligger den brädan på? ja har enn 92 liters å väger 95..//Mörk

• anonym-anvandare

Medlem
    31 december, 2003 vid 11:20

Hej

tack för hjälpen..men jag kanske ska omformulera frågan..är 87L för lite ? smile.gif

Mvh
    Johan

• xavier

Medlem
    7 januari, 2004 vid 07:58

Jag har svårt att tycka det eftersom jag kör på en 88 liters bräda och väger 95kg. Men om du känner att du hellre går ut en dag när det blåser lite mindre än en dag när det blåser apa så kan extra flytkraft komma väl till hands.

Mycket är nog oxo en personlig inställning, prova polarnas brädor om de finns nära tillhands, prova en stor och en liten och känn på skillnaden.

För min del var valet ganska enkelt. jag vill ha en liten bräda för jag seglar gärna när det blåser mycket. Eftersom jag mest seglar i sverige så känns det omotiverat att köpa en 78 liters bräda som jag bara kan segla när det båser ~4.0 och neråt eftersom det sällan händer i sverige. Dessutom får vi sällan swell (utan vind) i sverige utan, det är vindvågor som gäller, därför ville jag inte köpa en ännu större vågbräda för jag behöver inte den flytkraften. 88 liter känns som en bra kompromiss.

Om jag hade vägt 85 kg så hade jag satsat på en vågbräda under 80 liter eller kanske en något större freestyle/wave. men som sagt det är min inställning och behöver inte alls vara vad du föredrar.

/P

• anonym-anvandare

Medlem
    7 januari, 2004 vid 10:27

Vikt 85 kg. Köp en Starboard Acid 88. Du kan segla den även i svåra icke ideala våger och med full kontroll, har en själv.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första vågis? lite frågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.