Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första wavebräda

• Första wavebräda

Publicerad av surfjohan på 11 april, 2005 vid 06:00

Funderar på en sån här bräda då jag hade tänkt köpa min första mindre wave/hårdvindsfreeride. Jag väger ca 83kg. blastar i hängsele och i stropparna på min jp fr 129 utan problem, över fortfarande på att få till bra jippar, stagvänder utan problem, kan vattenstarta. Hade tänkt börja köra på lite mer vågigare ställen (äppelbay/åsa/askim) samt även kunna vara ute och dra när det brallar i ordentligt och då jag upplever mina grejer lite stora. Vad tror ni om denna brädan och vad ska jag komplettera med för rigg för att komma undan hyffsat billigt men samtidigt täcka in ett hyffsat vindregister? confused.gif

herodude svarade 19 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • imported_borje

Medlem
    11 april, 2005 vid 06:18

Det är en väldigt SKÖR bräda. Jag har själv haft just den storleken och väger lika mycket som dig. Som sagt, den tål inte så mycket och väger väldigt lite, så på den aspekten kanske den inte är så bra för mindre rutinerade seglare. För övrigt en mycket bra bräda! Jag skulle komplettera med ett 5.0 exempelvis. Har du tänkt dig köra mindre än 5.0 ska du nog fundera över en mindre bräda, det var därför jag bytte min, den kändes för klumpig när det brallade i för mycket.
    Hoppas detta var till någon hjälp smile.gif

• surfjohan

Medlem
    11 april, 2005 vid 06:30

Ok, tack för ditt svar. Vad skulle du rekomendera för bräda som är lite mer hållbar i ungefär samma storleksklass då som kanske skulle passa mig lite bättre?

• safesurfer

Medlem
    11 april, 2005 vid 18:02

Jag gillar sådan här bilder, även om de kanske inte säger mycket i praktiken ser det ju bra ut i teorin iallfall.

• ian

Medlem
    11 april, 2005 vid 18:13

körde 2001an samma modell, den var feeet. verkar lagom storlek. kanske skulle vara kul med mindra bräda för fyrtvå osv men det ska inte alls vara några problem.

rock on!

• smurff

Medlem
    11 april, 2005 vid 18:42

Tjena! RRD wave CULT eller MPE 00/01 har jag för mig är tålig som tusan det skall vara den med kevlar och hårt skal från de åren tåler MYCKET..finns säkert andra märken/ modeller oxå. Men jag tror att du e lite fel ute i valet av bräda dock. Jag hade samma tankegång som du under 2003 så jag köpte AHD-power wave -01 86L till bra pris då. Men så här i backspegeln kan jag konstatera att en 95-100L crossover/Freestyle-wave hade passat mig mycket bättre. Detta av två anledningar:

1. Det är rätt stor skillnad i storlek att gå från 130L till 80-90L vågis. De äldre brädorna är dessutom något smalare och längre= lite svårare att få upp och hålla planingen och höjd etc. Gipparna kommer vara mycket anorlunda inte nödvändigtvis svårare men snabbare så du måste hänga med, det går inte att carva i 10 sek. En stor vågis >90L-100L är till för tunga personer 90-105 kg i vågor lämpar sig bäst för dem.

2.Ofta är man ju ute med 5.0-5.3-5.7:a, med din vikt tror jag att en 100L funkar bättre att börja undersöka vågorna med i byig väderlek blir det lite mindre simma och mer åka av helt enkelt. håller planingen lite bättre och är mer förlåtande.

Visst klarar de flesta som seglat vågis ett tag att hålla sin planing med en 5.3:a eller tom 5.7-6.0 väder beroende på bräda och seglare (oftast helt utan problem) men det är inte samma sak som att det är optimalt att gå från 130L freeride till 85-90L vågis. Vill inte på nåt sätt avskräcka dig från att köpa en vågis det kommer du säkert att vilja ha sedan ändå ju men om du vill fortsätta att utvecklas och ha roligt på vattnet utan för mycket simmande och trimproblem så rekomenderar jag 100L bräda. funkar ner till 4.7 ungefär sen blir det nog för hoppigt

Surfa på och ha de sköj
    mvh
    Edvard
    ps väger 80-85 kg beroende på dagsform tongue.gif

• smurff

Medlem
    11 april, 2005 vid 19:21

Bra tråd detta annars. Detta med bräd/segelstorlek problematiken återkommer ofta. Om vi utvecklar detta till en bra tråd så kan vi nog sätta en nål i denna på toppen av forumet eller slänga in den i FAQ. Det är ju intressant för vem dessa storlekar gäller. Kan ta ett exempel. I vår WS klubb har vi en del gamla gubbs som surfat en 20 år ungefär och fortfarande e aktiva. Ofta ser jag dem plana gött på 4.5:a – 4.7:a på en 75 liters vågis utan probs när jag kör 86L vågis och 5.3:a, viktskillnaden mellan dem och mig är försumbar. de har inga märkvärdiga prylar NP search el liknanade anno 00-02 NP X3 mast och alubom.

Skillnaden ligger istället i teknik och bräd/segeltrim. Jag ser nästan aldrig dessa gubbar tappa planingen eller höjd för den delen och då skall det tilläggas att på vår hemspot har vi normalt 4-5 knop i avdrift pga av strömmar + förbaskat byiga förhållanden pga att det endast är ca 4 km mellan danmark och svergie= stora förändringar i lufttryck.

så kontentan av detta är att bara för det står på specen av en bräda att den funkar från 4.x-5.x så e ju inte detta den optimala brädan för alla som tänkt sig köra med den storleken på segel. Visst funkar allt (nästan allt) tex 6.2:a på en 86L bräda med det betyder inte att det är det optimala för alla seglare. Det e ju stor skillnad på vad det är för typ av bräda oxå outline rocker och scoopline. Speedfantomer kör tex 5.9 på en 60 liters speedbräda i 14 m/s men det funkar inte så bra på en 60 liters vågis.

• surfjohan

Medlem
    11 april, 2005 vid 19:39

Okej. Tack för ditt svar Eddiemannen, mycket läsvärt. Det kan mycket väl vara så att du har rätt, kanske borde man satsa på en crossover/större wave strax under 100 liter istället. Grejen är den att man är ju lite rädd för att köpa en bräda som är för lik den man redan har, men jag antar att så lär väl inte fallet bli trots att man köper en strax under 100 liter och jag antar att den funkar lika bra i vågor som en 85 liters..
    ialla fall med mina skills som kanske inte är de mest perfekta. Jag gillar ju min jp 129 och allt, den går gött i upp till ca 12 m/s men i och med att man igentligen inte kan ha mindre segel än 5.5 på den innan det börjar bli konstigt (kör med 5.9 och 7.2) så tänkte jag att det lika bra att köpa en bräda som man kan köra 4.7 – 5.7 på och då också börja öva på att köra i lite vågigare förhållanden. Som jag nämnde tidigare så sätter jag väl inte alla gippar direkt, stagvända kan jag utan problem på min bräda och sen seglar jag ju i stropparna och med hängsele.. klarar också av att beachstarta och vattenstarta. Vad tror ni om den JP Freestyle/wave 98 som finns på köp/sälj eller finns det nån som har en liknande till salu?

• smurff

Medlem
    11 april, 2005 vid 19:50

Tror att det blir aldeles utmärkt för dig om den är i bra skick. Kolla så att den inte e mjuk mellan eller under footpadsen den ska inte flexa där (heller). JP bygger dock hållbara brädor. Bra allround bräda precis som han själv skriver. blir kanske lite hoppig vid 4.7 segling men flyttar man fram mastfoten ett par cm så lugnarer den säkert ner sig.

• surfjohan

Medlem
    12 april, 2005 vid 13:57

Ingen som har nån bra wavebräda i 90 liters klassen till salu?…eller kanske bara nåt tips på vilken begagnad bräda man bör satsa på när man ska köpa första wavebrädan? Någon som är snabb, hyffsat lättplanande, enkelgippad, hållbar och som man kan få till ett bra pris?

• herodude

Medlem
    12 april, 2005 vid 15:15

kolla in rrd’s freestyle wave som är byggd med ett lager asa plast, iofs lite tyngre än de flesta andra men billig som faen och hållbar…. fast den finns nog bara i 97 l kanske.. :S

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första wavebräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.