Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Förstärka x9 bom!!

Taggad: 

• Förstärka x9 bom!!

Publicerad av p-malmkvist på 14 maj, 2008 vid 17:18

Vill numera undvika alla möjligheter till materialkollaps..:wink:

Har en NP x9 bom som jag vill förstärka i frontbeslaget..

Någon som gjort det och fått gott resultat?? Hur gör man? Var finner jag materialet?

p-malmkvist svarade 16 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • sailorstiffrigg

Medlem
    14 maj, 2008 vid 18:54

Köpte en x9 i våras å lyckades knäcka den på första surfet. Han segla 5 min.
    Lagade den med 2 lager 450 grams kolfiber och epoxi. Lite överdimensionerat kanske men starkt som f/n. Är det skarven fäste rör du ska förstärka kan du göra på samma sätt. Tog ett vitt avloppsrör och snittade upp det, sen trädde jag det över lamineringen för att få riktigt bra tryck på laminatet vid härdning. Du kan nog linda tex tejp hårt också om det är krånglig vinkel, bara du får hårt tryck på det under härdning. Lät lagningen stå framför braskaminen ett par timmar (ca 70 c).
    Kol och epoxi hittar du på byggplast, erlandsons brygga eller NM epoxi i Haninge (grymt trevliga och kunniga gubbar där) Om du inte kan köpa det i de små volymer du behöver så har lite kol å epoxi som du kan få (finns i Österskär). Dock 450 matta som kanske är lite klumpig att laminera med.

• p-malmkvist

Medlem
    14 maj, 2008 vid 19:36
    sailorstiffrigg;465502 wrote:
    Köpte en x9 i våras å lyckades knäcka den på första surfet. Han segla 5 min.
    Lagade den med 2 lager 450 grams kolfiber och epoxi. Lite överdimensionerat kanske men starkt som f/n. Är det skarven fäste rör du ska förstärka kan du göra på samma sätt. Tog ett vitt avloppsrör och snittade upp det, sen trädde jag det över lamineringen för att få riktigt bra tryck på laminatet vid härdning. Du kan nog linda tex tejp hårt också om det är krånglig vinkel, bara du får hårt tryck på det under härdning. Lät lagningen stå framför braskaminen ett par timmar (ca 70 c).
    Kol och epoxi hittar du på byggplast, erlandsons brygga eller NM epoxi i Haninge (grymt trevliga och kunniga gubbar där) Om du inte kan köpa det i de små volymer du behöver så har lite kol å epoxi som du kan få (finns i Österskär). Dock 450 matta som kanske är lite klumpig att laminera med.

Jepp!! vill förstärka det synliga röret från infästningen vid frontbeslaget till bomgummit, där borde väl den största kraften absorberas. Lade du först epoxiblandningen och sedan kolfibern och sedan epoxi igen??? Var du tvungen att pressa ihop plaströret med klämmor eller räckte lite handkraft?

• sailorstiffrigg

Medlem
    14 maj, 2008 vid 19:56

@P Malmkvist 465517 wrote:

Jepp!! vill förstärka det synliga röret från infästningen vid frontbeslaget till bomgummit, där borde väl den största kraften absorberas. Lade du först epoxiblandningen och sedan kolfibern och sedan epoxi igen??? Var du tvungen att pressa ihop plaströret med klämmor eller räckte lite handkraft?

Röret jag använde hade lite mindre innerdimension än bomens ytterdimension så när jag trädde över det vart det ordentligt tryck, men det funkar bara om biten du skall förstärka är rak.

Jag skulle gjort så här:

*Slipa upp området du skall laminera med 60-80 papper
    *tvätta med aceton
    *klipp yt lämplig storlek på kolfibern
    *blanda till epoxin (nogrant med att få rätt blandningsförhållanden och att man rör om länge innan man laminerar
    * stryk på epoxi på området
    * lägg dit kolfibern
    * stryk på epoxi på kolen
    * lägg ett eventuellt 2:a lager- Låt respektive lager överlappa varandra i skarven
    *försök få tryck på lamineringen med tex tejp (som slipas bort efter härdningen
    * låt härda ett dygn (det är bra om du har möjlighet att värma upp lagningen med tex värmepistol.
    * när det är färdighärdat kn du slipa till lagningen

• p-malmkvist

Medlem
    14 maj, 2008 vid 21:37
    sailorstiffrigg;465524 wrote:
    Röret jag använde hade lite mindre innerdimension än bomens ytterdimension så när jag trädde över det vart det ordentligt tryck, men det funkar bara om biten du skall förstärka är rak.

Jag skulle gjort så här:

*Slipa upp området du skall laminera med 60-80 papper
    *tvätta med aceton
    *klipp yt lämplig storlek på kolfibern
    *blanda till epoxin (nogrant med att få rätt blandningsförhållanden och att man rör om länge innan man laminerar
    * stryk på epoxi på området
    * lägg dit kolfibern
    * stryk på epoxi på kolen
    * lägg ett eventuellt 2:a lager- Låt respektive lager överlappa varandra i skarven
    *försök få tryck på lamineringen med tex tejp (som slipas bort efter härdningen
    * låt härda ett dygn (det är bra om du har möjlighet att värma upp lagningen med tex värmepistol.
    * när det är färdighärdat kn du slipa till lagningen

Ok tack!!
    Jag följa denna instruktionen..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Förstärka x9 bom!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.