Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försvunnen, Saknad bräda!

• rasmus_w

Medlem
    7 november, 2008 vid 00:02

@surfslusken 513951 wrote:

Ja körde utan gummi hela 90-talet, ja en bra bit in på 2000 t o m.
    Men då va de ifos inte så mycke köra 2an, den trenden har ju kommit först dom senaste 4-5 åren. Men min visar inte heller nåra tecken på att behöva bytas ut, o ändå köra ja ungefär lika ofta nu som då, dock inte lika hårt kanske.

Antar att det är du som dragit hiv-epidemin till Sverige då.

• s19

Medlem
    7 november, 2008 vid 14:10

Ja, det undrar jag med. Kan förstå att den drev utåt pga att det rådde en aning frånlandsvind. Det blåste mycket ute på vattnet och den driver snabbt i vinden. Det sjuka är att jag inte hann se den när jag kom upp till ytan! Bara BORTA! Förmodligen medspolad en bit in och sen drev den ut… Hann väl hända mycket under tiden jag låg i och simmade…
    Som du säger så kommer den in nånstans… frågan är var… Skåne, Blekinge, Öland/Gotland, Polen eller Baltikum…

• oscar

Medlem
    7 november, 2008 vid 14:23

Kolla med kustbevakningen.

• kapten-k

Medlem
    7 november, 2008 vid 16:30

jag hade ringt polisen och anmält, och sen alla fiskehamnar och kustbevakningen.

• bicless

Medlem
    8 november, 2008 vid 15:59

Hoppas den kommer till rätta.
    Vill du köpa ny bräda av märke Drops eller AHD så lovar jag ge dig rejäl rabatt från SurfSpot. Skicka PM i sånt fall.

Mvh

Bicless

• s19

Medlem
    9 november, 2008 vid 02:01

Har snackat med polisen. Har en kontakt i skillinge hamn jag ska snacka med. De skull kontakta sjörddningen… Kan ju såklart kolla med kustbevakningen med kanske…

• s19

Medlem
    11 november, 2008 vid 20:47

Ingen som hittat en Goya custom än?

• ola-h

Medlem
    12 november, 2008 vid 11:00

Jag tappade min bräda i Åsa i måndags (se Åsa-tråden eller Kulingvarningtråden) men hade sån sjuk tur att jag flöt iland PRECIS på samma ställe som brädan: jag hade din incident i tankarna när jag simmade in med riggen och betraktade i princip redan brädan som förlorad.

En tanke: har du varit och spanat på stränderna igen? Fundera på hur strömmen går. Med lite tur är ligger den på land någonstans. Åsa ser visserligen annorlunda ut, men jag hade trott att brädan skulle svepas ned mycket mer i vindriktningen, dvs längre ned i viken och sedan kanske med lite otur ut i själva den stora Åsa-bukten. Jag simmade mot strömmen (“uppåt”) med riggen för att undvika att hamna där det brät som värst upp på stenarna och var helt säker på att brädan måste ha åkt betydligt mer “nedåt”. Men den hade åkt väldigt “rakt” in. Så kolla även ovanför där du kanske skulle trott att den skulle hamna (om du inte redan gjort det).

• s19

Medlem
    12 november, 2008 vid 21:20

Skönt att du och grejerna klarade sig Ola 🙂
    Ska kolla med Love om han har lust att ta en inspektionsrunda igen 🙂
    Var det mastfoten som pajade för dig med?
    Strömmen rör sig utåt från udden där jag simmade in så ovanför bör den inte kunna vara… men kollade lite längs stranden “ovanför” udden också…

• lolve

Medlem
    13 november, 2008 vid 00:45

absolut kan jag kolla igen. återkommer!
    /love

• ola-h

Medlem
    13 november, 2008 vid 07:43

För mig var det förlängaren som pajade på ett märkligt sätt. Koppen spräckte liksom upp en “lucka” i förlängarens nederdel och slets ur, utan att något av hålen för “vårtorna” blev skadade. Men det var en lite speciell krasch också.

• s19

Medlem
    13 november, 2008 vid 10:56

Hur är en lite speciell krasch då? Något du vågar berätta om? 😉
    Så röret slets upp lite och på så sätt lossnade kopplingen när den yttre omkretsen blev för stor? på gamla f2 förlängare från 80-90tal slets hålen upp och skiten lossnade… men idag är väl hålen förstärkta med en plastkåpa runt? Har bara pinförlängare så har inte så bra koll på de andra…

• ola-h

Medlem
    13 november, 2008 vid 11:17

Det är en helkolförlängare med Streamlinedcleat, så ingen plast. Det har blivit som två vertikala snitt rakt upp genom förlängarens nederdel. En ca 2.5cm bred sektion av förlängaren (som inkluderar ett av hålen) har så att säga öppnat sig.

Kraschen:

Slutet av bottensvängen: kommer upp för vågen med dålig fart:
    _Z0D6467.jpg

Gör toppsvängen färdigt, men tappar i princip all fart, vilket inte är att rekomendera i en rätt hårt dumpande våg:
    _Z0D6470.jpg

Försöker så att säga dra mig ur vågen uppåt, men brädan dras med nedåt:
    _Z0D6472.jpg

Här någonstans tar jag beslutet att kicka ur stropparna, vilket antagligen var ett smart beslut:

_Z0D6473_V2.jpg

Brädan dras ned och naglas antagligen fast bakom läppen samtidigt som jag också dras ned inuti vågen. Bommen som satt stenhårt hade flyttat sig en bit nedåt.
    _Z0D6474.jpg

Samtidigt trycker vågen hela seglet framför sig. Många krafter åt olika håll, alltså. På den här bilden tror jag redan att skadan har skett:
    _Z0D6475_V2.jpg

• s19

Medlem
    13 november, 2008 vid 21:08

Härligt med några varv i tvättaskinen 😉 Hur nära är ni stenarna?
    Blev själv ordentligt spolad i Kämpinge i veckan och tappade grejerna men denna gången låg de i vattenbrynet ihopa…
    Sista bilden ser nästan brädan ut att vara borta som du sa…
    Får man fråga vad det var för tillverkare på förlängaren? Hot?

• ola-h

Medlem
    13 november, 2008 vid 23:04

Ja, själva spolningen var inget speciellt. Normalt sköljprogram. Vi är rätt nära stenarna. Fastnar man i vågen hamnar man ofta på stenarna, därav att man gärna blir lite (för) försiktig. Det är dock en rätt så tydlig “stenlinje” så man kör inte på något mitt i svängen (på yttre, på inre ligger ett par stenar mitt i brytet)

Det var inte en Hotförlängare. KelaPro, faktiskt. De har ju normalt väldigt bra rykte.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försvunnen, Saknad bräda!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.