-
Fortåkatips från vetenskapens värld
http://svtplay.se/v/1868662/vetenskapens_varld/del_2_av_18_-_olympier_i_rorelse
Dom visar att om man antingen (när man hinner se) fokuserar på att hålla reda på hållpunkter eller (om det går för fort) visualiserar det i huvudet så hinner inte riktigt hjärnan med att hållas med negativa tankar. De jämför Aksel Svindal med en konkurrent genom att göra en CT-scan av huvudet medan de spelar upp ett åk i Beaver Creek. Där ser man hur Aksel till skillnad emot den andra åkaren använder delarna av hjärnan som rör det spatiala och rumskänslan i mycket större utsträckning trots att farten är så hög att man normalt sett inte hinner bearbeta synintrycken på det sättet.
För min del som ibland nojar mig för kastfall å spinout tänker jag att det kanske vara bra att ha checkpunkter på vattnet eller nåt som man kan hålla reda på. Bojar och sånt kanske är bra att ha även om man inte tänker gippa runt dem. Iaf enligt slutsatserna som dras i programmet.
Jag tror för min del att det fenomenet som programmet observerar, har likheter med begreppet flow som har tagits upp här på konfen tidigare.
Annars rätt soft program om störtlopp och herr Svindal som rekommenderas. Programmet fokuserar totalt på fysik och psyke. Det gör iofs att dom missar att Aksel’s högre linje i åket ger bättre glid eftersom han behöver kanta mindre ut i branten men man kan ju inte få allt heller. 🙂
Tyvärr, inga svar hittades.
Logga in för att svara.