Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing förvånad nybörjarformulaåkare

Taggad: 

• förvånad nybörjarformulaåkare

Publicerad av anonym-anvandare på 6 maj, 2002 vid 21:23

Hej på er!
    Jag hade premiärtur på mina nya formulaprylar häromdagen, har tidigare vindsurfat några år med bara kul erfarenheter. Förväntningarna på premiärturen med min splajjans nya 100cm breda bräda och strax över 10kvm stora rigg var stora. Men väl på vattnet så var det längesedan jag kände mig så mycket nybörjare…. och jag som trodde att en sådan jättebräda skulle va räkmacka att cruisa omring på i lite lättvindsbris. Nä, seglet kändes skittungt och instabilt, hängseletamparna verkade sitta åt helsicke fel på bommen så jag fick kramp efter bara några minuters slit (var ska de sitta optimalt??) brädan svängde kors-tvärs utan kontroll, jag kom aldrig i stropparna, tog ingen höjd, gippen var trots bredden på brädan svårare att göra än på en liten vågis så seglet hamnade i vattnet, säger bara: dra rigg!! kändes som 7kubik vatten lagt sig i mitt jättesegel… nätt å jämt att jag fick upp det igen o kunde ta mig in till stranden…

är det bara jag som är kass, eller vad är på tok?

nä, nu misströstar jag… (15 lakan fattigare)

bra tips och råd mottages tacksamt!

mvh
    /Olof

swe-496 svarade 22 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    6 maj, 2002 vid 22:49

Hehe det låter ju roligt… jag hade samma problem med min första formula.. var en drops FL13 .. tog dåligt med höjd ,typ som en bräda med 10 cm fena.. och det slutade med ett kastfall och en avslagen nos och en starboard 186 i julklapp från försäkringsbolaget..
    Nu funkar det kostigt nog för denna bräda var väldigt enkel att segla men inte helt problemfritt.
    Du vet om man känner blodsmak i mun efter ett tag och supit dagen innan och är i allmänt dåligt skick så ska man inte åka ut med en 8.7 i 10m/s och förvänta sig att man orkar.
    Vaknade upp med huvudet genom seglet efter sista repan..
    Nog för att man kan hålla detta segel i denna vind men inte
    men inte om man är anhängare till likföreningen tandpetarn. Alltså helt livlös.
    Du får nog dra en meter till på nedhalet och gå till gymmet så löser det sig …så kommer du i form lagom till midsommar med utrustningen…
    Aloha.. M

• anonym-anvandare

Medlem
    7 maj, 2002 vid 06:43

Vad det gäller seglet gäller det att du verkligen har rätt mängd nedhal. Står det Luff 540 så gäller det att minst ha förlängaren på 20 (520 mast) och verkligen dra ner det max, dvs inte lämna 3cm bara för man inte vågar dra mer. Sedan tror jag att man utan erfarenhet sätter hängseletamparna för långt fram. Gå ut när det är hyfsat tryck i grejorna så du slipper pumpa för att komma igång så tror jag det är lättare att få ställt in tampar nedhal och uthal.
    /Fredrik

• anonym-anvandare

Medlem
    7 maj, 2002 vid 09:30

Flytta tamparna rätt från första stund du känner att de sitter fel!!! Det är dumt och energikrävande att ha dem feljusterade. Du blir bara trött. Kodordet är BALANS.

Var har du bommen?

HElst skall den vara mellan axel och ögonhöjd. Det känns helt åt h-vete när man inte är ikrokad å faststroppad men då du är på plats i sele å stroppar blir allt bra.
    Det gäller att få tillräckligt med lyft på nosen. Får du inte det kommer brädan att wobbla från kant till kant. Rätt trimmad kommer brädan att vilja rida på läkanten med nosen uppe ur vattnet. Pressa gärna med tårna istället för hälarna, så poppar brädan över på läkanten.

HAr du uthalstrim?

Det är viktigt att ha tillräckligt med drag i seglet så att det inte känns som om du överskotar hela tiden. Isåfall måste du släppa på uthalet. Hellre för bukigt än för plant. Det beror på hur mycket du orkar. Det skall inte kännas bekvämt att segla formula. DET SKALL GÅ FORT OCH HÖGT!!!

Och sist men inte minst… NEDHALET: DÖDSVIKTIGT ATT INTE HA FÖR LITE NEDHAL!!! Dessutom är det viktigt att ha rätt mast till ditt grymma racesegel. Har du det?

Mycket är sagt om prylarnas betydelse, men faktum är att det är timmarna på vattnet som räknas… och att du testar och trimmar under dessa timmar. Inget mer fisåkande…

VÄLKOMMEN TILL DEN UNDERBARA FORMULAVÄRLDEN!!!

/S-45 Staffan Jaktling

• anonym-anvandare

Medlem
    7 maj, 2002 vid 09:40

Hängseletamparna ska sitta ganska tätt ca: 10 cm ifrån varandra. Sen får man känna sig fram vart på bommen man placerar tamparna. Du ska ju kunna släppa båda händerna och bara segla med hängselet. Då sitter dom rätt!

Att det kändes vinglit tror jag hänger ihop med att du inte kom i stropparna. Försök att så fort brädan planar komma i stropparna, då kommer allt kännas bättre.

Det tar ju alltid tid att köra in sig på nya prylar. Jag tror det kommer ordna sig.

• anonym-anvandare

Medlem
    7 maj, 2002 vid 13:54

När du trillar i eller tappar ditt stora segel måste du vara mycket snabb och försöka fiska upp det snabbt så att inte maststrumpan fylls med vatten eller seglet hamnar under ytan.

Om det är vattenfyllt är det väldigt tungt att få upp seglet, med bra vind nästan omöjligt för en lätt seglare. Tricket som jag lärt mig är att seglet måste ligga helt rätt i vattnet innan man börjar dra upp det annars går det inte. Masten skall ligga vinkelrätt mot vinden (likt vattenstart med liten bräda), om den inte gör det, hoppa i vattnet och simma runt brädan, det går fortare och är lättast. Se också till att cammarna ligger uppåt, ligger de ner mot vattenytan suger seglet fast. Sen är det bara att lyfta försiktigt så gör vinden resten, lätt som en plätt. Dett är viktigt att snabbt dra masten till sig när väl seglet lyfter, annars så fastnar underliket i vattenytan och skotar hem seglet för fullt så att det flippar över och du får börja om från början.

Att börja dra rigg med masten pekande rakt mot vinden, eller med akterliket mot vinden är helt lönlöst, man spiller bara dyrbar kraft och seglet kommer aldrig upp. Och kommer det upp så blåser det bara över och lägger sig på andra sidan.

Om du är trött i armarna kan du ha en ögla på upphalstampen som du kan fästa i din hängselekrok och ta hjälp av benen och hela din kroppsvik, bara att luta sig bakåt så kommer riggen, sakta upp ur vattnet.

Lycka till

Dala SWE-131

• anonym-anvandare

Medlem
    8 maj, 2002 vid 06:18

tack för alla bra tips och svar!
    jag antar att det bara är att bita ihop och träna-träna-träna och trimma!

vet någon om man kan trimma in hängselestropparna “på land”?
    finns det någon jättebra metod för att få dem rätt direkt?
    det är ju så bökigt att börrja meka med det väl i vattnet,
    -för långt fram -för långt bak -för lång fram igen osv…

Suvveränt! tack!

/olof

• anonym-anvandare

Medlem
    8 maj, 2002 vid 06:23

Sätt hängseletamparna lösare kring bommen så blir det inte så svårt att justera dom när du är ute på vattnet.

• anonym-anvandare

Medlem
    8 maj, 2002 vid 07:33

Att sätta tamparna lösare är inget jag har bra erfarenheter av. De brukar då ha en tendens att åka omkring lite som de vill. Och då har jag inte satt fast dem “extremlöst”

• swe-496

Medlem
    8 maj, 2002 vid 07:42

Gör som så här med hängseletamparna. Res riggen på land och se till att ha vind i seglet. Du ska nu försöka hitta seglets tryckpunkt. Det gör du genom att försöka hålla riggen med en hand i bommen. Du hittar på det här sättet balansen i riggen. Sen är det bara att sätta linorna på var sida om handen. Det brukar funka bra. Smärre ljusteringar kan du göra på vattnet.

Lycka till.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing förvånad nybörjarformulaåkare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.