-
Förvåningens tid är inte över – ”ny” kitespot i Västervik!
Kitemöjligheterna i och kring Västervik stoltserar inte med några direkta kanonspots om man får använda ett så snällt uttryck som möjligt. Kombinationen riggytor, plats för launch, någorlunda långgrunt (inte klippa och sen 10m djupt en meter ut…) och bra vind har tidigare varit i princip omöjliga att hitta. Döm om min förvåning när jag kom ut till Horns Udde häromdagen. Hela udden är röjd av kommunen! Och det rejält dessutom. Dom måste ha hållit på i flera dagar! Jag fick en fin session igår i 9-11 m/s jämn sydostan, sol och 15 grader varmt som en premiärtur på det nygamla stället.
Tidigare var det fullt med täta och elakt taggiga risbuskar och en massa trän. Jag har kitat där förut, men då fick man lägga linorna längs strandkanten och därefter linda upp dom på en hink eller liknande för att simma ut och göra en drift-launch, eller möjligen kunde man lirka upp kiten mellan träden om man hade en van medhjälpare. Nu finns det plötsligt stora gräsytor, och dessutom har det dykt upp små sandområden där man kan lägga kiten och göra själv-start (fult ord, men inte kan man väl säga self-launch på svenska…) på traditionellt sätt. Det är fortfarande en del sten där man går ut, men det är inte några som helst problem.
Viss aktsamhet bör iakttagas än så länge pga rester med taggiga grenar från buskarna som ligger och skräpar lite här och var, men dom försvinner väl efterhand. Nu är det bara att hoppas att kommunen håller udden öppen även i fortsättningen så att folk hinner trampa ner den växtlighet som säkerligen kommer att försöka ta igen förlorad mark. Och ett ännu större hoppas på att det inte är något bygge eller liknande på gång.
Vinden ute vid Horns Udde är stans i särklass bästa när det blåser ostliga riktningar. Allt från NO till rak S fungerar, bäst är SSO. Jämn och fin vind och man kan välja mellan att köra i ganska stor och rörig chop ute i fjärden, eller plattvatten bakom några låga öar.
Logga in för att svara.