Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förvaring av segel

• Förvaring av segel

Publicerad av hans01 på 17 juli, 2007 vid 08:21

Hej

Jag har den stora fördelan att ha gångavstånd till vattnet från vår sommastuga vilket gör att jag inte behöver rigga av seglet efter seglingen. Min fråga är om seglet far illa av att vara påriggat och stå ute i solen under dagarna.

Alla råd tas tacksamt emot.

Ha en blåsig sommar!!!!!

Surfare på skånes sydkust

fluff svarade 17 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • borje

Medlem
    17 juli, 2007 vid 08:24

Det ska absolut inte stå ute i solen när du inte använder det. försök hitta skugga någonstans.

• bjornen

Medlem
    17 juli, 2007 vid 09:07

Gör något i stil med uthyrarna, lätta på uthal/nedhal och häng upp i skuggan.

//Björn

• nlc

Medlem
    17 juli, 2007 vid 09:32

Ser nästan ut som om de lättat på uthalet helt eftersom bommarna hänger vid sidan av. Men snyggt är det iaf 😉

• borje

Medlem
    17 juli, 2007 vid 09:34

Jag skulle nog inte lätta på nedhalet så att det blir för stora veck i seglet.

• hans01

Medlem
    17 juli, 2007 vid 11:53

Tack för alla synpunkter. Ska omedelbart ta in seglen. (Undrar bara vad grannen säger om jag bygger ett 2½ meter högt rigghus intill tomtgränsen)

Hans

• rasmus_w

Medlem
    17 juli, 2007 vid 12:32

Lyxvarianten är väl ett sånt där riggöverdrag eller vad det kan heta, figursydda saker som proffsen täcker över sina fullt riggade segel med. Var man nu får tag på såna. Kanske kan man sy ett själv med bara en symaskin och ofantliga mängder säckväv.

• billie

Medlem
    17 juli, 2007 vid 12:42

Jag har mina segel uppriggade utan bom i en container. Jag har nu märkt att nyare master har en tendens att bli förböjda med att ha seglen dragna med fullt nedhal .Jag släpper numera på nedhalet lite. En annan sak är att man måste passa så man inte drar seglen emot något hårt när man drar fram dem ifrån sitt föråd . Mastfickan är har en förmåga att slita ut sig snabbt.

• lex-luthor

Medlem
    17 juli, 2007 vid 13:01

En fullösning kan väl vara att skaffa ett MC-överdrag. De brukar vara “aluminiserade” och skapligt UV-skyddande. Ett rejält ankare kanske inte är fel heller så det inte seglar iväg på egen hand.

• fluff

Medlem
    17 juli, 2007 vid 18:45

Någon materialare som kan kommentera på nedhalet och påverkan på mast under lång påfrestning?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förvaring av segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.