Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Förvaring av våt dräkt…
-
Förvaring av våt dräkt…
Publicerad av royn på 20 februari, 2007 vid 07:21Tänkte bara ställa en djälvligt dum fråga antar jag….men men… Hur ska man förvara sin våtdräkt under “offSeason”….ska den ligga ner eller mår den bättre av att hängas upp på galje typ?
nlc svarade 17 år, 9 månader sedan 15 Medlemmar · 38 Svar -
38 Svar
-
Knatte
Gäst20 februari, 2007 vid 07:36@Royn 365943 wrote:
Tänkte bara ställa en djälvligt dum fråga antar jag….men men… Hur ska man förvara din våtdräkt under “offSeason”….ska den ligga ner eller mår den bättre av att hängas upp på galge typ?
Galje är nog bäst för dräkten i alla fall. Då blir det inga veck osv.:tongue:
-
Skriv ihop! Skriv ihop för guds skull!!
En våt dräkt är INTE!!! samma sak som en våtdräkt, jag är fasen allergisk mot de särskrivningar som faktiskt ändrar betydelsen på uttrycket.
..men du skrev ju rätt i texten sen, så vi ser det som en engångshändelse som aldrig kommer upprepas.
För övrigt säger jag också GALGE. Luftigt och fint, och skapar inga veck som kan ge försvagningar eller coldspots i neoprenet.
Tack för mig. /D
-
@Diil 365946 wrote:
men du skrev ju rätt i texten sen
Förutsatt att “sin våtdräkt” inte var en felstavning av “sin våta dräkt”. I så fall var rubriken rätt och texten fel. 😉
-
Sorry boys….. lite trött ni vet.
Rubriken var fel och texten rätt…. my bad!
-
Galge
Svalt
Mörkt
“Fukta” gärna dräkten också med t ex siliconspray. -
Ett bra tips är att tvätta av den inuti med svamp och ättiksprit innan den åker in i garderoben.
–S
-
Eller tvätta dräkten med våtdräktsschampoo. Jag har testat ett sådant schampoo som Skidsport säljer, det funkade otroligt bra!!!
-
Använd inte galge!
Jag har gjort det och nu när dräkten börjar få några år på nacken börjar det bli små sprickor i gummit vid axlarna pga av den konstanta belastningen där. Detta trots att jag använt galge av det bredare och finare slaget.
Bättre att vika ihopa den fint (ej över dragkedjan) och lägga den i en torr sval garderob. -
Den bästa galgen torde ju vara den uppblåsbara varianten så att trycket sprids.
-
@Stewen 365980 wrote:
Använd inte galge!
Jag har gjort det och nu när dräkten börjar få några år på nacken börjar det bli små sprickor i gummit vid axlarna pga av den konstanta belastningen där.Samma här, har en dräkt från -94 som blivit skadad vid axlarna, den har dessutom krympt… :frown:
-
@Royn 365957 wrote:
Sorry boys….. lite trött ni vet.
Rubriken var fel och texten rätt…. my bad!
aaw, hjääälp så stor sak ni gör av det hahahaaaa
alla skriver väl fel någon gång :smirk: -
Jösses, hur länge har ni era våtdräkter egentligen? Här kommer lite allmänna tips om våtdräktsskötsel.
http://360guide.info/wetsuits/wetsuit-care-13-tips.html?Itemid=5
-
@wind-lover 366071 wrote:
aaw, hjääälp så stor sak ni gör av det hahahaaaa
alla skriver väl fel någon gång :smirk:Ja men särskrivningar kan ju vara kul ibland. “Djupfryst kyckling lever” “Brun hårig sjuk sköterska” “Student plakat monterat och klart”.
-
@Rasmus_W 366081 wrote:
Ja men särskrivningar kan ju vara kul ibland. “Djupfryst kyckling lever” “Brun hårig sjuk sköterska” “Student plakat monterat och klart”.
hahaha bra där! 😀
-
Yann;366076 wrote:Jösses, hur länge har ni era våtdräkter egentligen? Här kommer lite allmänna tips om våtdräktsskötsel.
http://360guide.info/wetsuits/wetsuit-care-13-tips.html?Itemid=5
Köpte min för fyra år sen.
Logga in för att svara.