Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förvirrad i brädjungeln igen

• nordgren

Medlem
    21 januari, 2005 vid 13:20

Hum, det där men att “smaller surface” undertill bör ju knappast göra att brädan planar tidigare som han sa. Eller har någon en teori varför det skulle göra det? Med samma volym och bredare undersida bör den ju rimligtvis plana snabbare. men att slida runt i manövrarna är ju klar fördel på detta vis.

• ian

Medlem
    21 januari, 2005 vid 16:16

Vad han menar är antagligen att brädan är bredare än den vanliga undersidan och att man därför får tidigare planing men att man ändå får bra köregenskaper när brädan väl planar tack vare att undersidan då “blir mindre”.

• s

Medlem
    24 januari, 2005 vid 17:45

Svaret är givet! En riktig vågis!

Argumenten är många, men här är huvudargumentet:
    Du ska ju till Pozo och du är liten och klen! laugh.gif

Du får inte kontroll med en wave-/freestyle som har raka, platta shaper för att plana upp snabbt (vill du plana snabbare än du gör i Pozo) eller för att ligga högt i vattnet (vill du inte ha lite kontroll?).
    Och stubbyn har en fet tail för att plana snabbt och genom vindhål. Men på Pozo blåser det 15-20m/s…

Och när du är i Sverige så seglar du freestyle exakt hela tiden förrutom de dagar som det blåser pung! Och då vill du ha en liten vågis under fötterna igen.

Finns det några argument för att inte köpa en liten rackarns Tabou Da Curve 67:a!?!?! (237, 51.5, passar segelstorlek 2.3-4.7!!! För en normalviktare – du kan säker slänga på en 5.0 om du vill – din lille klenis!)

/Staffan

• dr-masse

Medlem
    24 januari, 2005 vid 20:43

Staffan, en fråga som jag gått och grunnat på…

Du kör ju på F2 Wave Guerilla 77 och F2 Compstyle 246 vilket är snarlikt “min” nuvarande uppställning. Upplever du inte “glappet” som för stort? Eller?

Nyfiken.

För övrigt tycker jag att grabben som startade tråden skall skaffa en riktig liten vågis. En liten. Inte så störtheta på begmarknaden, dessutom, så fyndläge finnes. Kontroll kommer han att gilla när det friskar på, tror jag nog.

Djungel På!

• donpedro

Medlem
    24 januari, 2005 vid 20:51

Kolla in den här annonsen på köp sälj, kan kanske va intressant. En klassisk vågbräda på 70 liter från 2004 i nyskick fast till priset av en begagnad. Verkar ju perfekt om du skall vistas i fina stora vågor och i mycket vind.
    tar segel mellan 2,5 – 4,8!
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=1427&sort=1&cat=12&page=3

Förresten hare så trevligt på resan (jävligt avis) fast jag åker visserligen till GC den 25 mars och två veckor framåt. Men hare så kul och hoppas du gör rätt val!

• semivaken

Medlem
    24 januari, 2005 vid 21:17

Du kanske ær intresserad av min Starboard Acid 62 l Wood (2004). Den ær i nyskick och din før 4800…. Bættre Pozo-bræda hittar du inte før det priset. Den befinner sig i stockholm just nu men kan bege sig søder ut om ett par månader om det skulle vara intressant. laugh.gif…. //Jeppe

• semivaken

Medlem
    24 januari, 2005 vid 22:51

Bild från torø…
    DSC00032_JPG.jpg

• s

Medlem
    25 januari, 2005 vid 07:35

Förresten Niklas! Jag har ju en vågis till salu, Maui Project 8’0” från 04. Svinfint skick och jätteliten! 71 liter, 53,2cm bred.

Du får låna och testa om du vill. Men risken är ju att du tycker den känns konstig då du bara seglar freestyle i dag. Men på Pozo känns allt annat än en liten vågis stort!

Om du promt skall ha en stubby så övertala Ola att sälja sin Evo 62:a. Den är inte så stor den heller…

/Staffan

• lars_k

Medlem
    25 januari, 2005 vid 07:48

Håller med föregående. Ta inte med Ians AHD AW55 till Pozo. Den kommer att studsa runt helt okontrollerat. Blir alltför stor där nere med din vikt. Försök hitta en vågis på max 70 liter.
    AHD:n kommer dock att vara fin när du kommer hem till westcoast igen… wink.gif

• s

Medlem
    25 januari, 2005 vid 08:12

Svar till:

Staffan, en fråga som jag gått och grunnat på…

Du kör ju på F2 Wave Guerilla 77 och F2 Compstyle 246 vilket är snarlikt “min” nuvarande uppställning. Upplever du inte “glappet” som för stort? Eller?

Nyfiken.

För övrigt tycker jag att grabben som startade tråden skall skaffa en riktig liten vågis. En liten. Inte så störtheta på begmarknaden, dessutom, så fyndläge finnes. Kontroll kommer han att gilla när det friskar på, tror jag nog.

Djungel På!

[/ QUOTE ]

Jag seglar ju antingen freestyle på plattvatten i Göteborg med omnejd, eller då det blåser mycket så seglar jag vågbräda i Varberg, Halmstad eller liknande. Åker jag utomlands så är det hårdvindsvåg som gäller (Marrocko) eller så hyr jag bräda. Glappet upplever jag därmed inte så störande. Men jag har saknat en mellanstor vågis ibland, främst då jag varit i Danmark. I Klitmöller så går det ju vågor ibland trots att det blåser 5.5-6.0 vind. Och då skulle det ju vara trevligt med en vågbräda som är 56-57cm bred och på 85-90 liter. Men det är enda gången som jag tycker glappet är för stort.
    Min Waveguerilla bär ju min 5.6:a (dock med lite protest med min vikt) så det fungerar ju i Danmark om det inte är fisvind.

Sedan är det ju bara att gilla läget. Jag har inte plats för tre brädor i min buss, och då får man prioritera lite. Och jag vill ha en liten vågbräda för hårda dagar eftersom det är roligast. Och jag vill ha en stor freestylebräda för att få fler roliga dagar på vattnet. Därmed stryker jag mittenbrädan. Att packa gerjer ut och in eller att inte ha med sig allt alltid är inget alternativ.

Men det handlar om en mental inställning också. Antingen är man nöjd med det man har och gör det bästa av situationen, eller så seglar man omkring och tänker på att man kanske har fel material… Och då blir man inte laddad direkt. Bättre att förbättra sin teknik så man bemästrar situationerna man ställs inför än att tro att en uppdaterad utrustning skulle lösa all världens problem.

/Staffan

• kalabra

Medlem
    25 januari, 2005 vid 08:43

Svar till:

Men det handlar om en mental inställning också. Antingen är man nöjd med det man har och gör det bästa av situationen, eller så seglar man omkring och tänker på att man kanske har fel material… Och då blir man inte laddad direkt. Bättre att förbättra sin teknik så man bemästrar situationerna man ställs inför än att tro att en uppdaterad utrustning skulle lösa all världens problem.

/Staffan

[/ QUOTE ]

Jag tror att du precis avstyrde mitt inköp av mindre vågbräda…tack!

Ps. Har inte hört något om stolpen ännu. Ds.

• ola-h

Medlem
    25 januari, 2005 vid 10:21

Jag har lyckats hållt mig lugn ett tag, även om det här med vågbrädesrekomendationer är en av mina hobbies.

Efter att ha läst vad du och de andra skrivit så tycker jag att Staffan (S..) sätter huvudet på spiken med sitt inlägg (+ svaren) ett par rader ned. Staffan har nog optimerat sitt kit, och du verkar ju ha motsvarande preferenser.

Om man skall ha två eller flera brädor finns det i princip två sätt att välja dessa. Antingen så sprider mna dem maximalt eller så kör man dem rätt tätt, så både funkar hyfsat allround. Själv föredrar jag egentligen den andra modellen, men i ditt fall, och alltid när det är både riktig freestyle i kombination med vågsegling på ett bra ställe som gäller, så är “spridningsmodelllen” troligen bäst.

På en ren vågis kommer du aldrig kunna träna freestyle, dvs sätta nya svåra manövrar etc (balans och säkerhet kan du förståss träna), men du kommer ju ändå kunna sätta ett och annat trick när det suger i freestyletarmen. På en freestylevågis som är liten nog att övehuvudtaget funka i Pozo-förhållanden kanske du kan få en aningens högre procent på tricken, men skillnaden är ju fortfarande rätt stor mot en utpräglad freestylebräda. Vidare, vill du köra hårdvindsfreestyle hemma så kommer du ju rätt långt med en riktig freetylebräda med en lämpligt liten fena, enligt vad jag hört. Så, skälen till ett skaffa en kompromiss i form av en freetylewave är inte så många.

Alltås är det en vågis som gäller. Om du skall ha en stubbie eller en klassisk bräda är en annan slags fråga. För det första är varken klassen av klassiska vågisar helt homogen. Dock är den klassen 10gg mer homogen är den fullständigt disparata klassen av Stubbies. Bland stubbisarna finns verkligen brädor av alla slags karaktärer. En del är mer åt freestylewavehållet medan andra ligger närmare klassiska vågisar. “Originalet” EVO är helt klart en bräda som “enbart” är en vågis, men de freestylekompetenta polare som testat den har ändå tyckt den varit skojig för lite hårdvindsfreestyle.

Valet mellan stubbie (och i så fall vilken av dem) och klassisk vågis skulle jag säga mest är en stilfråga. Som du skriver är dock en bra stubbie som EVOn antagligen lättre att lära sig och utvecklas på än en klassisk bräda. Dock kan mna inte kalla EVO för en nybörjarbräda eller en en bräda för “mesiga” förhållanden. Den går i princip lika bra i riktigt extrema förhållanden, om man bara gillar stilen. Dock kan man nog säga att brädan blir mer krävande ju “bättre” förhållandena blir, precis som en klassisk vågis blir mer krävande ju sämre förhållandena blir.

Personligen så var EVO 70 den bästa brädan jag kört ända ned till 3.5 (tills jag provade EVO62:an). Den funkar grymt bra både med 5.3 (eller tom 5.9) i Varberg och är samtidigt inte oäven på Hookipa. En annan seglare kanske dock skulle tycke den inte var tillräckligt “carvig” för typ de Pozo-förhållanden du skriver om och hellre skulle ha en klassisk vågis. Så, valet är inte lätt men man skall dock inte välja bort någon av typerna “av principskäl”. En anledning att köpa en klassiks vågis är förstås ekonomin. En beggas sådan går ju att hitta väldigt billigt, kolla t ex Semivakens Acid62:a (som är min gamla, för övrigt).

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förvirrad i brädjungeln igen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.