Senaste nytt › Forums › Övriga › Foto & Video › Fota surf med systemkamera…
-
Fota surf med systemkamera…
Publicerad av lars_k på 18 april, 2007 vid 06:37Har köpt lite nya grejer (Nikon D50 & Sigma 70-300/4-5.6+polfilter).
Är min första systemkamera så jag är helt grön…
Ska jag börja med ett programläge?
Tex köra S-läget (styra slutartiden och låta kameran justera exponering etc)?
Köra helt manuellt? Inställningar…är helt beroende av ljusförhållande förstås…men en solig dag?
Hur gör ni?ola_p svarade 17 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Finns det ett sportprogram så är det faktiskt en ganska bra start. Då blir det kortast möjliga slutartid mm mm. Funkar minst 90% av dagarna.
/M -
Japp. Det finns ett sportprogram!
Chans också att min sambo kan fota mej lite då alltså..!
Stativ och zooma+skjuta kan hon nog klara av… 😉
Gutt! -
Själv kör jag manuellt, eller möjligtvis Av. Ska man lämna över kameran till nån som bara ska sikta å skjuta så är sportprogrammet en ok start.
Ska du frysa rörelsen helt så bör du ligga på snabbare än 1/1000, även om lite långsammare kan funka. (eller kör på 1/30 å panorera, men då får man räkna med att åtminstånde 90% av bilderna blir skit…) Är det dåligt med ljus så plocka av polfiltret om du behöver, det stjäl ju en del ljus.
Ang. stativ, du skall ändå ha så bra slutartider att det inte behövs ur skaksynpunkt, men ett enbensstativ är rätt trevligt.
Å så min personliga åsikt, plåta RAW å kör nått bra program för konverteringen, ex vis lightroom. Gör inställningarna på en bild, synka med resterande, exportera ut… Att slänga bort massor av information i kameran tilltalar inte mig. Fast får man problem med att buffern fylls för fort så kanske man kan sträcka sig till att köra jpg i nödfall…
/Ola, som väntar på ett 300mm/f4L is…
-
Knatte
Gäst18 april, 2007 vid 14:27Håller med Ola om: att undvika programvarianterna även om sportprogram, kan vara ok i de flesta fallen…
Kör på TV eller Av (tidsautomatik eller bländarautomatik) men kolla att du har en slutartid på minst 1/1000 för att kunna frysa bilderna.
Enbensstativ kan vara bra att ha. Men ofta har du ju så snabb slutartid att stativ inte behövs.
Använd bara polfilter om det är jävligt soligt, då de tar två bländarsteg => längre slutartid. (lätt att bilderna blir suddiga pga för långa slutartider)
Ett bra motljusskydd behövs däremot :laugh: -
Tack Ola och Knatte. Väldigt värdefullt!
Det följde med ett motljusskydd med objektivet, hoppas det duger. Och jag köpte ett enbenstativ idag, bra iaf för avlastning…
Buffern klarar 4 RAW-bilder, kanske inte räcker för en lagom hög bakåtloop i burst (2.5 bilder/sek). Fast minneskort är ju billiga nu.
Ska sätta mej med manualen! -
Tv bör man inte använda om man inte vill ha en viss tid (ex. vis för panoreringar), risken är att objektivets ljusstyrka inte räcker till (= underexponerad bild), eller att du bländar ner för mycket (såpass mycket att diffraktionen försämrar bildkvaliteten). Bättre är att köra på Av, börja på full öppning på gluggen, sedan ökar du ISO tills du får tillräckliga slutartider. har du snabba tider på full öppning och ISO 100 så kan du blända ner om gluggen vinner på det/du vill ha större skärpedjup. (Din sigma lär vinna rätt mycket skärpa hela vägen till f8)
4 är ju lite snål buffert, men kolla upp hur hög fps det blir när buffern är full, du kanske trots allt kan få ihop en bakåt sekvens som är aningens glesare på slutet.
Fick för övrigt mitt 300 idag, så nu skall det plåtas.. 😀
-
Med full buffert är man nere i 0.7 fps med ett snabbt SD-kort… Får nog bli jpeg (2.5 fps, 16 bilder i bufferten) för sekvenser.
Av (tidsautomatik = “A” på Nikon), skruva in max ljus (lägsta bländare) i gluggen och justera ISO för tillräcklig snabb slutartid. Känns som en bra variant!
Blir nog ett 300 eller 400 fast tele för mej också så småningom… -
Jag trodde du frågade vad som var enkelt, dvs sportprogrammet 😉
Man kan mecka på 1000 sätt men faktum kvarstår att sportprogrammen inte är dumma alls. Att öka ISO ökar ju bruset i bilden t ex. Full bländaröppning är bäst på riktigt fina objektiv etc etc. Men testa lite olika- jag lovar att du blir nöjd och att det slår dina gamla kameror tusenfalt oavsett vad du gör./Magnus
-
Jo, de är bra att det finns ett enkelt sätt också. Tex för min sambo. 🙂
Jag gillar dock att pilla och testa så de goda råden från Ola och Knatte blir något att utgå ifrån. Sportprogrammet är kanske det smartaste att börja med, men inte det roligaste! 😉 -
Eftersom du troligen kommer hamna på 300mm med följden att du får bländare 5.6 ganska ofta så skulla jag oxå rekommendera att köra AV.
300 mm är inte så långt när det handlar om vindsurfing tyvärr, dock så får ju du en “brännviddsförlängning” på 1.5 (tror jag det är) med din Nikon D50.
Detta gör ju att bilden upplevs som tagen med ett 450 mm om man jämför mot det “gamla# filmformatet 35 mm’s film.Jag försöker alltid att använda minst enbensstativ vid foto med 300mm’s objektiv, nu väger min lite mer än din då jag har en fast 300/2.8 men det kan nog löna sig för dig oxå.
Passar på att tipsa om http://www.fotosidan.se där du nog kan få hjälp med det mesta.
Finns förvisso en och annan fotograf här oxå men på Fotosidan är vi ungefär 50.000 st.Jag är egentligen en förespråkare av RAW-formatet men tror nog att du kan köra JPG ett tag i början just för att kameran ska hinna med i sekvenserna, och för att inte fylla minneskorten.
Det gäller att plåta mycket i början så man kommer igång.
Grejen är ju den att även en JPG går att justera i datorn på samma sätt som en RAW, men det kan vara lite omständigare.
Förlusten av kvalite är nog nära på försumbar i detta skedet av din fotokarriär. -
Tack för tipsen romo, och fotosidan har jag redan hittat till! 😉
-
@romo 377527 wrote:
Grejen är ju den att även en JPG går att justera i datorn på samma sätt som en RAW, men det kan vara lite omständigare.
Förlusten av kvalite är nog nära på försumbar i detta skedet av din fotokarriär.Njae, en JPG lämnar ju inte alls samma utrymme för justeringar i efterhand. Men visst kan man justera en jpg också, även om vissa saker är lite svårare (justera vitbalans ex. vis)…
En korrekt exponerad JPG kan dock bli mycket bra, men det är lite känsligare med precis rätt exponering etc. Och med bufferten på D50n så får det väl anses vara ett logiskt val. Jag hade dock dragit ner uppskärpningen i kameran om det går, och göra det i efterhand istället.
Logga in för att svara.