• Posted by anonym-anvandare on 6 februari, 2003 at 15:00

Har börjat fotalite smått mar ett 100-300 objektiv men tycker att hållen kan bli något dryga med detta. har för mig att det finns som en ring man placerar mellan kamerahuset och objektivet. Någon som har någon erfarenhet av detta hur stor skillnad de blir i kvalite? Hur de ligger i pris? osv
    //Hugo

anonym-anvandare replied 21 years, 10 months ago 5 Members · 9 Replies
  • 9 Replies
  • johan_m

Member
    6 februari, 2003 at 15:10

Hejsan.
    Det du menar är en (tele-converter) som gör att du kan använda ex ett 80-200 objektiv som 160-400. Dom är inte så särskilt dyra kostar ca 1200 har jag för mig, men bildkvaliteten försämras ganska mycket tyvärr.
    Mitt förslag är att skaffa ett stativ om du tycker att hållen är jobbiga.

//johan

• anonym-anvandare

Member
    6 februari, 2003 at 15:16

Det som sägs är att färgerna kan brytas lite olika, har ej provat men på småbildsformat tror jag det kvittar. Däremot finns det något som heter spegelreflex objektiv. Du kanske har hört om dessa? I alla fall så är det bra tele på dem ofta runt 600mm men ingen zoom och fast bländare på ca f8, men de är relativt billiga, runt 1400kr nytt

här finns det att köpa

• anonym-anvandare

Member
    6 februari, 2003 at 15:25

En teleconverter ger dig vanligen en brännviddsförlängning med 1.6 ggr samt ett bländarstegs ljusstyrkeförlust. Kombinationen zoom och teleconverter är inte alldeles enkel, -kvaliteten varierar enormt mycket beroende på vilken kombination av konverter och objektiv du använder. Skälet till de förhållandevis stora kvalitetsförlusterna är att du inte utnyttjar hela objektivets utsnitt och på så sätt även förstorar linsernas ev brister.
    …och zoomar är en kompromisskonstruktion = mindre lyckat resultat.

Förslagsvis skaffar du dig en fast 400mm alt. ett spegeltele på 600mm istället.

• johan_m

Member
    6 februari, 2003 at 16:21

Vill man ha en grym brännvidd så kan du ju alltid skaffa en tubkikare och koppla kameran till den, med hjälp av en adapter. Då kan du få bränvidder upp till 1400 alt 2000mm.

//johan

• tubert

Member
    6 februari, 2003 at 19:48

Hur är det med telekonvertrar och autofocus? Klarar “alla” av det eller måste man hosta upp ännu mera pengar för det?

• Knatte

Guest
    7 februari, 2003 at 06:05

Det beror på lite hur mycket “förstoring” konverten ger.
    Ibland får du då stor bländarförslust att autofokusen inte fungerar. Men köper du orginal konverter anpassade till speciella objektiv så blir det bra. Men då kostar det stora pengar!
    Köp hellre ett begagnat objektiv på brännvidd 400 mm eller 600 mm för några tusen.

• ola-h

Member
    7 februari, 2003 at 08:10

SOm sagt finns en hel radda kvalitetsalternativ när det gäller telekonvertrar. Det vanliga är att konvertrarna “förlänger” brännvidden med 1.4, 1.5, 1.6 eller 2.0 gånger. Till de stora märkenas proffobjektiv finns konvertrar som är mycket bra och i princip knappt ger några kvalitetsförluster alls. Då handlar det dock om objektiv som koster som en hel surfutrustning och konvertrar i prisklass oms en bättre begagnad bräda.

För amatörer finns dock ganska bra konvertrar från tusenlappen som också klarar autofocus funkar med kamerans övriga automatik. Generellt gäller dock att förlänger du brännvidden med 2x (r.ex. från 300 till 600) förlängs också din maximala bländare med samma faktior (till exempel från 5.6 till ca 11). Principen för hur aoutofocusen funkar i en modern kamera gå egentligen bäst ihip med väldigt stora bländare (=små siffror på bländartalet, t.ex. 2.8 hellre än 8). I praktiken funkar ingen aoutofocus särskilt bra när den (effektiva) maximala bländaren blir större än 5.6. Med superbra kontraster och bra ljus kan 8 funka, men det är definitivt en nödlösning.

Om ljuset är svagt (mulen blåsig eftermiddag…) och du redan kör med största bländare för att få korta tider så kommer du med en 2x konvertar vara tvungen att köra dubbelt så lång tid. Med dubbelt så långt tele kan effekten lätt bli rörelse- eller skakningsoskärpa.

Jag gissar att ditt tele är ett 100-300/5.6 och då är det tveksamt om en konverter är speciellt andvändbar. Att hitta ett begagnat (pirat) 400/5.6 är som det sägs nedan antagligen bättre. Givetvis kan du ju ändå leta på en billig begagnad 1.5 konverter och testa vad du tycker. Det bör gå att hitta ett runt 400 spänn.

• getwet

Member
    7 februari, 2003 at 17:38

Jag har använt mig av konverter och resultatet är inget vidare. Det har blivit på min utrustning en ganska stor kvalitets skillnad, framförallt när både film och kamera börjar bli “ansträngd”. Desto mer jag zommar ju större har kvalitetsförsämringen blivit, vilket resuterat i att jag nu inte använder mig av konverten längre. Jag har börjat med att scanna och digitalt förstora istället (om man nu absolut måste), även om det inte heller är det bästa, men för mig har slutresultatet blivit bättre.

• anonym-anvandare

Member
    11 februari, 2003 at 13:41

Hmmm tror mig ha fått en ganska klar bild nu och tackar för alla svar ska titta lite mer på spegel grejen.
    //Hugo

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

You must be logged in to create new discussions.