Senaste nytt › Forums › Övriga › Foto & Video › foto tips..
-
foto tips..
Posted by daniel_iiii on 22 november, 2005 at 22:37Hej har lite funderingar angående kitebilder..
Säg att förutsättningarna är en solig fin sommardag.
Vilka slutartider kör ni med, vilket iso tal, objektiv osv..Har precis införskaffat en nikon d50 duger den bra för att få till schyssta kitebilder? Tips för objektiv köp, skippa proffsoptik tipsen!
/Danne
styret replied 19 years, 1 month ago 4 Members · 5 Replies -
5 Replies
-
Jodå, med en D50 kommer du nog att kunna få ett gäng fina bilder ska du se.
Vad har du för objektiv nu?
Jag skulle rekommendera ett Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG APO Zoom Macro Super II (jävla långt namn, men det är viktigt att det är just den modellen. Sigma har modeller som heter nästan likadant som är betydligt sämre). Kostar ca 2500 kr nytt, och är nog det mest prisvärda objektiv som finns. Kolla in Börjes bilder på http://www.westcoastwindsurfing.se/bilder/ala/2005/ala2005.htm. Tror att alla bilder ska vara tagna med det objektivet + Canon 300D.När det gäller inställningar på en solig fin sommardag så kör på ditt lägsta ISO (blir mindre brus i bilden då = bättre bildkvalitet). Sen kan du blända ner lite (blir skarpare bilder då), kör på bländarprioritet (brukar stå Av på programväljarratten. Kameran väljer automatiskt slutartid så att bilden blir rätt exponerad) på runt bländare 6.3-8 (högre tal=mindre bländare=skarpare bilder=släpper in mindre ljus=långsammare slutartider). När det gäller slutartider så spelar det ingen större roll om det är 1/640 eller 1/10000, det blir ingen rörelseoskärpa. Är det mellan 1/400-1/500 kan det bli rörelseoskärpa, men över det så brukar det bli skarpt. Blir det en för långsam slutartid, kör en större bländare (lägre tal) eller öka ISO.
De tre faktorer som påverkar bildens exponering och som man kan spela med är bländare, slutartid och ISO. Större bländare (lägre tal) ger snabbare slutartid. Högre ISO ger också snabbare slutartid.
Kanske blev lite invecklat. http://www.fotosidan.se är bra om man vill lära sig mer om foto./Danne
-
min erfarenhet av att plåta vid vatten på soliga dagar är att inte köra med automatisk slutartid om du inte är jävligt nära det du ska plåta. vinkla upp handen så du får ljus på den och mät upp ljuset i handflatan så bör du få bra teckning i hudpartier och sånt med.
grymt gutti kamera föresten.
-
Tack för svaren
Okej, man ska allså hålla sig på slutartider över 500 för att slippa få rörelseoskärpa, isotalet ska va så lågt som möjligt. Det här med bländare har jag inte rikigt hajjat ännu, talen som anges på objektiven är det bländar talen tex: 1:3,5-5,6 ? Och bländaren ställer jag där det står F på displayen, rätt?? Stämmer det så verkar det som jag kan köra högre bländartal än vad det står på objektivet men inte lägre, rätt? (dvs på objektiv med 1:3,5-5,6 kan jag köra mer än 5.6 men inte mindre än 3,5?
Blir snurrig själv av att läsa det jag skriver, det kanske märks att jag är helt ny på det här
Och en sak till, hur ska man ställa autofokusen, Finns en inställning där man kan välja mellan: specifikt område / dynamisktområde / närmaste motiv, vilket ska man välja här, sen kan man även välja mellan AF-A / AF-C / AF-S
Sen finns det även nåt AE-L/AF-L autofokus lås?
Nån som orkar
Tack för objektiv tipset oxå, ska kolla på det!
/Danne
-
Japp, över 1/500 brukar bli utan rörelseoskärpa. Sedan kan det ju bli snyggt med långa slutartider på runt 1/30 om man panorerar med objektet, om man känner för det.
Bländartalen på objektivet är den största bländaren (lägsta talet) som objektivet kan ha i max inzoomad och max utzoomad. I ändlägena helt enkelt! Alltså 3.5 för max vidvinkel och 5.6 för max inzoomad.
Den minsta bländaren brukar vara typ 32 eller nåt, men det är ganska ointressant.
Nu har jag aldrig använt Nikon, så jag är tyvärr inte insatt i deras benämningar på autofokus osv./Danne
-
fokus du bör använda är af-c som gör att kameran flyttar fokuset allteftersom föremålet i fokus flyttar på sej.
på min kamera (som dock är en snuskgammal yashica) är AE-Lock en grej som gör att man kan mäta in ljuset med den automatiska funktionen och sen hålla in AE-knappen och fokusera på nått annat men fortfarande använda inställningarna från det första motivet. AF-lock borde vara att du kan tex låta kameran fokusera på nått motiv i mitten av sökaren och sen flytta sökaren så du tex har det motivet i högra hörnet men fokuset kvar. har aldrig använt det själv men det verkar som det är en sån funktion.
Log in to reply.