Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Fotografering på vatten. Tips?
Taggad: racing
-
Fotografering på vatten. Tips?
Publicerad av ared på 15 februari, 2008 vid 07:14Jag planerar att köpa ett undervattenshus till min kamera Canon Powershot A630 för att kunna ta med mig kameran ut på vattnet med långbräda och även kortbrädan.
Har någon någon erfarenhet av filmning och fotografering från en bräda?
Tips på fäste i riggen eller på kroppen?
Tips på lämplig kamera eller filmkamera?
Sköna surfbilder behövs på vintern.
Arne
Knatte svarade 17 år sedan 4 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Tejpa fast den på nosen på brädan, kan nog bli effektfullt!
Men det häftigaste är nog en polare som tar lite snuttar från vattenytan
-
Knatte
Gäst19 februari, 2008 vid 11:04@ared 444844 wrote:
Jag planerar att köpa ett undervattenshus till min kamera Canon Powershot A630 för att kunna ta med mig kameran ut på vattnet med långbräda och även kortbrädan.
Har någon någon erfarenhet av filmning och fotografering från en bräda?
Tips på fäste i riggen eller på kroppen?
Tips på lämplig kamera eller filmkamera?
Sköna surfbilder behövs på vintern.
Arne
Problemet är väl hur du skall ta korten om du använder vanlig kompaktkamera + undervattenshus?? Vem skall knäppa av korten eller skall du lita på 10 s självutlösare?
Tror ditt stora problem är att lista ut, hur du skall knäppa av korten rent praktiskt, utan att stanna brädan mm.Jag har filmat en del via headcam och har då fäst kameran på hjälmen och haft själva mottagaren (DVD-recorden) i en vattentät låda i en ryggsäck.
Sök på headcam här, så får du länkar och byggbeskrivningar..:smile: -
Badjanne meckade ihop nåt som han fäste på armen eller masten. Verkar som det funka fint:
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=39447 -
Jag tackar för alla tipsen. Mycket intressanta ideer och lösningar!
Det blev en nytändning! Riktigt roligt.Nu får jag fundera på om jag skall köpa en vattentät kamera eller ett undervattenshus. Det blir inte mycket tillägg för en ny vattentät kamera.
Huset kostar ju ca 1900 kr.Olympus mju 770 kostar ca 3800 kr.
Vattentät ner till 10 meters djup.Bra tips på att fördröja bildtagning och filmning med självutlösaren.
Odile Patras film med kameran i brädnosen blev ju bra.Arne
-
Knatte
Gäst19 februari, 2008 vid 18:39@ared 445781 wrote:
Jag tackar för alla tipsen. Mycket intressanta ideer och lösningar!
Det blev en nytändning! Riktigt roligt.Nu får jag fundera på om jag skall köpa en vattentät kamera eller ett undervattenshus. Det blir inte mycket tillägg för en ny vattentät kamera.
Huset kostar ju ca 1900 kr.Olympus mju 770 kostar ca 3800 kr.
Vattentät ner till 10 meters djup.Bra tips på att fördröja bildtagning och filmning med självutlösaren.
Odile Patras film med kameran i brädnosen blev ju bra.Arne
Själv har jag http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A720is plus tillhörande undervattenhus http://www.cyberphoto.se/info.php?article=wp-dc16 när jag skall fota i blöta miljöer. Bättre bilder jämnfört med Olympus 770 alternativet.
Men dyrare och lite klumpigare lösning på problemet, men definitivt bättre kvalitetNågra ex.
-
Knatte
Gäst19 februari, 2008 vid 20:38@NLC 445809 wrote:
Snyggt nerlägg i bottensvängen där!
Gäller ju att tänja ut bottensvängen ordentligt :tongue:
Logga in för att svara.