Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fotstropp-band
-
Fotstropp-band
Publicerad av booze på 28 februari, 2005 vid 09:04Var får man tag i band att använda som fotstropp till isbräda??
ICEBOARDEN blev hal när snön packades fast i halkmönstret och jag tänker skruva dit fotstroppar enl. rekomendation från “testpiloterna” , frågan är alltså var dessa band finns att köpa?? ( Inga vanliga ws stroppar )
Nån som vet?
Booze!
(Hoppas på blidväder)booze svarade 19 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Jag vet inte riktigt vad du tänkt dig, men jag tycker det borde funka med ett tjockt spännband, som man klipper av i lämplig längd och skruvar fast… Finns billigt på macken…
/Fjant
-
Svar till:
Jag vet inte riktigt vad du tänkt dig, men jag tycker det borde funka med ett tjockt spännband, som man klipper av i lämplig längd och skruvar fast… Finns billigt på macken…
/Fjant
[/ QUOTE ]
TACK för tipset! men,,
Jag hade nog tänkt mig ett lite bredare och styvare band som inte “faller ihop”, man måste få in foten enkelt. Man har ju oftast klumpiga boots på fötterna så man kan ju inte stå där å fibbla med stropparna i 70 blås!!
Booze!
-
Varför inte en ws fotstropp? Dom blir väldigt stora när man spänner ut dem maximalt så man ska få platts med en känga i dem.
-
Eller varför inte en ws-stropp utan vadering. Lär förenkla insteg och vaddering har man i skorna….
/K.
-
Jo, det var därför jag syftade på ett tjockt band. De riktigt tjocka står garanterat rakt upp när man böjer dem så mycket.
-
Åk till en bilskrot och klipp av några meter bilbälte. Sen kan du sy ihop dem lager på lager eller vika dem på längden tills du får önskad styvhet. /D
-
Dom gammla course-race brädorna hade en lång kryss-stropp, den var som ett långt svart band utan vadering, borde funka…. frågan är om den går att få tag på idag.
Personligen tycker jag att en vanlig list i mitten på brädan ger bra stöd (gärna ek, se bild), ännu bättre om man har någon formm av känga med klack som ger bra stöd mot listen.
På din bräda kanske det kan vara bra med en stropp som ett alternativ för den som vill ha en.
Jag tycket att allt för mycket snö och isbrädor är en dålig kombinatin. Det funkar bäst när det är snö fritt. (om man nu inte bygger en mördar-bräda som Stickan har gjort ) -
Något som är billigt och styvt är armerad vattenslang. Ta en som är rätt stor diameter på och klipp upp den på längden och vänd den ut och in
eller så drar du bara en skruv rakt igenom utan att klippa upp den. Använde det själv när jag körde raceboard. Utmärkt lättviktsstropp -
Jättetack för alla goda råd, “skroten och bilbälte” är nog det hetaste tipset!! Dock fodras lite “syjobb” som jag inte e så bra på ( saknar symaskin dessutom) Jag har hittar ett företag som gör spännbant till släp bla,
Bedsab, B. Edström AB – Stockholm
Tel. 08-714 54 30
Stallarholmsv. 32, 12459 BANDHAGENSkall prova med dom i morgon!!
Booze!
-
Gamla säkerhetsbälten är juen bra ide men för att stroppen att stå upp kan du ju tex sy in en tunn plastplatta mellan två lager bälte eller på ryggen av stroppen.
Vill man verkligen sitta fast i en stropp om man vurpar med en
isbräda?
Hur fort kör ni???
Ser kul ut, funderar själv på att bygga en så småningom.Vore det inte bra med flex i själva plankan förresten? För att gynna svängradien eller om inte annat för att dämpa gången!
-
Svar till:
Jättetack för alla goda råd, “skroten och bilbälte” är nog det hetaste tipset!! Dock fodras lite “syjobb” som jag inte e så bra på ( saknar symaskin dessutom) Jag har hittar ett företag som gör spännbant till släp bla,
Bedsab, B. Edström AB – Stockholm
Tel. 08-714 54 30
Stallarholmsv. 32, 12459 BANDHAGENSkall prova med dom i morgon!!
Booze!
[/ QUOTE ]
Det blev band från Bedsab ( 15:-/m ) och nu är dom anpassade och monterade på ICEBOARDEN!
Logga in för att svara.