Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fotstroppar…

Taggad: 

• Fotstroppar…

Publicerad av malun på 27 juli, 2003 vid 08:51

Jag har ganska nyligen skaffat mig en “bred” bräda och har lite bekymmer med fotstropparna.

Just nu har jag stropparna lite större än vad jag har på mina “smala” brädor, men är inte helt nöjd med detta. Problemet är att på kryssen så känns de alldeles för stora. Då vill jag ju komma stå längre ut på brädan och trycka ifrån mot kanten. Men på slören så känns det ganska bra att ha stropparna lite större så att man kan glida in lite längre. Det känns som om jag får mer kontroll då.
    Har jag stropparna tajtare så blir det bra på kryssen, men känns obehagligt på slören.

Är det någon som upplever samma problem? Har ni någon lösning på problemet? Är det kanske bättre att skaffa sig en fegisstropp på mitten av brädan?

/malun

swe-1 svarade 21 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • swe-1

Medlem
    4 augusti, 2003 vid 09:25

Lösningen på problemet är att segla mer så att du vänjer dig.
    Personligen har jag stora stroppar som jag knappt står i på kryss (förutom om det blåser huggorm) men som ger bra kontroll på undanvind. Jag tror att det har att göra med att jag har ganska små fötter, står jag bekvämt i stropparna så är jag inte i närheten av kanten där jag måste ha foten på kryss för att få rätt tryck på fenan.
    Som med många andra parametrar innom windsurfing så finns det här inget rätt eller fel, det är bara att pröva sig fram vad som funkar bäst för dig.

Fegstroppen skall du undvika att använda såvida du inte är överriggad och har kontrollproblem eftersom det oftast går betydligt fortare i de yttre stropparna.
    Anledningen till detta är att man även på undanvind skall (måste) skota in seglet till mitten av brädan (eller iaf i närheten av mitten), detta är svårt att uppnå om du står i “fegstroppen”.

//JIMMY

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fotstroppar…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.