Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fotstroppsplacering och spinout

• fotstroppsplacering och spinout

Publicerad av anonym-anvandare på 16 maj, 2003 vid 09:28

Finns det något samband mellan hur man placerat sina fotstroppar och hur lätt man får spinout? Jag kör sedan någon månmad på en Powerglide (280) med stropparna så långt bak det går. Det går fort och fint men jag får förvånansvärt många spinouter. Det blir bättre om man koncentrerar sig och försöker få jämnt tryck och allt det där men jag funderar, som sagt, över om stropparnas placering påverkar. Vad säger ni?

johan-g svarade 21 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • jpeter

Medlem
    16 maj, 2003 vid 09:46

Det borde ha betydelse eftersom kraften verkar längre bak och ger större moment. Jag kör också powerglide 280, och får också ganska ofta spinout. Vilken fen- segelstorlek kör du med?

• zehlertz

Medlem
    16 maj, 2003 vid 10:51

det beror ju också på vilken vinkel kraften från den bakre foten har…

står ni väldigt långt ut på kanten o pressar med bakre foten så får ju fenan ett större tryck åt sidan till skillnad mot när man står lite mera upp.

självklart spelar ju fenlängd/modell roll också… men jag tor att kraftens rikting är väldigt betydelsefull också.

För att tex kunna ta mer höjd utan att trycka mer på fenan kan man vrida bakrefoten så att tårna pekar mera bakåt…

lite klogare nu? *kanke inte…men en teori från mig iaf*

• markram

Medlem
    16 maj, 2003 vid 11:47

Fentyp, storlek, styvhet och skick.
    Ärdessa saker Ok?
    Jag kan märka att småskador på fenan som många struntar i kan ödelägga surfingen.
    rätt size på fena i förhållande till segel samt typ av segel påverkar också.
    En powerglide passar fin-fint med cambers grin.gif och med race eller free-racesegel fårm an mindre sidokraft och bättre driv framåt -relativt andra segel.
    Kolla om du kan låna fena, rigg av annan typ storlek av polare för att jämföra vad det ger.
    Har också åkt en dag på Powerglide-den är roligare än den ser ut, tyvärr satt det en freeridefena på den, som drog ner prestandan en del (men gjorde den mer lättgippad).

• johan-g

Medlem
    16 maj, 2003 vid 12:49

Häng mer i riggen så minskar trycket på bakfoten…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fotstroppsplacering och spinout

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.