Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fötter, lever farligt?
-
davven;513045 wrote:Sprang på en bild när jag satt och slösurfade, började småflina lite lätt när jag läste vad som stod under bild 9.2 Själv har jag alltid fötterna så djup in i strapsen. .
Men det kanske inte är något och flina åt, rätt vad det är kanske man åker rullstol istället för surfbräda? Nån mer än jag som pressar in fötterna lika långt?
Kanske något och undvika, men samtidigt tycker jag man förlorar lite kontroll med fötterna längre ut som bild 9.1Angående storlek på stroppar så tror jag att om man har stropparna just så stor/små som 9.2 så kanske man kan skada foten. Och bilden i första inlägget föreslår ännu MINDRE stroppar.
Som vågseglare (och freestyle) säger jag att det är klart att man ska ha STÖRRE stroppar än 9.2, och det har ju de flesta idag. Händer något så sitter man lätt kvar. Med foten längre in i stropparna skadar man inte lika lätt fötterna. Och om man vill dra ut fötterna ur stropparna så är det lätt gjort med stora stroppar. För er som är på väg upp i stroppstorlek gäller det att få rutin på den storleken. Alltså, man behöver inte alltid segla med foten hela vägen in. Det är mest i manövrar man behöver en fast fot på brädan.
Å andra sidan när man är överriggad och när det är riktigt choppigt så känns det ju lite vanskligt att inte ha fötterna hela vägen in i stropparna. Det var faktiskt så jag åkte ur framstroppen på haga och satte foten rakt ner i en sanddyna längre ut och stukade foten sommaren 2006. För att undvika det här så är det helt enkelt bara att se till att inte köra överriggad på en för stor bräda vilken då blir svår att kontrollera.
När jag åkte ur med framstroppen och satte den i botten körde jag en 110liters freestyle överriggad med 6.2 då jag lätt kunnat köra 91liters freestyle med 5.3. …Det gäller att byta ner till lämpligare storlek på antingen bräda eller segel när vinden tutar i!
Med åren har jag i alla fall lärt mig att framstroppen är den som är mest känslig i storlek. För stor så kommer man för långt in på platten på brädan och för liten så får man inte den där sköna kontrollen på brädan i manövrar.
-
DaKine Contour är värda sin vikt i guld. Iofs så är dom ganska lätta, men grymt sköna. Har dom på alla mina brädor.
Surfbutiken saluför: http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=22
Finns både 2+1 och 2+2. -
Så här såg min fot ut ca 8 veckor efter en misslyckad landning med 9.2 och DaKine Contour…..
-
Min fot ca 8 veckor efter en misslyckad landning med 9.2 och DaKine Contour….
-
SWE170;513440 wrote:Min fot ca 8 veckor efter en misslyckad landning med 9.2 och DaKine Contour….
…och därmed kan vi deklarera att Halloween-bildtävlingen har en vinnare. :shocked:
-
Mysbilder så här i lördagsnatten:)
Kan inte säga annat än krya på dig! -
Jag tycker det är skitläskigt med stora bakstroppar. Eftersom jag seglar med kroppen rätt lågt så åker foten längre och längre in i stroppen tills jag har hälen över brädans mittlinje, det känns som att foten riskerar att åka rakt igenom när som helst. Nu vet jag inte säkert men det känns som man ligger rätt illa till om foten skulle åka rakt igenom, är det ingen som råkat ut för nåt sånt?
-
*SUCK!!!* Va e de vi snacker om här? Är de surfa eller att undvika fotskador? Isf, för att va 100% på säkra sidan, håll er borta från allt som kan leda till en fotskada. Dvs kliv INTE ur sängen!!!
Men om ni tex vill rida vågor så finns INGET annat som funkar än riktigt STOOORA stroppar, med de risker för skador på tassarna de eventuellt innebär. Men de finns INGA allternativ. Skulle vilja se den som lyckas med reptricket att trycka ner brädan i en riktig bottensväng me tårna i stropparna o hälarna hängandes utanför brädkanten. Vindsurfing är precis som de de mesta andra roliga i livet förenat me risken att man skadar sej. Är ni inte beredda att ta den risken så ska ni spela shack o pensionsspara i stället!
-
Handlar väl inte bara om hur långt man får in fötterna i stropparn utan också hur hårt dessa klämmer fast foten. Gillar att köra med 9.2 men utan att foten sitter spec hårt. Måste alltid gå lätt att dra ut den. (Gör dock inga extrema manövrar, hoppar ibland måttligt högt det är det enda.)
Såg inte jättekul ut med S170, hoppas han blir helt återställd.
Klas
-
@surfslusken 513449 wrote:
*SUCK!!!* Va e de vi snacker om här? Är de surfa eller att undvika fotskador? Isf, för att va 100% på säkra sidan, håll er borta från allt som kan leda till en fotskada. Dvs kliv INTE ur sängen!!!
Men om ni tex vill rida vågor så finns INGET annat som funkar än riktigt STOOORA stroppar, med de risker för skador på tassarna de eventuellt innebär. Men de finns INGA allternativ. Skulle vilja se den som lyckas med reptricket att trycka ner brädan i en riktig bottensväng me tårna i stropparna o hälarna hängandes utanför brädkanten. Vindsurfing är precis som de de mesta andra roliga i livet förenat me risken att man skadar sej. Är ni inte beredda att ta den risken så ska ni spela shack o pensionsspara i stället!
Word…. Som Farbror Barbro sa..”Det finns inga genvägar till det rätta ljudet”
-
Slappna aldrig av i fotlederna i landningar, gippar o.s.v, kan gå illa som vi ser. Inget att skoja om, värt att tänka på.
-
Är jag ensam om att tycka att det känns bättre att klämma fast fötterna riktigt hårt i stropparna? När man seglar för fullt så har man ju hela seglets drag som mosar in fötterna i stropparna och får in dem ett par cm längre än man trodde var möjligt.
Logga in för att svara.