Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › fötter och sånt
-
fötter och sånt
Publicerad av watertouch på 14 februari, 2001 vid 14:23Hej!
Är mastfötter standardiserade? Dvs, kan jag köpa en mastfot på måfå och lita på att den passar min planka? Mastfotsskenan ser ut som på de flesta nyare brädor, dvs ett lite större hål som man stoppar ner foten i å sen en smalare skena. Mastfoten stoppar man i alltså 🙂
Å sen en förlängare; passar vilken som helst på slumpmässigt utvald mastfot, eller måste man köpa samma fabrikat?christian svarade 24 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
De flesta mastfötter passar på alla, ibland brukar skruven ner vara lite för kort.
Mastförlängare är en helt annan historia – där är det stora kompabilitets-
problem.Rip it up.
-
Då köper man en förlängare av samma fabrikat alltså? Eller klarar inte ens dom av att vara kompatibla?
-
Oftast när du köper en mastförlängare så får du kopplingen med. Den går i sin tur att montera på mastfoten. Tex kan du köpa en streamline mastfot och tex en arrows eller north mastförlängare och sätta ihop. I detta fall så bör du få en tapp med till förlängaren, denna tapp kan du sedan skruva på mastfoten, förutsatt då att mastfoten inte redan har någon annan anslutning, vilken man då kan skruva av om den inte överrensstämmer med mastförlängaren.
-
Den där sista meningen får jag nog ta å fundera på ett tag 🙂
Det kanske är säkrast att uppsöka en handlare på plats istället för att köpa över nätet. -
Det känns som om du kom på det alldeles själv 🙂
Ta med dig pylarna och åk upp till Åke på HSF.
Den svinpälsen är i Egypten en vecka med början på fredag, jag är inte alls avundsjuk. Känns bra att kunna sponsra hans semesterresor genom att köpa dyra nya saker!! 🙂Som förlängare och mastfotssystem kan jag rekommendera Chinook, i princip oförstörbar. Används dessutom av de flesta som seglar på Tohamns udde, underlättar livet den dagen du glömt förlängaren hemma och behöver låna!
/Christian
-
Ja chinook har jag hört att dom gör bra mastfötter. Det får bli en repa till Växjö så småningom känner jag. Det är bara så svårt att hålla i pengarna när man ser alla grejer 🙂
”Klart jag ska ha ett par nya dojjor när ja ändå e här. Det ju ett litet hack i fenan, bäst å köpa ny” osv..Tror du (eller vem som helst egentligen) att en 28cm förlängare duger om man behöver 27cm förlängning, eller blir det för lite marginal?
-
Hej
Gammalt hederligt trick för att korta ned masten är att köra med för kort förlängare. Risken är att du knäcker masten, basen spricker.
Bör nog vara en dm av förlängaren inuti masten för att det skall kännas bra.
Är du osäker fråga Åke, han vet nog.
Risken är att man hamnar i läge där snålheten bedrar visheten, man knäcker sin fina mast som är 5 ggr dyrare än den där förlängaren man inte tyckte sig ha råd att köpa. Sedan får man köpa både ny mast och ny förlängare!Erfarenhetsbaserat tips:
Man skall aldrig snåla på mastfötter, förlängare, master och bommar. Strul eller haverier på dessa delar har alltsom oftast en trist bieffekt, man får simma hem => jobbigt och tråkigt 🙂/Christian
Logga in för att svara.