Taggad: 

• Publicerad av baywatch på 20 juli, 2004 vid 00:04

Har lagt märke till att många formulaseglare kör en linje på typ 12.5 11.5 10.5 9.5. Jag förstår inte att man har så små gap i så stora segel. Jag tycker 12.5 10.5 9.0. 7.5 låter bättre i mina öron.

Hur motiverar man ett byte från 12.5 till 11.5, bara lite fundersam…

Annan fråga, jag har en Fanatig x-ray TT och en NP Diablo 8.4 rigg. Räcker det för att vara med i någon race tävling?

baywatch svarade 20 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • swe-496

Medlem
    20 juli, 2004 vid 07:41

Ja du kan vara med i Mellansvenska cupen på det materialet i freerideklassen.
    Kolla på http://www.lorch.se Det e hemsidan för mellansvenska cupen

Att man har så “små” steg mellan storlekarna beror lite på att seglen (en del) är sydda så att du har mer bottendrag i de större storlekarna och lite mindre i de små. Sen funkar inte en formula bräda med hur små segel som helst. Minsta som är okej enligt min erfarenhet är 9,0. Har man mindre än så så får man inte den balansen man vill ha mellan Segel, bräda och fena.
    Jag själv har strl 12,0 11,0 och 9,5.
    Många som tävlar idag har inte större än 12kvm som största segel.
    Jimmy H har inte större än 11,7. Åberg kör hellre med sitt 11,7 än med sitt 12,5.
    Hoppas detta har gett dig svar på frågorna.

• baywatch

Medlem
    20 juli, 2004 vid 20:24

Jodå,nu förstår jag. Hade varit kul att vara med inågon tävling och köra lite racing… smile.gif

• baywatch

Medlem
    20 juli, 2004 vid 20:34

Ska man ställa upp i slalom eller i formula?

• imported_macts

Medlem
    20 juli, 2004 vid 20:35

tror nog att du ska köra Slalom, det funkar nog bäst på dina prylar.

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juli, 2004 vid 08:44

Ja prova gärna någon klass som passa din utrustning. slalom eller freerideklass är nog den mest lämpliga. Känner du sedan att det här med racing är kul. Då är det läge att sikta in sig på en formula bräda. Det finns en del begagnat på marknaden om du inte vill ha nytt. Se nr 8 i Båtnytt för att bli lite inspirerad.

• baywatch

Medlem
    22 juli, 2004 vid 10:51

Den bräda (160 liter) jag har är så nära en formula man kan komma, funkar inte den att köra formula med i början? Vilken är nästkommande freeridetävling?

• imported_macts

Medlem
    22 juli, 2004 vid 14:52

KLart du kan köra formula om du vill, nästa tävling i mellansvenska är 11/9 i Sthlm. Se mer info på: http://www.vindsurfing.se

• anonym-anvandare

Medlem
    22 juli, 2004 vid 20:26

Med en 8.4 kvm rigg kan det bli lite tufft för dig i ett lättvindsrace. Kanske inte så kul att harva runt en bana utan planing confused.gif Men om det ligger på > 6 m/s så är det bara köra cool.gif

• baywatch

Medlem
    23 juli, 2004 vid 04:25

Ja precis, har ju full planing från 6 m/s. Det ska man lätt ställa upp med!

Hang ….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.