Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Fråga om formula…
Taggad: racing
-
Fråga om formula…
Publicerad av baywatch på 4 februari, 2004 vid 18:48Det största segel jag seglat med personligen är en 7.3:a. Det är ju ganska stort, men en 12.5:a är ju nästan dubbelt så stor. Hur är skillnade, måste vara jobbigt att vattenstarta, eller man kanske drar rigg? När planar man med en 12.5:a om man väger omkring 70kg? Skulle vara kul att prova formula ngn gång…
anonym-anvandare svarade 20 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Om man har dålig teknik så blir det VÄLDIGT tungt med en 12.5:a Det går liksom inte att tvinga seglet i manövrarna utan man måste låta vinden göra jobbet. Det är mycket viktigt att ha rätt riggat så att det blir perfekt balans i riggen och att hängselelinorna sitter på rätt ställe så att man kan belasta benen i stället för armarna.
Med rätt trim så är det superstabilt, som att vara ikrokad i en vägg men samtidigt fjäderlätt, riggens tyngd försvinner helt (ända tills man skall göra en manöver). Lägg där till känslan att plana fram i 15-20 knop i 4-5 m/s med bara små krusningar på ytan, känns som om att man gör en lågflygning över vattenytan, helt klart en häftig känsla.Att vattenstarta en 12.5 är typ omöjligt i lätt vind, med en 6m lång mast och en 30cm bred mastficka väger seglet en hel del när det fylls med vatten, men att dra rigg tvärs vinden är inga problem.
12.5 är i största laget om man väger 70kg, men med mycket god teknik och en modern formula under fötterna är det ingen omöjlighet att plana när vindmätaren visar 3m/s.
//JIMMY
-
Bra svar Jimmy.
Som formula seglare och lättviktare 68 kg så kan jag säga att 12.5 är stort. Lite för stort i min smak. Förra säsongen körde jag 12.5 och det funkade väldigt bra för mig teknik mässigt i lätta vindar men blev snabbt väldigt överriggad och fick stora problem pga att jag saknade vikten som behövs för att hålla ner seglet. Det är mycket drag i detta segel.
Så i år sattsar jag på 11.9 som största segelvilket jag tror passar mig bättre.
Det positiva med en 12.5 är att man kan träna nästan varje dag det blåser. Jag planar i nästan ingenting med detta segel. Innan det går vita gäss, det behövs bara några krusningar så planar man, Jag blev förvånad själv flera gånger att jag kom upp i planing när det känndes helt vindstilla.
Vill man segla mycket är det 12.5 som gäller men då bör man nog ligga på plus 75kg för att få ut så mycket som möjligt av seglet.
Att hantera är inget problem med bra teknik och rätt trim.
// Dala //
-
Som icke-formula schnubbe så kan jag bara lägga till att det är rätt bisarrt att se den fart som formula-boysen kan få upp i löjligt lite vind med 12.5 segel. Snudd på overkligt, faktiskt. Man kan f-n nästan spela rundpingis på stranden åsså är de ute och tokplanar…
Surfa På!
(ah, känner mig alltid så där skönt rebellisk när jag skriver inlägg på formula-konfen, två idag, herrejösses)
-
Man kan inte bli annat än sugen att prova när man läser ett sånt inlägg
-
Jag är också lite sugen på formula, men det är ju synd att det är så förbenat dyrt…
Men det går ju iofs att få tag på ett par år gamla prylar till hyggligt pris…
-
Många tävlar i svenska cupen med upp till 2 år gammal grejer utan att det påverkar nämnvärt deras placering. Kvalitet och utveckling har stabiliserats och när det gäller fenor tex har ingen utvveckling skett på 2 år tex, hittar inga nya bättre lösningar än dem som finns nu.
-
Hur många segel bör man ha för att vara med att tävla? 3 borde väl räcka…
-
Med “rätt” storleksval klarar du dig med två segel. Trenden verkar gå mot färre segel snarare än många. För ett par år sedan var det inte ovanligt att man hade fyra segel varav man registrerade in tre beroende på förhållandena.
Logga in för att svara.