Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fråga om mastfot

  • Fråga om mastfot

    Publicerad av tim-eriksson på 13 maj, 2008 vid 18:30

    Min streamlined mastfot mutter fick för sig att lossna efter 12 år, så jag har mekkat och skruvat nu i en timme( jobbigt utan bra verktyg ) så nu är den bra igen.

    Men… hur löst ska den kunna rotera ? Dvs snurra runt. Just nu går den riktigt trögt men kanske inte gör så mycket? Seglet har ju ändå rätt bra kraft…

    Hoppas ni förstår vad jag menar, säg till annars.

    // Tim

    tim-eriksson svarade 16 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 21:46

    Oftast brukar det inte vara ett problem. Jag har varit med om att muttern skruvat ur sig nån gång när jag hela tiden gippat i ena riktningen och klivit runt i andra, så riggen bara roterat åt samma håll hela tiden. Försöker man gippa både därute och därinne brukar muttern inte skruva ur sig.

  • Kjello

    Gäst
    13 maj, 2008 vid 23:00

    Lås muttrade svensken
    Look tight, skrek Engelsmannen
    Rotera mer åt andra hållet, sa Norrmannen.

  • tim-eriksson

    Medlem
    14 maj, 2008 vid 05:52

    Låsmutter 🙂 Så nu sitter den fast !

    Tänkte mer på rotationen, drog ju åt skruven hårt som f*n så nu roterar den lite trögt… Men borde inte vara några bekymmer när man har en 2 meters bom som hävstång.

    Tack

  • jesper_b

    Medlem
    14 maj, 2008 vid 06:25

    Lite trögt är helt ok, det är de ofta nya. Sen vet jag inte riktigt var gränsen går i “lite trögt”, men som sagt, bör ej vara ett problem. /JB

  • Kjello

    Gäst
    14 maj, 2008 vid 07:08

    Lås muttrade svensken.

  • poppo

    Medlem
    14 maj, 2008 vid 14:56

    Kjello fick med det mesta Tim:

    lossa den en aning, använd loctite och låsmutter.
    låter vettigt även fast jag själv brukar skita i det och byta hela rasket väl innan 12 års-jubiléet och spara den gamla som reserv eller sälja till nån fattig student! 😉 när man seglar vågor eller längre turer vill man inte chansa på de grejerna heller…

  • tim-eriksson

    Medlem
    14 maj, 2008 vid 17:23
    poppo;465457 wrote:
    Kjello fick med det mesta Tim:

    lossa den en aning, använd loctite och låsmutter.
    låter vettigt även fast jag själv brukar skita i det och byta hela rasket väl innan 12 års-jubiléet och spara den gamla som reserv eller sälja till nån fattig student! 😉 när man seglar vågor eller längre turer vill man inte chansa på de grejerna heller…

    :cool2: Köpte en nyare igår faktiskt, dock så är den i Uppsala och jag i Linköping. 2-3 år gammal streamlined. Eftersom far ska börja surfa lite igen så behövde vi en till.

    Syns.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fråga om mastfot

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.