Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Fråga om nybörjarbräda
-
Fråga om nybörjarbräda
Publicerad av xkrja på 2 september, 2010 vid 08:30Hej,
första inlägget här. Jag är på jakt efter en begagnad bräda och jag är total nybörjare. Skulle inte vilja lägga ner för mycket pengar direkt. Nu har jag hittat denna bräda och undrar om nån skulle kunna ge en kommentar om ifall den funkar som nybörjarbräda:
http://www.blocket.se/pitea/Kitebrada__Slingshot_Misfit_136_29228356.htm?ca=23_11&w=3
Tack för hjälpen!
/K
xkrja svarade 14 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
1. nybörjarbräda i den här sporten är totalt bortkastade pengar eftersom du är nybörjare i max 4 sessions.
2. står ju ingen årsmodell, men den ser ju ut att komma från typ 90-talet och är absolut inte värd 1700.Jag vet att det svider lite, men i långa loppet tjänar du på att köpa en ordentlig bräda direkt 🙂
…en sak till, handla aldrig kitegear på blocket.
fred ut
-
Tackar för det. Jepp, jag har varit lite tvekande till den så jag avvaktar nog.
-
Tror det är en -05,-06:a som du tittat på Blocket och inget fel på den när den kom.
Men jag håller med att det är vettigare att satsa på en nyare bräda som du kan växa med och ha ett tag. Köp inte en sk nybörjarbräda eller lättvindsbräda utan hör dig för med andra kitare, inte fel med en bräda på 133-136 cm gjord för freeride eller wakestyle! -
Ok. Hur mycket spelar vikten in när man väljer då? Jag är 190 cm och väger ca 85 kg.
Vilka mått är lämpliga då?Tack igen!
-
Skulle satsa på bräda på 135-139.
Väger själv 95 och kör på en 140 cm X-ride från North. Ibland tror jag att den är lite stor men jämfört med andra brädor jag testat (inte många) så känns det OK då den är lite mjukare, hyfsat lätt och gjord för vågor. -
Tjena
Jag väger 86 och är 194, kör på en 135*40 Crazy-fly.
Brädan du har hittat är troligen från 05-06 och ser inte alls fel ut, den ser inte använd ut och slingshot gör bra grejor.
Se om du kan pruta lite på priset och lägg kanske 1100-1400?Har själv en Slingshot Jarvis som är 157 som jag lärde mig på och nu borde sälja, men som de tidigare säger så dröjer de inte så länge innan den är lite stor. Dock kul att tricka med i lågvind.
Lycka till.
-
Hallå,
Jag kom på att danmark ligger nära malmö och kollade lite på deras ”blocket” (dba.dk). Jag hittade följande som jag kör på istället:
http://www.dba.dk/kiteboard-jn-machine-aim/id-68318171/
Den är lite liten kanske men jag har sett att det kan vara en ok storlek för personer upp till 85kg.
-
kolla på kitesurferen.dk oxå då. Det finns massa brädor där…
Logga in för att svara.