Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fråga om vario-top på Simmer-segel

• alexasu

Medlem
    15 juni, 2015 vid 21:11

Variotoppen bör ligga i botten om du använder 370. Tänk på att din förlägnare förlänger lite även på “noll”. Typ 1-2 cm även om du tar bort ringen helt och hållet. så sätt variotoppen på ca 10 cm. Du kommer behöva trimma den lite på känsla och utseende ändå så du behöver inte mäta supernoga första gången… 😉

• consigliere

Medlem
    15 juni, 2015 vid 21:24

Mmm jag räknade +3cm då jag satte den i 3cm hålet… Men det ser ändå inte klokt ut. Jag spände ut variotoppen till max. (Där öglan sätter stopp dvs runt 22cm längre än ursprungsposition). Trots det så är kan jag fortfarande dra 7cm eller så… Och då är det absurt mkt fladder hela vägen ner till bommen och långt in mot masten.

Riggade den på en Fiberspar 65% RDM… De ska ju vara CC ev. unset HT och det kanske är det som gör att det inte funkar. Simmer vill väl hellre ha CC gränsfall till FT? Och då med en för lång mast än vad som rekommenderas och dessutom variotop i maximalt läge gör att det inte funkar alls?

Bild på detta:
    https://www.dropbox.com/s/6eazc9bnusqahpz/Vario4.jpeg?dl=0

Alltså… Om det hade varit en 370mast, så skulle det krävas 18cm förlängning. Nu med 400mast, -22cm vario = 378cm, +3cm (minsta möjliga förlängning) = 381cm… Då borde jag väl, om jag räknar rätt, kunna dra det här seglet 7cm till? Och då ser det ju redan nu inte klokt ut?

Räknar jag rätt här?

• consigliere

Medlem
    16 juni, 2015 vid 00:42

En stor skillnad på böjkurva och lufflängd beror på om masten är ihoptryckt ordentligt eller om man lyckats missa att trycka ihop den 12cm.

Jeeezes! Jag måste sluta göra spåniga inlägg på den här sidan. Jag får väl vara lycklig åt att jag inte lyckades ha av skiten. 🙂

• raggarn

Medlem
    16 juni, 2015 vid 09:20

kör numera med vanlig packtejp vid varje riggning….efter ett mastbrott vid riggning…..man kanske har kört ett pass med det du beskriver…när man undrat varför det går dåligt och riggen känns livlös…….innan jag började med tejpen alltså… 😮

• consigliere

Medlem
    16 juni, 2015 vid 22:37

Har använt tejp ibland men då mest för att minimera sand så jag inte får isär masten. Ska bli bättre på att använda oftare.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fråga om vario-top på Simmer-segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.