Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fråga till dem som kör pindningar på sina prädor…

• Fråga till dem som kör pindningar på sina prädor…

Publicerad av ziik på 22 juli, 2008 vid 21:45

Vilka brädor är fetast för detta ändamål?

Antar att kantigt å schtyvt å ”stort” är bra… Men ska man ha mycket eller lite rocker eller är det en ren smaksak? Fart och rocker går ju dåligt ihop. Men det går ju att komma över genom att rigga större…

Vet ju att LF har en del brädor för detta ändamål. Inte helt otippat efterom de är gamla wakeprånglare…

Finns ju även ett bredare utbud av wakeplankor idag, så tycker att ”vissa” borde funka även med kite. Men de kanske generellt har för mycket rocker eller någon annan svaghet… till exempel gör ju slingshot wakebrädor, dock sjukt mjuka… Så de kanske går fet bort.

Dela med er av er kunskap! Jag är nyfiken

Känner att det blev mycket … i denna korta text…

…Joel

curry svarade 16 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • Kjello

Gäst
    22 juli, 2008 vid 21:56

pindningar har jag inte,
    och om det är så sjjyyvt vet jag inget om.

• hengo

Medlem
    22 juli, 2008 vid 22:15

Du bör ha en bräda som är gjort för att kunna köras med en bred stance. Vilket innebär att brädan är STYV i mitten. Många av produktionsbrädorna idag är väldigt mjuka i mitten av brädan, nästan lika mjuka som i tipparna, bara de att de är lite tjockare i mitten så de blir edast en aning styvare där. Är brädan mjuk i mitten kommer detta resultera i negativ flex, alltså att brädan flexar mellan benen på dig… onice

Mer rocker än den medelmåttiga kitebrädan e nice tycker jag, bättre pop, sitter rockern dessutom i mestadels i tipparna behöver du ändå inte förlora så mycket planingsegenskaper. Jag har inte märkt någon större skildnad iaf..

Du kommer också kunna köra en större bräda eftersom du nu sitter fast ordentligt. Hela foten håller fast brädan, du spänner inte fast den mellan tårna som tidigare. Större bräda är nice. Mer pop, BETYDLIGT mjukare landningar, planar tidigare, funkar generellt sätt bättre i vattnet på alla sätt.

Flex vetetusan, man ska väl få mer popp av det eller hur va de? Eller va de att den skulle funka bättre i chop? Det enda jag märkt med flexiga tippar är att den möjligtvis går bättre igenom choppet. vill inte uttala mi här vet för lite…

• ziik

Medlem
    22 juli, 2008 vid 22:37

Bara att hänga på mig gatorn nästa gång å se hur det funkar…

Vore kul om någon som testat Slingshots brädor delar med sig. De är som sagt sjukt mjuka gentemot andra wakeplankor på marknaden. Vore kul att veta vad som fått dom att gå emot strömmen.

Tackar för guidelines hengo.

• skye10

Medlem
    23 juli, 2008 vid 06:49

Vet att det har varit uppe förut men kommer inte ihåg svaret. Funkar det inte då att köpa en renodlad wakebräda? Anpassad från början. Bindingar redan på. Mer rocker.

• neven

Medlem
    23 juli, 2008 vid 08:06

Allt va Hengo sa.

Visst kan man köra med en vanlig wakebräda men den har ofta grymt mycket rocker vilket gör den ganska långsam och hyggligt svårt att ta höjd med om du inte är fett riggad. WakeNils här på forumet kör sin wakebräda ibland, men sen ser man honom skjuta rakt ner i vind med den ibland också… Så lagom mycket rocker skulle jag säga, något mer än en ”vanlig” kitebräda vill man ha.

• wakenils

Medlem
    23 juli, 2008 vid 08:16

mm vanlig wakeboard blir lite väl trögt pga. rockern, för styv så det blir jobbigt att köra i chopp också. Kitewakebrädorna är trevligare att köra då. Men det funkar såklart om man har bra tryck och vill köra bindningar men jag skulle inte rekomendera någon att köpa en vanlig wakeboard att kita med.
    Nu är iofs min wakeboard lite äldre med mittmonterade fenor och det har väl hänt en del med wakebrädor på senare år men jag tycker att många av de nyare jag testat är långsammare och det lär inte gynna kiteåkning

• skye10

Medlem
    23 juli, 2008 vid 09:57

LF Concept och Escalade ser ut att matcha fint… 🙂

• selle

Medlem
    23 juli, 2008 vid 10:23

Stor styv planka med endast lite Rocker som gäller som gäller om man vill åka ofta.
    Annars överriggad på stenhård wakeboard med mycket rocker.

Ett alternativ e ju att behålla kiteplankan när de e underriggat och nästan normalriggat o sen köra vanlig stenhård wake mucho rockerbräda me bindningar när det flåsar på ordentligt.

LF Concept 139 e riktigt fin,
    Suesias brädor ser ut att funka också men jag har endast tittat på dom o inte provat.

• curry

Medlem
    23 juli, 2008 vid 11:31

@Skye10 484608 wrote:

LF Concept och Escalade ser ut att matcha fint… 🙂

den setupen har jag! Riktigt fet! 139 är lagom för mig och jag är 187cm o 80kg.

Concepten är en bra kompromiss mellan en ”vanlig” kitebräda och wakeboard.
    Den har dubbelkonkav (sköna landningar) till singelkonkav, lagom rocker, jag kan tycka att den känns lite mjuk ibland i tipparna, men jag tycker också om mycket hårda brädor, typ LF Element och wakeboards…

Testa den! tycker den är asgrym. Har inte knäckt den än eller. har hållt längre än de flesta brädor jag kört med bindningar.

tips till er som ska testa Boots, se till att ha MYCKET tryck i kiten! man måste vara mer riggad än när du kör med straps om man vill att det ska hända något när man poppar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fråga till dem som kör pindningar på sina prädor…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.